De reden waarom jij jouw producten op Amazon hebt gezet, is om een doelgroep te bereiken met een relevante koopintentie. Met advertising op Amazon kun je jouw producten op ooghoogte in het schap zetten, waardoor je meer kans hebt je producten te verkopen. Je moet tenslotte toch opvallen in het enorme productaanbod op Amazon.

In dit artikel leggen we uit welke vormen van advertising er zijn op Amazon en hoe je deze effectief kunt inzetten voor het behalen van jouw doelstellingen. Amazon biedt drie verschillende advertentie formats. Wij laten je zien welke dit zijn en hoe je ze het best inzet. 

Sponsored Products – een boost voor je sales

Met Sponsored Products kun je geselecteerde producten een (tijdelijke) boost geven om meer sales te genereren. Dit is bijvoorbeeld relevant voor producten die je een extra stimulans wilt geven. Daarnaast zijn Sponsored Products een goede mogelijkheid om nieuwe producten in je assortiment extra onder de aandacht te brengen. 

Gerichte targeting

Sponsored Products worden vertoond op de eerste pagina van de zoekresultaten en op productdetail pagina’s. De targeting is op basis van zelfgekozen zoekwoorden, of gaat automatisch. Automatische targeting werkt op basis van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan jouw productinformatie. Dit is vaak een bredere vorm van targeting dan zelf-geselecteerde zoekwoorden. 

Als er nog weinig data beschikbaar is, is het verstandig om te starten met automatische targeting. Hiermee bouw je inzichten op in goede en minder goed presterende zoekwoorden, die je vervolgens handmatig kunt toepassen in de campagne.

Pay per click

Wanneer iemand klikt op een sponsored product advertentie, landt diegene direct op de productdetailpagina. Voor elke vertoningen vindt een veiling plaats en je hoeft alleen te betalen als er ook daadwerkelijk geklikt wordt.

Budget versus marge

Stem de inzet van Sponsored Products af op jouw doelstellingen. Bedenk vooraf wat je wilt bereiken en hoeveel budget je daarvoor kunt uitgeven. Houd hierbij wel rekening met de marge van je producten. Aangezien je 10 tot 15 procent commissie betaalt over de verkoop en extra kosten maakt voor het adverteren, is het dus zaak dat je producten over voldoende marge beschikken om het rendabel te houden. Het is dus goed om je vooraf af te vragen wat je maximaal kan inleveren. 

Gebruik ook de inzichten die je met organische verkopen hebt verzameld over bijvoorbeeld de conversieratio’s van producten. Op basis hiervan kan je een selectie maken van producten die in aanmerking komen om mee te adverteren.

 

Sponsored Brands – je eigen online brandstore

Als je een geregistreerd merk hebt op Amazon én daarbij ook een eigen brandstore hebt ingericht, dan is het mogelijk om met Sponsored Brands te adverteren. Sponsored Brands is een advertentievorm waarbij de advertentie direct boven de zoekresultaten wordt vertoond.

De targeting is op basis van zoekwoorden. Naast het merk geven de advertenties ook een deel van de collectie weer. Een klik op de brand leidt naar de brandstore en een klik op een product naar de productdetailpagina. Ook hiervoor geldt dat er pas kosten in rekening worden gebracht als er daadwerkelijk geklikt is.

Aandacht van consument met hoge koopintentie

Deze vorm van advertising zet je in als je je merk extra onder de aandacht wilt brengen bij consumenten met een hoge koopintentie. Het voordeel is dat je verkeer kunt genereren richting je brandstore, waar alle producten van jouw merk geëtaleerd staan. Maar daarnaast kun je ook direct verkeer leiden naar specifieke producten. Ideaal dus als je bijvoorbeeld een nieuwe productenlijn onder de aandacht wilt brengen. 

Kortom, de inzet van Sponsored Brands draagt bij aan het extra onder de aandacht brengen van je merk en (geselecteerde) producten. Dit zal uiteindelijk bijdragen aan het genereren van meer sales.

 

Sponsored Display

Met Sponsored Display advertenties kun je je doelgroep bereiken op Amazon, maar ook daarbuiten. In tegenstelling tot ‘Sponsored Products’ en ‘sponsored brands’, wordt ‘Sponsored Display’ niet getarget op basis van zoekwoorden, maar op basis van views en interest. 

Beat the competition

Dat wil zeggen dat de gebruiker getarget kan worden op basis van de producten die hij/zij bekeken heeft, maar ook op basis van signalen betreft interesse of aankoopintentie. Ook is het mogelijk om een productcategorie of productdetailpagina van bepaalde producten te targeten; bijvoorbeeld de productdetailpagina van je concurrent.

Sponsored Display zet je in om meer sales te genereren. Het meest relevant is om dan te starten met het targeten op views, dus consumenten die je producten hebben bekeken maar geen aankoop hebben gedaan. Dit kan vervolgens worden uitgebreid met het plaatsen van relevante product- en categoriepagina’s. Tot slot kun je je targeting verder uitbreiden door interesse-categorieën te targeten die gerelateerd zijn aan jouw productgroep.

Automatische banner op basis van productfeed

Amazon maakt de banners automatisch op basis van elementen uit je productfeed. Daarnaast worden er elementen toegevoegd zoals de gemiddelde beoordeling. Het is niet mogelijk om eigen creaties in te laden. 

Sponsored Display is momenteel nog niet beschikbaar voor verkopers in Nederland, maar wel in omringende landen zoals Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Naar verwachting wordt het op termijn wel mogelijk om deze advertentievorm te gebruiken in Nederland.

 

Amazon DSP

De Amazon DSP stelt iedere adverteerder in staat om Display- en Video advertenties programmatic in te kopen. In tegenstelling tot het adverteren met bovengenoemde advertentievormen, is het geen vereiste om je producten op Amazon te verkopen. 

Audiences

Omdat Amazon een groot consumentenplatform is, verzamelen zij veel data van online consumentengedrag. Op basis van dit gedrag segmenteren zij gebruikers in verschillende doelgroepen, de zogeheten Amazon Audiences. Omdat iedereen toegang heeft tot deze data is het interessant hier gebruik van te maken, ongeacht of je wel of niet verkoopt op Amazon. Zo kan bijvoorbeeld een bedrijf dat televisies verkoopt via hun eigen webshop, de Amazon Audiences gebruiken om consumenten te targeten die potentieel geïnteresseerd zijn in het kopen van een tv. 

Afhankelijk van de creaties en geselecteerde doelgroepen, is de Amazon DSP vooral geschikt voor Awareness en Consideration campagnes. De advertenties kunnen worden uitgeleverd op diverse websites, apps en andere publisher netwerken van Amazon. De kosten worden berekend op basis van CPM.

 

Voorwaarden voor adverteren op Amazon

Amazon kan voor veel retailers een interessant platform zijn. Maar voordat je kunt starten, moeten de producten waarmee je wilt adverteren “retail ready” zijn. Om je producten retail ready te krijgen worden er voorwaarden gesteld aan de voorraad, gemiddelde beoordeling, aantal reviews en je productafbeeldingen. 

BuyBox

Het advies is om alleen te adverteren op producten waarvan je de zogenaamde “buybox” hebt gewonnen. De winnaar van de buybox wordt door Amazon geselecteerd op basis van een combinatie van de prijs, levertijd, voorraad en klantenreviews, ten opzichte van andere aanbieders van het product. Wanneer je adverteert op producten waarvan je de buybox niet gewonnen hebt, adverteer je grotendeels voor je concurrentie. 

Uiteraard gelden deze voorwaarden niet voor het gebruik van de Amazon DSP.

Google Ads in combinatie met Amazon

Wist je dat het mogelijk is om vanuit je eigen Google Ads account advertenties te maken die verwijzen naar product of brand pagina’s op Amazon? Je kunt dus vanuit andere kanalen dan Amazon verkeer te sturen. 

Of/of en/en

In tegenstelling tot adverteren via Amazon, zijn er vanuit Google Ads nauwelijks voorwaarden. Producten hoeven niet retail ready te zijn om te beginnen met adverteren. 

Interessant is om te testen met wat het verschil is in klikprijzen tussen Google en Amazon. In de praktijk zou kunnen blijken dat verkeer goedkoper kan worden ingekocht via Google Ads. Daarbij kan adverteren via Google Ads ook onderdeel van een strategie zijn om snel meer data op te bouwen. Wie meer verkoopt, genereert meer data en heeft meer potentie om de buybox te winnen.

Amazon advertising, een goed idee?

  • Amazon advertising geeft tal van mogelijkheden om je producten en/of brand beter op de kaart te zetten. Daarnaast levert het direct extra omzet. 
  • Er zijn géén minimale budgetten om te starten en je betaalt pas zodra iemand op je advertentie heeft geklikt. Dit maakt het laagdrempelig voor elke adverteerder. 
  • Een adverteerder op Amazon kan ook op elk gewenst moment zijn campagnes starten of pauzeren. Er is dus maximale controle over de timing en het budget.
  • Zoals gezegd adviseren we je alleen te adverteren op producten waarvoor je de buybox hebt gewonnen. Wanneer je adverteert kun je meer producten verkopen en kan je meer waardevolle verkoopdata opbouwen. Dit kan bijdragen aan het ‘blijven winnen’ van de buybox. Daarnaast geeft deze verkoopdata relevante en nieuwe inzichten om je organische vindbaarheid op Amazon te verbeteren.

Kortom: voor veel organisaties kan Amazon Advertising een waardevolle toevoeging zijn. Wil je eens met een expert van gedachten wisselen over waar dit past in jouw kanaalstrategie, neem dan contact met ons op!