Bing heeft een case van één van onze opdrachtgevers, Zelf Verzekeringen, online gepubliceerd. Lees hieronder de case study, die ook op de site van Bing Ads te downloaden is.

Verzekeringsmaatschappij ontdekt geheel nieuwe zoekmachine-doelgroep met Bing Ads

Internetgebruikers die op zoek zijn naar een autoverzekering kunnen kiezen uit heel veel maatschappijen met goedkope aanbiedingen. Hoe kun je als bedrijf echt opvallen in zo’n drukke markt? Het Nederlandse bedrijf Zelf Verzekeringen denkt het antwoord te hebben gevonden: persoonlijkheid tonen.

Zelf is het online merk voor autoverzekeringen van SNS Reaal, een van de grootste banken en verzekeringsmaatschappijen van Nederland, met 6000 werknemers. Zelf, met ongeveer 100 werknemers, een informele bedrijfscultuur en een openheid die je zelden ziet in de verzekeringsbranche, heeft zijn doelgroep gevonden via een sterke strategie voor digitale marketing.

“Je ziet ons niet op tv, we hebben geen radioreclames en we kopen geen tijdschriftadvertenties in”, aldus Victor Küppers, marketingmanager bij Zelf Verzekeringen. “Zelf is puur een online merk. Als we de impact van iets wat we doen niet kunnen meten, doen we het niet.”

Concurrentie op de drukke verzekeringsmarkt

Zelf biedt een geavanceerde webervaring. Potentiële klanten kunnen direct een offerte krijgen en rechtstreeks een contract afsluiten. De verzekeringsmarkt in Nederland is echter overvol, met zeer grote concurrenten die ook goede autoverzekeringsproducten, websites en dienstverlening bieden.

Zelf maakt zelf verschil via digitale marketing. Het merk maakt gebruik van allerlei tactieken zoals contentmarketing, partnermarketing, display-advertenties en SEO (Search Engine Optimization) om klanten te bereiken. Maar betaald zoeken vormt het hart van de strategie. “Zoekadvertenties zijn belangrijk vanwege de dynamiek: je bent niet pushy, maar trekt mensen natuurlijk aan”, zegt Küppers. “Mensen zijn actief op zoek in zoekmachines op basis van zoekwoorden, en daar willen we onze naam en URL weergeven.” Küppers voegt toe: “En dit vormt ook een fantastische bron voor onderzoek. Je kunt de verzamelde gegevens gebruiken om je onlinemarketing verder te optimaliseren.”

Een nieuwe zoekstrategie met Bing

Een van de grote uitdagingen voor betaald zoeken waarmee Zelf te maken kreeg was de grote drukte op de verzekeringsmarkt. Dit betekent dat het gebruik van PPC-zoekwoorden (Pay Per Click) zeer duur kan uitvallen omdat de vele biedingen tot een prijsoorlog leiden. Desondanks behaalde Zelf groot succes in betaald zoeken met Google AdWords dankzij partnerbureau OrangeValley. Maar de zoekcampagnes waren na verloop van tijd zo geoptimaliseerd dat resultaten niet langer groeiden. Wijzigingen hadden niet langer hetzelfde effect als voorheen.

“We wilden Bing Ads zelf ontdekken, ermee experimenteren en ervan leren. We hadden niets te klagen, maar we hadden met AdWords een plafond bereikt en boekten geen vooruitgang meer. Dus vroegen we ons af, waarom creëren we niet gewoon een nieuw bereik met Bing Ads?”

Bing Ads case

22% meer offerteberekeningen, 168% hoger conversiepercentage

Zelf begon met Bing Ads-campagnes aan het begin van 2014. Uit de resultaten bleek dat dit op alle fronten goedkoper was dan Google AdWords.

Zelf stond versteld van de resultaten: voor bezoekers die afkomstig waren van het Yahoo Bing Network, werden 22% meer offerteberekeningen uitgevoerd en dit resulteerde in een 168% hoger conversiepercentage dan voor bezoekers die via Google naar de website kwamen. En nog belangrijker: de kosten per bestelling waren 44% lager voor Bing Ads dan voor AdWords, dankzij lagere PPC-kosten en hogere kwaliteit van bezoekers.

Küppers zegt: “De percentages laten zien dat de Bing Ads-doelgroep meer besteedt, en dat was voor ons een belangrijke conclusie. We realiseerden ons al snel dat dit een geheel andere groep klanten was, misschien iets ouder en minder gefocust op tablets en mobiele apparaten dan AdWords-gebruikers, maar die in het algemeen wel langer op de site verbleef.”

Reden voor het succes

Het hoofddoel van de Bing Ads-campagnes voor Zelf is om klanten alle vereiste informatie te bieden, zodat ze het gevoel krijgen dat ze in het volste vertrouwen een aankoop kunnen doen. Met functies als Sitelink Extensions kan Zelf extra koppelingen toevoegen aan advertenties en bezoekers doorleiden naar specifieke locaties op de website. “Ik weet dat we alle vereiste informatie voor klanten in één klik kunnen leveren”, zegt Küppers. “Wij willen dat onze bezoekers zich in heel weinig klikken op hun gemak voelen en ons product kunnen waarderen en uiteindelijk aankopen.”

Dankzij een nieuwe doelgroep van hoge kwaliteit die Zelf met het advertentieplatform kan targeten en doelmatig kan bereiken, heeft Bing Ads zichzelf op de kaart gezet als de leverancier van de succesformule voor Zelf.