zelf

Introductie

Proteq Verzekeringen met o.a. Zelf (online merk voor onder andere autoverzekeringen), Proteq Dier & Zorg (grootste huisdierverzekeraar van NL) en Route Mobiel (Pechhulp), moet klanten aantrekken met zware concurrentie van grote spelers op de zeer drukke verzekeringsmarkt. Naast de inzet van online campagnes (off-site) is conversie optimalisatie (on-site) hierin van groot belang.

“Met Improvenator verhogen we het kennisniveau omtrent online optimalisatie en vergroten we de betrokkenheid bij het optimalisatie proces.”

– Victor Küppers (Teamleider Marketing, Zelf)

Oplossing

  • Learnings uit conversie optimalisatie traject borgen in de organisatie.
  • Kennisniveau van de organisatie verhogen.
  • Interne betrokkenheid vergroten. Het hele marketing team en een paar service medewerkers waren vaste deelnemers (circa 20) in het meedenken en beoordelen van testvarianten.
  • Structurele betrokkenheid creëren in meedenken en optimalisatie eigen werkzaamheden.
  • Door gamification een competitie element toe te voegen aan het proces om te zorgen voor extra betrokkenheid.

Toelichting:
Onderdeel van een succesvol conversie optimalisatie traject is de rendementsmeting. Wat hebben A/B tests en direct doorgevoerde verbetering opgeleverd? Deze vragen moeten worden beantwoord. Naast de extra omzet of verbeterde ROI van de online campagnes, zijn er natuurlijk ook procesmatige verbeteringen.

Met de inzet van de Improvenator bij verzekeraar Zelf is aangetoond dat het aantal medewerkers dat een bijdrage levert aan het verbeteren van de online performance is gegroeid van 2 (conversie specialisten) naar 15 (marketing team en klantenservice). Dit heeft er toe geleid dat er veel meer en vanuit meerdere invalshoeken (test)ideeën zijn binnengekomen. Voor de andere labels (Proteq Dier & Zorg en Route Mobiel) is de Improvenator ook succesvol ingezet.

Deze hebben er voor gezorgd dat we samen met Zelf meer testen hebben opgezet en er verbeteringen zijn doorgevoerd. Daarnaast is de kwaliteit van de testen en verbeteringen omhoog gegaan doordat een grotere en diverse groep een bijdrage heeft geleverd.

In samenwerking met klant Zelf (verzekeraar) is de Improvenator opgezet en doorontwikkeld.

Wat is Improvenator?

Improvenator is een online tool die uw organisatie in staat stelt om optimalisatie tests, resultaten en learnings te borgen. Bekijk de video voor indruk.

Uitdagingen

  • Online campagne inzet optimaal laten renderen
  • Structureel testen ipv ad hoc testen.
  • De focus lag alleen op de online campagnes (off-site) en niet het verbeteren van de site (on-site).
  • Alle interne medewerkers (heel Proteq) meekrijgen in het gehele optimalisatieproces. Ook specifiek voor hun eigen kanalen/specialisme.

Metrics

  • Meer test-ideeën aangedragen door de organisatie
  • Hoger conversie percentage
  • 40 gedocumenteerde learnings uit uitgevoerde tests
  • Meer medewerkers betrokken bij het conversietraject

Voordelen/resultaten

Een belangrijk onderdeel van een succes conversie optimalisatie traject is de rendementsfase. In deze fase worden testresultaten geanalyseerd, learnings en mogelijke opbrengsten uit tests vastgesteld. Cruciaal hierbij is het delen en vastleggen van deze resultaten en learnings. Dit kan door een periodieke, interne e-mail nieuwsbrief te versturen binnen de organisatie. Echter, met Improvenator zijn al deze resultaten geborgd in een online knowledge base en altijd eenvoudig terug te vinden in de juiste context.

Daarnaast kunnen collega’s in de Improvenator competitie stemmen op de variant waarvan zij verwachten dat deze wint in een experiment. “Via de knowledge base in Improvenator kun je zoeken naar bijvoorbeeld geteste principes zoals social proof en authority, maar ook naar producten en pagina’s. Erg praktisch.” Aldus de klant.

Relevante dienstverlening

Meer succesvolle bezoekers door Conversie Optimalisatie.