SEA (Search Engine Advertising) is voor veel bedrijven een belangrijk kanaal in de marketingmix en dat is niet voor niets. Op een strategische manier adverteren in zoekmachines levert meer relevante bezoekers op binnen de verschillende fases van de customer journey. Hierbij is het wel belangrijk dat je jouw doelgroep op het juiste moment, op de juiste plaats en met de juiste boodschap bereikt. 

 

Wat is zoekmachine adverteren (SEA)?

Zoekmachine adverteren is het inkopen van advertentieruimte bij zoekmachines zoals Google of Bing. Advertenties in zoekmachines zijn zichtbaar op de zoekresultatenpagina van de zoekmachine, boven de organische zoekresultaten die de zoekmachine weergeeft. Door middel van het bieden in een veilingsysteem, kun je als adverteerder advertentieruimte inkopen. Als adverteerder kun je instellen op welke zoekwoorden en voor welke doelgroepen je wil meebieden in de veiling. Je betaalt binnen SEA per klik op jouw advertentie. Daarom wordt SEA ook wel PPC marketing (pay-per-click) genoemd. Advertenties kunnen zichtbaar zijn op verschillende apparaten die jouw doelgroep gebruikt zoals de desktop PC, een tablet en de smartphone. Voor het beheer van jouw SEA campagnes kun je gebruik maken van advertentieprogramma’s zoals Google Ads (voorheen Google Adwords) of Microsoft Ads (voorheen Bing Ads).

 

Locatie van zoekmachine advertenties ten opzichte van de organische zoekresultaten

Waarom SEA?

SEA is voor veel bedrijven een belangrijk kanaal in de marketingmix en dat is niet voor niets. Met SEA kun je heel gericht inspelen op zoekvragen die voor jouw bedrijf relevant zijn. Veel mensen gebruiken zoekmachines voor het vinden van informatie en het vergelijken van aanbieders. Dat maakt SEA een effectief kanaal om jouw (potentiële) klant te bereiken. Door in te spelen op de verschillende zoekvragen van gebruikers in hun customer journey,  kun je hen bereiken, informeren en activeren. 

Zoekmachine adverteren binnen de Customer Journey

Onze SEA aanpak

In de afgelopen jaren is de concurrentie substantieel toegenomen (en daarmee ook de advertentiekosten) . Daarom vraagt een effectieve en kostenefficiënte SEA strategie vandaag de dag om veel meer dan alleen het instellen van de juiste zoekwoorden en advertenties. Context en relevantie zijn steeds belangrijkere randvoorwaarden geworden voor een succesvolle SEA strategie. Het gaat immers om het bereiken van de juiste doelgroep, op het juiste moment, op de juiste plaats, met de juiste boodschap. De enorme hoeveelheid beschikbare data over o.a. online gedrag, context, intentie, etc. biedt ons de mogelijkheid om steeds gerichter en relevanter te adverteren.

Het ideale SEA bod bepalen

De toename aan datapunten maakt het ook moeilijker om alle campagnes handmatig te blijven aansturen en optimaliseren. Daarom bieden de grote technologie bedrijven adverteerders steeds meer geautomatiseerde tools en mogelijkheden. Door slim gebruik te maken van deze oplossingen, draagt automatisering bij aan effectievere en efficiëntere inzet van SEA. In de SEA aanpak van OrangeValley heeft automatisering daarom een belangrijke rol. Niet als doel op zich, maar als middel om de doelstellingen van jouw bedrijf te behalen. 

Advertentiemogelijkheden

Bij SEA denk je waarschijnlijk direct aan de bekende tekstadvertenties bovenaan de zoekresultaten. Maar in de verschillende zoekmachines zijn door de jaren heen steeds meer advertentiemogelijkheden gekomen. 

  • Er zijn verschillende varianten op de reguliere tekstadvertenties, zoals responsive search ads (RSA’s), dynamic search ads (DSA’s) en Gallery Ads. Ook is het mogelijk om dynamische tekstadvertenties te maken op basis van een productfeed
  • Speciaal voor retailers is er de mogelijkheid om gebruik te maken van Google Shopping en Microsoft Shopping. Meer informatie over Shopping campagnes vind je op deze pagina
  • Binnen Google Ads is het ook mogelijk om Hotel Ads in te zetten. Met deze vorm van advertenties kunnen hotels hun kamers aanbieden. 
  • Non-profit organisaties kunnen met een door Google beschikbaar gesteld budget adverteren via Google Grants. 
  • Binnen Google Ads en Microsoft Ads is het ook mogelijk om Display Advertising of Video Advertising in te zetten. 
  • Door middel van remarketing lists for search (RLSA) is het mogelijk om bestaande klanten of website bezoekers opnieuw te bereiken.