In de maanden oktober en november van dit jaar vond de eerste OV (OrangeValley) Academy plaats. Hier lees je wat de OV Academy te bieden heeft en hoe de deelnemende trainees het programma hebben ervaren.

OrangeValley Academy uit de startblokken

Het online marketing vakgebied is continu in ontwikkeling; elk jaar neemt het aantal technische mogelijkheden toe. De online marketing budgetten binnen bedrijven groeien als kool en meer en meer (traditionele) bedrijven maken online marketing een nadrukkelijker onderdeel van hun business model.

Meer en meer van deze bedrijven zijn of worden dan ook klant van OrangeValley als hét toonaangevende online marketingbureau. Dit betekent ook een uitdaging als het gaat om het vinden van de juiste online marketing consultants voor het alsmaar toenemende aantal opdrachten. High-end opdrachtgevers vragen om online marketingspecialisten met een stevige basis. Voldoende bagage is om die reden belangrijk, maar het DNA van OrangeValley moet ook aanwezig zijn. Die combinatie is zeldzaam. Bij OrangeValley hadden wij daarom al een tijdje het idee om zelf consultants op te leiden. Binnen ons bureau is per slot van rekening meer dan voldoende kennis en vaardigheden aanwezig, aldus kunnen wij volledig autonoom trainees opleiden. Zodoende begon in augustus de zoektocht naar een aantal talentvolle en leergierige afgestudeerden op academisch niveau die de uitdaging aan wilden gaan om deel te nemen aan de OrangeValley (OV) Academy.

Als recent afgestudeerd talent in de marketing, commerciële economie of nieuwe media, zoek je naar passende vacatures. Werkgevers vragen om actuele kennis en kunde op het gebied van digital marketing. De aansluiting tussen studie en praktijk wordt regelmatig door zowel afgestudeerden als werkgevers als een uitdaging ervaren. De OrangeValley Academy speelt hierop in.” Ortwin Verreck (Managing Director)

Zeer gemotiveerde trainees

Een aantal weken later werd er van alle aanmeldingen een selectie gemaakt tot een groep starters die voldeden aan het profiel van een officiële OV trainee. Zij kregen de kans om te starten met de Academy. Alex, één van vijf de trainees, was razend enthousiast over de mogelijkheid om mee te doen aan de OV Academy: “Toen mijn zoektocht startte naar een SEO-functie op de vacaturemarkt kwam ik al snel terecht bij online marketingbureau OrangeValley. Alhoewel het mij als net-afgestudeerde ontbrak aan voldoende ervaring voor die functie, werd mij een plek aangeboden als trainee in de OV Academy. Dit leek mij een geweldige kans om bij OrangeValley te mogen werken en door te kunnen groeien naar een functie als junior SEO specialist.”

Ook Tessa was verheugd met haar deelname aan de OV Academy: “Na mijn afstudeeronderzoek in online marketing en het behalen van mijn diploma merkte ik al snel dat ik toch veel kennis en ervaring miste. Ik zag het traineeship als een geweldige uitkomst om mijn kennis te verhogen en de kans op een baan binnen OrangeValley te vergroten.”

De focus van de OV Academy is om talentvolle afgestudeerden klaar te stomen voor hun eerste stappen in de data driven digital marketing praktijk. Ambitie, een ijzersterk leervermogen gecombineerd met de kennis en kunde van OrangeValley, vormen het startblok voor een voorspoedige loopbaan in online marketing.” Rachel Staalduinen (Digital Director)

Een intensief programma

Een veelzijdige teamgeest, een winnaarsmentaliteit en plezier vormen een belangrijke basis binnen OrangeValley. Als startsein voor de Academy vond daarom een mystery opdracht plaats op een externe locatie. Berber: “Na een algemene introductie werden we op dinsdagmiddag verzocht om in de auto te stappen. Voordat we het echt door hadden begonnen we aan een uitdagende opdracht en moesten we als team samenwerken om deze opdracht zo snel mogelijk te vervullen. Daar werd het volgende meteen duidelijk: we zijn één team, met één taak en die taak is om de nieuwste lichting online marketingspecialisten te worden binnen OrangeValley.”  


Trainees aan het werk


De mystery opdracht was een mooi startsein voor een aantal intensieve weken van samenwerken en ontwikkelen. Ook groeien als persoon stond hierbij centraal.

De trainees werden in de eerste drie weken voornamelijk in de breedte opgeleid. Onder begeleiding van een groep senior consultants en digital director Rachel van Staalduinen leerden zij in een hoog tempo de ins- en outs van SEO, SEA, Display Advertising, Contentmarketing, Conversie Optimalisatie en meer. Vervolgens werd een verdiepingsslag gemaakt en kregen de trainees de mogelijkheid om de geleerde theorie in de praktijk te brengen. Tijdens dit praktijkgedeelte werd gewerkt aan een aantal fictieve cases. Daaropvolgend was er de uitdaging om een bijdrage te leveren aan vier realtime cases voor de opdrachtgevers, Monuta, Centraal Beheer Achmea, De Jong Intra Vakanties en Apollo hotels.

Als consultant binnen OrangeValley dienen je advies- en presentatie skills van een hoog niveau te zijn. Gedurende het volledige programma vonden er daarom ook consultancy en presentatietrainingen plaats. Als afsluiter kregen de trainees de gelegenheid om een training te volgen bij Google. Een inspirerende dag met één van de belangrijkste partners van OrangeValley.

OV Academy Trainees bij Google

Ik heb enorm veel geleerd

Tijdens de Academy hebben de trainees meerdere hordes moeten overwinnen. Dit was af en toe een uitdaging, maar het was een uitstekende leerschool voor ze. Daphne: “De eerste weken ging ontzettend rap en het leek echt een rollercoaster waarin ik zat. Veel indrukken, nieuwe systemen, werkwijzen, specialismen en ga zo maar door. In de laatste weken was het wat rustiger en kregen we de mogelijkheid om toe te passen wat we hadden geleerd. Al met al was het een grote uitdaging, maar ik heb enorm veel geleerd. Ik kwam mezelf meermaals tegen, maar ik ben ontzettend blij dat ik dit leertraject heb kunnen volgen.”

Berber sluit daarop aan: “Als trainee ga je een pittig programma aan, maar je wordt met open armen ontvangen en iedereen staat klaar om je vragen te beantwoorden. Je merkt dat je deel bent van een team waar eenieder elkaar graag wil helpen. Daarnaast word je als trainee als gelijkwaardig gezien, dus met hiërarchische verschillen heb je niet te maken.”

Nieuwe Academy in maart 2018

De OV Academy kan met recht een succes genoemd worden. De groep trainees is inmiddels doorgegroeid naar volwaardige junior functies binnen het bureau. Dit is ook de reden dat ervoor is gekozen om de OV Academy de aankomende jaren vaker te laten plaatsvinden. Hierbij zal nog meer gefocust worden op specialisme klassen, zoals bijvoorbeeld paid advertising.

Ben jij net klaar met studeren en heb je een studie afgerond in de richting van online marketing, communicatiemanagement of online media? In maart start een gloednieuwe academy en je kan je daar nu al voor aanmelden.

Aanmelden OV Academy

Vragen naar aanleiding van deze blog? Mail naar recruitment@orangevalley.nl.