Update februari 2016:
Google zet deze en andere financiële vergelijkingsdiensten stop vanaf 23 maart 2016

Na al een vergelijker voor autoverzekeringen in de UK en Frankrijk gedraaid te hebben, start Google nu ook de vergelijkingsdienst in de VS.

google-compare-uk-ad-box1-800x495
Afbeelding 1: Google autoverzekeringvergelijker in de UK

Californië

De dienst wordt eerst in de staat Californië uitgerold. Op dit moment kunnen er 14 verzekeringen worden vergeleken (in de UK kunnen al meer dan 120 verzekeringen vergeleken worden). Ook andere staten zullen volgen, aldus Google.

Prijs

Op dit moment vergelijkt Google alleen nog de prijzen, maar ze kondigen aan ook ratings en reviews te zullen toevoegen.

Verdienmodel: CPA

Google heeft hiervoor een verdienmodel op basis van CPA: cost per acquisition. Ze krijgen dus betaald per afgesloten polis.

Google geeft aan de betaling die ze ontvangen geen factor is die meegewogen wordt in de vergelijker.

“Cut out the middle men”

Google mengt zich al een aantal jaar steeds vaker als tussenpersoon in diverse markten. Zo bieden ze al een credit card vergelijker, vliegticket vergelijker, reisverzekering vergelijker en hotel vergelijker aan. En Google shopping valt natuurlijk ook in dit rijtje.

Deze “cut out the middle men” strategie zorgt ervoor dat Google-gebruikers steeds minder vaak de zoekmachine hoeven te verlaten.

Dit heeft tot gevolg dat er steeds meer gesponsorde zoekresultaten in Google verschijnen.

Kijk maar eens naar dit voorbeeld:

vluchten_van_amsterdam_naar_new_york_-_Google_zoeken
Afbeelding 2: zoekresultaten boven de vouw volledig gevuld met gesponsorde zoekresultaten

Hiermee concurreert Google direct met diverse vergelijkers. In Nederland raakt dit diverse partijen, zoals Kieskeurig, Booking en Cheaptickets. En als Google ook financiële producten, zoals verzekeringen, in Nederland gaat vergelijken, dan zouden ze concurrent kunnen worden van partijen als Independer (disclaimer: klant van OrangeValley) en HoyHoy.

Onderzoek uit 2012 in de UK laat zien dat Google hiermee opeens 75% “share of voice” realiseerde in de autoverzekeringsmarkt.

Google is je concurrent

Niet alleen voor vergelijkers, maar voor eigenlijk alle partijen die in bovengenoemde branches gevonden willen worden, is dit een belangrijke uitdaging.

Of je nu via zoekmachine adverteren of zoekmachine optimalisatie je vindbaarheid optimaliseert, realiseer je dat Google steeds vaker je concurrent is.

Ondanks dat Google nog steeds een belangrijke bron van verkeer is voor veel bedrijven – en dat ook nog wel een tijd zal blijven – is het absoluut verstandig om niet afhankelijk te zijn van Google.

Het bouwen aan een merk, waarbij je doelgroep je ook via andere kanalen weet te vinden, wordt steeds belangrijker.