Uitdaging

De Consumentenbond is dé vereniging in Nederland die opkomt voor de belangen van alle consumenten. Met als missie: consumenten in staat stellen beter en makkelijker keuzen te maken, met respect voor mens en milieu.

Klantvraag
De Consumentenbond kampt met teruglopende ledenaantallen. Door de opkomst van de vergelijkingssites zag de Consumentenbond de ledenaantallen afnemen. Internet is het belangrijkste communicatieplatform van de Consumentenbond en de meeste leden worden via deze weg geworven. Doel is om de online ledenwerving een nieuwe impuls te geven middels conversieoptimalisatie. De specifiek onderzoeksvraag in de case was: Met welk(e) argument(en) kunnen we bezoekers overtuigen om lid te worden van de Consumentenbond?

Aanpak

Met Omniture’s SiteCatalyst is het gedrag van de bezoekers op de website geanalyseerd. Vervolgens zijn een aantal hypotheses geformuleerd waarmee de conversie kon worden verbeterd. De hypotheses richten zich enerzijds op het aantrekken van meer kwalitatief verkeer naar de aanmeldpagina en anderzijds via ‘persuasion’ technieken ervoor zorgen dat deze bezoekers ook daadwerkelijk converteren.

Meer informatie:
Omniture Sitecatalyst

Resultaat

Ledentoename na enkele weken meetbaar met 24%
Het aantal leden nam met 24% toe door in het bestelproces bezoekers te overtuigen lid te worden door de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van de organisatie te benadrukken en de bezoekers te wijzen op de verschillen met ‘vergelijkingssites’.