Uitdaging

De campagne “Vervalste Medische Producten” is in 2010 door digitaal reclamebureau Boondoggle bedacht in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Deze campagne is bedoeld om mensen te waarschuwen voor de gevaren van het online aanschaffen van medische producten. Doelstelling wer om de verkoop van nepmedicijnen te verminderen en voorlichting te geven over de gevaren hiervan. OrangeValley heeft deze campagne verder uitgewerkt in een online marketingplan waarbij online de doelgroep benaderd wordt op het moment dat er actief naar de aankoop van medicijnen online werd gezocht.

Aanpak

Allereerst is er een fake webshop gerealiseerd waarin de bezoeker populaire medische producten kan bestellen. Op het moment dat de bezoeker wil afrekenen werden ze dan geconfronteerd met een bewustwordingsboodschap van het ministerie. Tegelijkertijd moest de voorlichtingssite Internetpillen.nl ontwikkeld worden waarop meer informatie wordt gegeven over de gevaren van het online aanschaffen van medische producten.

In het eerste deel van de marketingcampagne heeft OrangeValley de vindbaarheid op de juiste zoektermen in Google aangepakt met zoekmachine optimalisatie(SEO) voor de webshop Medi-plaza.nl. Het inzetten van SEO bleek een succes, waardoor in februari 2012 een tweede marketingcampagne is gelanceerd om de boodschap opnieuw onder de aandacht te brengen aangevuld met gerichte Online advertentie campagnes. Naast SEO werd ook Google Adwords ingezet. Omdat adverteren op medicijnnamen en merken aan strenge eisen gebonden is, werd er nauw samengewerkt met Google, waardoor adverteren op medische producten toch beperkt mogelijk was.

Resultaat

In circa 6 maanden is naar verwachting van het Ministerie VWS de verkoop van 150.000 nepmedicijnen voorkomen. In het eerste deel van de campagne stond webwinkel Medi-plaza.nl dankzij de zoekmachine optimalisatie en SEO van OrangeValley binnen 12 weken bovenaan in de organische zoekresultaten op de belangrijkste medicijnen en merken. In 6 maanden tijd is de webshop meer dan 18.000 keer bezocht.

In deel twee van de campagne is er naast de fake webshop Medi-plaza.nl ook meer aandacht gegaan naar de voorlichtingssite Internetpillen.nl, die vanaf februari 2012 in beperkte mate heeft bijgedragen aan de doelstelling. In de periode februari tot en met augustus 2012 heeft internetpillen in totaal 9.350 bezoekers ontvangen. Medi-plaza.nl heeft in dezelfde periode ruim 57.000 bezoekers ontvangen. Hiervan is ruim 91% (52.250 bezoekers) afkomstig uit zoekmachines (SEO, SEA/Google AdWords). De online marketing activiteiten, met de belangrijke focus op zoekmachines, is hiermee succesvol gebleken.