Just Justa fotografie

Zoekmachine Adverteren (SEA)

SEA (Search Engine Advertising) is voor veel bedrijven een belangrijk kanaal in de marketingmix en dat is niet voor niets.

OrangeValley wave
sea-versus-seo

Wat is zoekmachine adverteren (SEA)?

Zoekmachine adverteren is het inkopen van advertentieruimte bij zoekmachines zoals Google of Bing. Advertenties in zoekmachines zijn zichtbaar op de zoekresultatenpagina van de zoekmachine, boven de organische zoekresultaten die de zoekmachine weergeeft. Door middel van het bieden in een veilingsysteem, kun je als adverteerder advertentieruimte inkopen. Als adverteerder kun je instellen op welke zoekwoorden en voor welke doelgroepen je wil meebieden in de veiling. Je betaalt binnen SEA per klik op jouw advertentie. Daarom wordt SEA ook wel PPC marketing (pay-per-click) genoemd. Advertenties kunnen zichtbaar zijn op verschillende apparaten die jouw doelgroep gebruikt zoals de desktop PC, een tablet en de smartphone.

Download de SEA Whitepaper Neem contact op

Waarom SEA?

SEA is voor veel bedrijven een belangrijk kanaal in de marketingmix en dat is niet voor niets. Met SEA kun je heel gericht inspelen op zoekvragen die voor jouw bedrijf relevant zijn. Daarnaast gebruiken heel veel mensen zoekmachines voor het vinden van informatie en het vergelijken van aanbieders. SEA is daarom een erg effectief kanaal voor het bereiken van potentiële klanten. 

Customer Journey - SEA
Stappen Digital Advertising strategie (4)

Onze SEA aanpak

In de afgelopen jaren is de concurrentie (en daarmee de advertentiekosten) substantieel toegenomen. Daarom vraagt een effectieve en kostenefficiënte SEA strategie vandaag de dag om veel meer dan alleen het instellen van de juiste zoekwoorden en advertenties. Context en relevantie zijn steeds belangrijkere randvoorwaarden geworden voor een succesvolle SEA strategie. Het gaat immers om het bereiken van de juiste doelgroep, op het juiste moment, op de juiste plaats, met de juiste boodschap. De enorme hoeveelheid beschikbare data over o.a. online gedrag, context, intentie, etc. biedt ons de mogelijkheid om steeds gerichter en relevanter te adverteren.

De toename aan datapunten maakt het ook moeilijker om alle campagnes handmatig te blijven aansturen en optimaliseren. Daarom bieden de grote technologie bedrijven adverteerders steeds meer geautomatiseerde tools en mogelijkheden. Door slim gebruik te maken van deze oplossingen, draagt automatisering bij aan effectievere en efficiëntere inzet van SEA. In de SEA aanpak van OrangeValley heeft automatisering daarom een belangrijke rol. Niet als doel op zich, maar als middel om de doelstellingen van jouw bedrijf te behalen.

Neem contact op

Wat zijn de advertentiemogelijkheden?

Bij SEA denk je waarschijnlijk direct aan de bekende tekstadvertenties bovenaan de zoekresultaten. Maar in zoekmachines zijn er door de jaren heen steeds meer advertentiemogelijkheden gekomen. 

  • Er zijn verschillende varianten op de reguliere tekstadvertenties, zoals responsive text ads (RSA’s) en dynamic search ads (DSA’s). Ook is het mogelijk om dynamische tekstadvertenties te maken op basis van een productfeed. 
  • Speciaal voor retailers is er de mogelijkheid om gebruik te maken van Google Shopping en Microsoft Shopping. Meer informatie over Shopping campagnes vind je op deze pagina
  • Binnen Google Ads is het ook mogelijk om Hotel Ads in te zetten. Met deze vorm van advertenties kunnen hotels hun kamers aanbieden. 
  • Non-profit organisaties kunnen met een door Google beschikbaar gesteld budget adverteren via Google Grants. 
  • Binnen Google Ads en Microsoft Ads is het ook mogelijk om Display Advertising of Video Advertising in te zetten. 
  • Er zijn verschillende mogelijkheden om bestaande klanten of websitebezoekers opnieuw te bereiken, door middel van Remarketing.
Specifiek en datagedreven doel
Combined Search Strategy – OrangeValley

Een Combined Search strategy

Bij OrangeValley benaderen wij de middelen organische search (SEO) en betaalde search (SEA) steeds meer als één kanaal. Met de juiste afstemming kan met hetzelfde mediabudget meer bereik en meer omzet worden gegenereerd.

Vanuit SEA wordt allereerst gekeken naar de SEO/SEA-analyse. Welke zoektermen zijn het meest waardevol voor de klant? En wat is de huidige organische positie van deze zoektermen? Is er sprake van concurrentie voor betaalde zoektermen?

Uit die analyse volgt een plan van aanpak waarbij SEA vooral wordt ingezet op zoektermen die organisch niet in de top 3 staan of waarbij de zichtbaarheid op mobiel erg belangrijk is. Op mobiel zijn de bovenste posities (vaak ingenomen door advertenties) als eerste zichtbaar op het smalle scherm, terwijl je op desktop meerdere zoekresultaten in één oogopslag ziet en dus ook goed zichtbaar bent met organische zoekresultaten.

Lees meer

Waarom ons kiezen als SEA partner?

Met onze data-driven Digital Advertising aanpak helpen wij jou bij het bereiken en activeren van jouw (potentiële) klanten in een steeds complexere customer journey.

  • 1st party data strategie
  • Geïntegreerde data voor maximaal campagne effect
  • Inhouse ontwikkelde kwaliteitsmonitor voor 24/7 kwaliteitsbewaking
  • Management en verrijking van productfeeds middels feed management tools
  • Optimalisatie algehele search kanaal (SEO en SEA) zorgt voor hoger rendement.

Neem contact op! Bellen kan ook: 030 8200 200

1. De beste specialisten

Bij OrangeValley werken de beste specialisten (met reputatie) uit de markt.

2. 100% Datagedreven

Vanaf dag 1 is OrangeValley werkzaam vanuit een datagedreven aanpak waarbij data altijd het vertrekpunt is.

3. Jarenlange ervaring

OrangeValley heeft een trackrecord van ruim 12 jaar.

Op zoek naar een ervaren SEA partner? Neem contact op