Woensdag 6 februari vond alweer de 6e en grootste editie van Friends of Search plaats. Maar liefst 650 search specialisten uit Nederland en België kwamen voor dit event naar de Kromhouthal in Amsterdam. In deze blog leest u een verslag van de belangrijkste SEO insights die zijn besproken tijdens Friends of Search 2019.

Tijdens het evenement zijn verschillende sprekers deels of volledig ingegaan op SEO, de belangrijkste onderwerpen die zijn behandeld staan hieronder uitgewerkt.

Voice Search Optimization
Voice Search Optimization is wellicht het grootste buzz woord van de afgelopen twee jaar. Aleyda Solis (Orainti) en Lee Boonstra (Google) gaven hier tijdens hun presentatie beiden aandacht aan. Onder ander Google Voice assistant werd benoemd als een belangrijke ontwikkeling.Google Voice assistant is sinds begin dit jaar ook in het Nederlands beschikbaar. Voor iedereen thuis bereikbaar via een Google device. Er zijn op dit moment wereldwijd zo’n 1 miljard voice gestuurde apparaten beschikbaar. Dit is grotendeels dankzij het aandeel Android telefoons op de markt.

Naar schatting verloopt 20% van de zoekopdrachten in 2020 via een spraakgestuurde opdracht. De grootste aanpassing binnen zoekopdrachten is een verschuiving die we al geruime tijd terug zien komen binnen search: zoekwoorden worden zoekzinnen. De gebruiker typt of stelt vragen in volledige zinnen, in plaats van in een of twee woorden. Simpele vragen als: “Zet mijn wekker morgen om 06:00” en “Is mijn salaris al gestort?” kunnen op circa 1.300 verschillende manieren gesteld worden. Een belangrijk feit hierbij is dat 40% van de gegeven antwoorden op dit moment uit een featured snippet komen. Het mag dus helder zijn dat het van belang is om hier organisch goed op te ranken. 

Technical SEO in the Real World
Technical SEO is een breed begrip, waar de één een H1 wijzigen een technische aanpassing vindt, heeft Barry Adams (Polemic Digital) het met name over de hygiëne op orde krijgen. First things first. Daar heeft hij meer dan gelijk in. Er werden onderwerpen behandeld die wellicht meer tot de verbeelding spraken op FOS19 zoals;

  • VoiceSearch
  • SEO + CRO testing
  • 13 proven SEO tactics revealed
  • Contentmarketing vanuit een verhaal vertellen, in plaats vanuit het product.

Echter hebben al deze interessante initiatieven, waar menig SEO hart sneller van gaat kloppen, geen effect als de basis niet op orde is. Zorg er daarom voor dat zoekmachines als Google en Bing ‘goed’ door je site heen kunnen gaan en begrijpen hoe je site is opgebouwd. Vermijd dus technische obstakels. Het opschonen van websites is daarnaast niet alleen aan te raden voor zoekmachine optimalisatie, ook een gebruiker profiteert hiervan. De gebruiker kan zo profiteren van een betere laadtijd, gebruikerservaring en vindt het beste resultaat eerst.

De punten die werden besproken tijdens het evenement zijn voor een digital marketing bureau of een ervaren SEO’er wellicht niet de meest vernieuwende. Toch bevestigd het nogmaals dat als deze zaken niet goed op orde zijn, overige acties een stuk minder effect hebben. SEO zit vol afhankelijkheden aan elkaar gebonden.

Javascript en SEO
Waar Barry Adams Javascript ‘evil’ noemt is Google developer Martin Splitt een stuk milder over de combinatie Javascript en SEO. Je moet volgens hem simpelweg weten hoe Google omgaat met Javascript en hoe dit toe te passen op je website.

SPA’s oftewel Single Page Applications zijn webpagina’s waarin het frame blijft bestaan, bij het aanklikken, filteren en selecteren wijzigt enkel de body van de pagina. Het correct toepassen van een Javascript Framework is hierbij essentieel.

Wat goed is om te weten is dat Google twee verschillende type bots gebruikt om een website te indexeren. Zo gaat de eerste bot langs voor HTML, op het moment dat dit proces is voltooid kan het even duren voordat de tweede bot langs komt voor de Javascript.

De zienswijze van OrangeValley sluit meer aan bij Martin Splitt in deze. Het gebruik van Javascript dient correct te gebeuren. Developers gebruiken het te pas en te onpas en hieruit komt vaak de conclusie dat Javascript niet werkt.

SEO + CRO testing: When ‘what’s good for users’ isn’t good for Google
Logisch, zou je denken nadat Will Critchlow (Distilled) van het podium rent om zijn vlucht te gaan halen. SEO en Conversie optimalisatie hebben meer raakvlak met elkaar dan dat menig bedrijf in uitvoer brengt.

On-page elementen worden dagelijks getest door fanatieke conversie specialisten, de aanpassingen vliegen je om de oren. Het grootste deel van deze testen wordt uitgevoerd om een conversiepercentage te verbeteren. Echter wordt er tijdens deze metingen vaak te eenzijdig gekeken naar de resultaten. De overlap tussen SEO+CRO is groter dan veel mensen vooraf bedenken.

Voorbeelden liggen aardig voor de hand maar worden in veel gevallen niet vanuit een optimale situatie beoordeeld. Zo haalde Will het voorbeeld aan om een SEO geoptimaliseerde tekst van de pagina te verwijderen een uplift had op een pagina van 13% in conversie. Echter daalde het verkeer vervolgens met 25%. Niet op elke pagina zul je dezelfde output verwachten, het blijft dus zaak om hier in detail op in te spelen.

Zelf aan de slag gaan met een kleine test kan al vrij eenvoudig:

  1. Bepaal de A&B variant van de test (gelijkwaardige pagina’s op vertoningen, positie, ctr).
  2. Bepaal de periode waarover getest gaat worden.
  3. Deel de test met je collega’s en spreek af dat er geen overige aanpassingen worden gedaan op de pagina’s.
  4. Pas de metatitle aan op de B variant.
  5. Analyseer op weekbasis de aanpassingen op pagina niveau. Vergelijk vervolgens de cijfers met de gestelde periode hiervoor.
  6. Pas de uiteindelijke winnaar vanuit de test toe op de geteste pagina’s.

Om een stap verder te gaan en te werken met een naadloze ervaring voor je websitebezoeker kan je uiteraard contact opnemen met onze conversiespecialisten of SEO-specialisten.