De kwaliteitsscore van zoekwoorden bepaald voor een groot deel de positie van uw advertenties. Deze score is dus van groot belang voor iedere AdWords adverteerder. De advertentie-rangschikking op Google wordt bepaald door uw maximumbod, de kwaliteitsscore en de verwachte impact van extensies. De recente update van Google maakt het mogelijk de verschillende componenten van de kwaliteitsscore in een oogopslag te zien. Mocht u behoefte hebben aan een volledige uitleg met betrekking tot advertentie-rangschikking, bekijk dan deze video van Hal Varian (Chief Economist Google).

De kwaliteitsscore bestaat uit de volgende componenten:

  • Verwachte CTR
  • Advertentierelevantie
  • Ervaring op de bestemmingspagina

Wanneer  u voorheen informatie over deze componenten wilde inwinnen in de interface, diende u per zoekwoord over de tekstballon zweven.

Afbeelding: de enige beschikbare informatie m.b.t. de kwaliteitsscore voor de update

Wilde u echter meer weten over de algehele kwaliteit van uw account. Of wanneer u in kaart wilde brengen waar kansen lagen om de kwaliteitsscore te verbeteren, dan diende u gebruik maken van externe tools of scripts. De recente update van Google met betrekking tot de kwaliteitsscore heeft dit nu overbodig gemaakt. Hierdoor wordt veel tijd en moeite bespaard.

De update

Google heeft de interface op zoekwoordniveau verrijkt met kolommen die de verschillende componenten van de kwaliteitsscore tonen. Zo kunt u in een oogopslag zien op welke componenten van de kwaliteitsscore uw zoekwoorden minder presteren.

Afbeelding: de 3 componenten van de QS, in een oogopslag te zien.

Daarnaast is het ook mogelijk om historische data m.b.t. deze componenten te bekijken. Historische data is op te vragen tot aan 22 januari 2016. Door deze update kunnen we dus niet alleen snel in kaart brengen waar mogelijkheden tot optimalisatie liggen, ook kunnen we de impact van optimalisaties duidelijk inzichtelijk maken met behulp van de historische data.

Afbeelding: optimalisaties inzichtelijk per component, dankzij historische data.

Voordelen

Doe als adverteerder uw voordeel met de recente update, door bijvoorbeeld te filteren op zoekwoorden waarvan de advertentierelevantie onder het gemiddelde is. Deze component van de kwaliteitsscore is makkelijk te verbeteren door uw advertenties te herschrijven. Vervolgens kunt u met beschikbare historische data de impact van uw nieuwe advertentieteksten in kaart brengen en rapporteren. Op eenzelfde manier kunt u makkelijk in kaart brengen voor welke zoekwoorden de ervaring op de bestemmingspagina niet optimaal is. Vervolgens kunt u op zoek gaan naar betere landingspagina’s of wellicht komt u tot de conclusie dat nieuwe content noodzakelijk is.

Benieuwd naar de kwaliteit van uw AdWords account? Neem gerust contact met ons op.