Website foto 11 – 2019

Pinterest Advertising

OrangeValley wave

Pinterest: een visuele zoekmachine die inspeelt op de oriëntatie van jouw doelgroep(en). De gebruikers van Pinterest doen creatieve ideeën op door middel van afbeeldingen of video’s en prikken deze op verschillende virtuele prikborden. Met maandelijks 300 miljoen actieve gebruikers waarvan 3,5 miljoen in Nederland. Het platform biedt enorm veel kansen op het gebied van advertising. Pinterest is namelijk een van de weinige platformen waar mensen iets in de toekomst plannen, daarom is de koopintentie op dit platform vele malen hoger dan bij andere kanalen. Hiermee kom je vroeg in de customer journey visueel in beeld bij de juiste doelgroep om je producten uit te lichten.

Wat zijn de mogelijkheden tot adverteren op Pinterest?

Als je start met adverteren op Pinterest, begin je met de doelstelling. Waarom wil je gaan adverteren op Pinterest? Wil je meer websiteverkeer, een groter bereik of juist directe verkopen realiseren? Dit allemaal is mogelijk binnen het platform. Als adverteerder kun je kiezen voor de volgende doelstellingen en subdoelstellingen:

  • Merkbekendheid: Merk herkenning of Video views
  • Overweging: Website Verkeer of App-installaties 
  • Conversies: Conversies of Productfeed

Als je eenmaal weet wat jouw doel is, dan ga je kijken welke doelgroep je wil bereiken. Zoals eerder vermeld, bevinden veel millennials zich op het platform, waarvan het merendeel vrouw is. Dit kan een reden zijn om bijvoorbeeld als babymerk te gaan adverteren op het Pinterest.

Targeting

De doelgroepen kunnen worden gemaakt op basis van eigen data. Bijvoorbeeld mensen die op je website zijn geweest of jouw content al eens hebben gepind. Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van de data van Pinterest. Er zijn demografische gegevens beschikbaar, maar ook interesses of levensmomenten. De laatste manier van targeting is op basis van zoekwoorden waarop er binnen Pinterest wordt gezocht . We kennen dit uiteraard van Google, maar ook binnen Pinterest is het mogelijk om een doelgroep te maken op basis van verschillende zoekwoorden. Het voordeel hiervan is dat deze mensen al specifiek naar iets op zoek zijn en jij hierop kan inspelen door relevante content te tonen. 

Content formats

Voor welke type contentformats kun je kiezen als Pinterest advertenties? Dit aanbod is erg groot. Pinterest biedt namelijk veel verschillende formaten aan. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een Carrousel advertentie, om de verschillende USP’s van jouw product uit te lichten. Wil je een nieuw product op de markt brengen, dan kan je beter kiezen voor Autoplay Video om het verhaal van het product onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Bij het kiezen van het advertentieformaat is het dus belangrijk om altijd vanuit jouw doel te redeneren. Zo gebruik je bij een bereiksdoelstelling een ander formaat dan bij een verkoop doelstelling.

Pinterest Advertising inzetten voor jouw merk?

Pinterest wordt als inspiratiebron gebruikt door mensen die actief overwegen om iets te gaan doen of kopen. De gebruikers hebben daarmee een totaal andere mindset op het platform dan op andere social media kanalen. Als je als adverteerder met Pinterest advertising wilt beginnen stel jezelf dan altijd de vraag: Start ik met Merkbekendheid, de Overweging of richt ik me op de Conversies. Pinterest is van alle social media kanalen het kanaal waarbij de koopintentie van de gebruikers het hoogst is. Men is veelal aan het plannen op Pinterest en daardoor weet het platform wat interessant is voor haar gebruikers. Deze wetenschap kan effectief gebruikt worden. Wanneer je als adverteerder hierop inspeelt kan met de juiste content, aangeboden aan de aan de juiste doelgroep, een hoog rendement met het advertentiebudget behaald worden.

Wil je meer weten over Pinterest advertising? Of ben je benieuwd naar wat Pinterest advertising voor jouw merk zou kunnen betekenen? Neem dan contact op met een van onze specialisten.