In Nederland heeft ruim 80% van de Nederland altijd een smartphone bij zich. Ook de aankopen online zijn de afgelopen jaren toegenomen. Wat bied dit voor kansen voor je online kanalen, en specifiek voor Google AdWords?

Hoe belangrijk is smartphone inmiddels?

In 2012 werd er voor 560 miljoen aankopen gedaan via een smartphone of tablet. In 2014 is dit zelfs verder toegenomen tot 1,3 miljard. Van alle aankopen in 2014 in Nederland, is 34% van de aankopen met een smartphone gedaan. Deze mobiele aankopen zullen alleen maar verder toenemen. De verwachting is dat over 4 jaar, 87% van alle apparaten die op het internet is aangesloten een smartphone of tablet is. Maar wat zijn nu de drie belangrijkste trends op het gebied van smartphones en welke kansen bied dit voor je Google AdWords campagnes?

1. Informatie zoeken via mobiel

Ook al zijn de mobiele aankopen de afgelopen jaren enorm toegenomen, de smartphone wordt tegenwoordig vooralsnog voornamelijk gebruikt om informatie te verkrijgen. Consumenten zoeken op de smartphone naar informatie en de smartphone wordt gebruikt om producten en diensten te vergelijken. Ondanks dat dit niet in alle gevallen direct een conversie oplevert, is het wel van groot belang om mobiel goed zichtbaar te zijn wanneer consumenten zoeken naar producten en/of diensten. Speel hier met je Google AdWords campagne op in en pas je mobiele strategie hier op aan. Hierbij is van belang dat alle advertenties ook mobiel goed zichtbaar zijn. Wanneer blijkt dat er veel conversies via mobiel binnenkomen, kan er in AdWords een bodaanpassing worden gedaan om agressiever op mobiel te bieden. Hieronder is te zien hoe een bodaanpassing voor mobiel kan worden toegepast in AdWords.

Bodaanpassing mobiel

2. De komst van het 4G internet

Door de komst van het 4G internet wordt het bovendien voor consumenten ook gemakkelijker om informatie snel te verkrijgen via de smartphone. Sindsdien zien bedrijven ook dat een steeds groter deel van het verkeer dat afkomstig is van mobiele apparaten. Door de komst van het 4G internet is het belangrijk dat een website snel laadt, makkelijk te navigeren is, overzichtelijk is en snelle handelingen kunnen verrichten. Google komt sindskort ook met een ‘mobile friendly’ label, waarbij in de zoekresultaten al wordt aangegeven of een website gebruiksvriendelijk is voor de mobiel (zoals hieronder aangegeven). Daarnaast is een responsive design voor verschillende devices van belang. Dit is een website design die zich automatisch aanpast aan het device waarmee wordt gezocht.

google-mobile-friendly-label

3. Het gemak van mobiel internet

Consumenten zijn op zoek naar het gemak van snel mobiel internet. Zoals hierboven ook al is vermeld, willen consumenten snel en eenvoudig informatie zoeken en is dit met de komst van het 4G internet alleen maar verder toegenomen. Als organisatie is het van belang om hier goed op in te spelen. Consumenten moeten via mobiel gemakkelijk kunnen navigeren van de ene pagina naar de andere en bij het verloop van het online verkoopproces, moet duidelijk worden aangegeven wat de vervolgstappen zijn. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van één van de stappen die een consument doorloopt bij het mobiel afsluiten van een reisverzekering. Door eenvoudige navigatie komt de consument uiteindelijk bij een overzicht uit waarbij de mogelijkheden zijn om het overzicht te mailen, de organisatie contact op te laten nemen met de klant en de klant kan zelf met één druk op de knop de reisverzekering aanvragen. Dit proces is ook van belang om het aantal mobiele conversies te laten groeien.

Schermafbeelding 2015-03-10 om 16.27.57
Schermafbeelding 2015-03-10 om 16.31.17

Conclusie

De smartphone wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt. Ook meer om aankopen te verrichten, maar vooralsnog is de smartphone voornamelijk belangrijk om snel en eenvoudig informatie te verkrijgen. Door de komst van het 4G internet is dit alleen maar verder toegenomen en zijn consumenten meer dan ooit geneigd om alles op te zoeken en te vergelijken.

Voor organisaties is het belang om een duidelijke mobiele strategie te hebben zodat de organisatie goed zichtbaar is voor mobiele gebruikers. Een website moet overzichtelijk zijn, consumenten moeten snel en eenvoudig kunnen navigeren op de website en door middel van een duidelijkheid in het online aankoopproces kan het aantal mobiele conversies toenemen.

Gebruikte bronnen