Afgelopen vrijdag zat de schrik er goed in voor de SEA Consultants van OrangeValley. Vanuit het niets ontstonden er bij zoekwoorddiagnose kwaliteitsscore cijfers waarvan we normaal gesproken nachtmerries krijgen.

De kwaliteitsscore terugval

Situatie vrijdag 27 maart, voorbeeld zoekwoord [autoverzekering]

Voorbeeld Zoekwoord qs1

Ondanks dat de diagnose tool van Google aangaf dat er lagere scores dan het gemiddelde werd behaald op de bestemmingspagina, zagen we geen nadelige gevolgen in de gemiddelde CPC of gemiddelde positie.

Doordat OrangeValley de kwaliteitsscore monitort via externe tooling werd er al snel ontdekt dat er geen fluctuaties plaatsvonden in de kwaliteitsscore.

Voorbeeld zoekwoord [autoverzekering]

qs tool

Een bug

Al snel kwamen de eerste berichten via o.a. SearchEngineLand naar buiten waarbij duidelijk werd dat het om Bug ging in de reportings.

Dit werd gevolgd door Google met een officieel statement:

“We’re aware of a bug that is affecting quality score reporting and are actively working to fix this. Rest assured, the bug affects reporting only, not ad serving. We’re currently rolling out fixes and expect all accounts to see normal reporting by tomorrow.”

Na 24 uur herstelde de situatie zich in Google AdWords.

Situatie zaterdag 28 maart, voorbeeld zoekwoord [autoverzekering]

Voorbeeld Zoekwoord qs2

Advies: herstel eventuele ingrepen

Indien er onterecht zoekwoorden zijn onderbroken of andere acties hebben plaatsgevonden, dan is het advies om dit z.s.m. ongedaan te maken. De makkelijkste manier hiervoor is om gebruik te maken van de Wijzigingsgeschiedenis van Google AdWords. Hiermee kunnen de exacte instellingen en biedingen worden hersteld:

Wijzigings

Gelukkig bleek het allemaal een loos alarm, mogelijk dat er achter de schermen hard is gewerkt aan de mobiele factor van de bestemmingspagina die 21 april wordt uitgerold… (lees het verslag van onze kennissessie hierover) Uiteindelijk zullen wij nooit in staat zijn de volledige situatie te achterhalen.