“Data-driven persona’s helpen bij het verkrijgen van inzicht in de gebruikers en hoe zij zich gedragen, zonder aannames te doen.”

Data-driven persona’s zijn op data gebaseerde representaties van (types) consumenten, gecombineerd met het gedrag van deze consument. Hierbij kan gedacht worden aan geografische, demografische en interesse-gebaseerde kenmerken, in relatie met de gedragingen (voorkeur, zoekgedrag, aankopen).

Data-driven persona’s zorgen voor helderheid over jouw consumenten: wie zijn ze, wat doen ze en waar is winst te behalen? Het is dan ook een belangrijk hulpmiddel voor het bepalen van de marketingstrategie, creatie en verspreiding voor alle relevante kanalen. Zodat jouw merk op het juiste moment op het juiste kanaal aanwezig is voor deze groepen consumenten. De data-driven persona’s worden daarom ook vaak gebruikt voor een eerste stap richting personalisatie. 

Werkwijze

Om te komen tot de data-driven persona’s doorlopen we de volgende stappen:

  1. Huidige doelgroep bepalingen en persona’s  
  2. Een brainstormsessie; 
  3. Gezamenlijk bepalen wat de toegevoegde waarde van de data-driven persona’s is voor het bedrijf;
  4. Datakwaliteit van de databron wordt gecheckt;
  5. De bevindingen uit de brainstormsessie en databronnen worden verwerkt in persona’s;
  6. De data-driven persona’s worden bij de klant opgeleverd

Voorwaarden

Wat zijn de voorwaarden voor een oplevering?

  • Toegang tot belangrijke databronnen (bijv. Google Analytics)
  • Een Brainstormsessie met minimaal twee personen die verantwoordelijk zijn voor online communicatie/ contentmarketing

Samen met de Strategische sessie en Customer Journey mapping, vormt Data-driven persona’s de basis voor het Strategisch plan.