De kwaliteitsscore van zoekwoorden bepaald voor een groot deel de positie van je advertenties. Deze score is dus van groot belang voor iedere AdWords adverteerder. De advertentie-rangschikking op Google wordt bepaald door je maximumbod, de kwaliteitsscore en de verwachte impact van extensies. De recente update van Google maakt het mogelijk de verschillende componenten van de kwaliteitsscore in een oogopslag te zien. Mocht je behoefte hebben aan een volledige uitleg met betrekking tot advertentie-rangschikking, bekijk dan deze video van Hal Varian (Chief Economist Google).

De kwaliteitsscore bestaat uit de volgende componenten:

  • Verwachte CTR
  • Advertentierelevantie
  • Ervaring op de bestemmingspagina

Wanneer je voorheen informatie over deze componenten wilde inwinnen in de interface, diende je per zoekwoord over de tekstballon zweven.

Afbeelding: de enige beschikbare informatie m.b.t. de kwaliteitsscore voor de update

Wilde je echter meer weten over de algehele kwaliteit van je account. Of wanneer je in kaart wilde brengen waar kansen lagen om de kwaliteitsscore te verbeteren, dan diende je gebruik maken van externe tools of scripts. De recente update van Google met betrekking tot de kwaliteitsscore heeft dit nu overbodig gemaakt. Hierdoor wordt veel tijd en moeite bespaard.

De update

Google heeft de interface op zoekwoordniveau verrijkt met kolommen die de verschillende componenten van de kwaliteitsscore tonen. Zo kan je in een oogopslag zien op welke componenten van de kwaliteitsscore jouw zoekwoorden minder presteren.

Afbeelding: de 3 componenten van de QS, in een oogopslag te zien.

Daarnaast is het ook mogelijk om historische data m.b.t. deze componenten te bekijken. Historische data is op te vragen tot aan 22 januari 2016. Door deze update kunnen we dus niet alleen snel in kaart brengen waar mogelijkheden tot optimalisatie liggen, ook kunnen we de impact van optimalisaties duidelijk inzichtelijk maken met behulp van de historische data.

Afbeelding: optimalisaties inzichtelijk per component, dankzij historische data.

Voordelen

Doe als adverteerder je voordeel met de recente update, door bijvoorbeeld te filteren op zoekwoorden waarvan de advertentierelevantie onder het gemiddelde is. Deze component van de kwaliteitsscore is makkelijk te verbeteren door je advertenties te herschrijven. Vervolgens kan je met beschikbare historische data de impact van je nieuwe advertentieteksten in kaart brengen en rapporteren. Op eenzelfde manier kan je makkelijk in kaart brengen voor welke zoekwoorden de ervaring op de bestemmingspagina niet optimaal is. Vervolgens kan je op zoek gaan naar betere landingspagina’s of wellicht kom je tot de conclusie dat nieuwe content noodzakelijk is.

Benieuwd naar de kwaliteit van jouw AdWords account? Neem gerust contact met ons op.