Google heeft het officieel bevestigd: na 10 maanden is er een “nieuwe” Panda algoritme Update (4.2) uitgerold!

Panda wat?

Om na te gaan waarop deze nieuwe Panda Update precies betrekking heeft is het goed om terug te gaan naar februari 2011.

Toen introduceerde Google voor de eerste keer de Panda Update. Deze update had tot doel websites met minder kwalitatieve content minder te waarderen, en werd toen als volgt samengevat door collega Eduard Blacquière:

Google Panda is een uitbreiding van het ranking algoritme van zoekmachine Google. Het doel is de zoekresultaten te verbeteren met websites van hoge kwaliteit.

Na de introductie van de Panda Update zijn er diverse aanvullende Panda Updates (al bijna 30) door Google doorgevoerd allemaal met hetzelfde doel: de zoekresultaten verbeteren met websites van hoge kwaliteit.

Dit weekend uitgerold

Google geeft aan dat er afgelopen weekend – vanaf 17 juli 2015 – is begonnen met de uitrol van de “nieuwe” Panda Update versie 4.2.

Het zou maanden kunnen duren voordat de hele update is uitgerold en de effecten ervan zichtbaar zullen zijn, aldus Google.

Wat is “hoge kwaliteit” content?

Om ervoor te zorgen dat je zelf niet getroffen wordt door deze en toekomstige Panda algoritme updates, is het goed bewust te zijn van de door Google opgestelde richtlijnen.

Deze zijn opgesteld om het aantal kwaliteitssites in de zoekresultaten te vergroten. Nu Google wederom een update uitvoert maakt duidelijk wat voor Google het belang van kwalitatieve content is.

Mocht je als site-eigenaar getroffen zijn door een vorige Panda Update dan kan in de komende maanden duidelijk worden of Google de kwaliteit van content binnen de site weer weet te waarderen. Dit is uiteraard alleen van toepassing wanneer na de afgelopen update maatregelen zijn genomen om kwaliteit van content te verbeteren.

Mocht je als nog problemen ondervinden en vermoeden dat dit aan Google Panda kan liggen, neem dan contact met ons op voor SEO-advies.

Bron: searchengineland.com