In maart vond het kennisevent ‘Drie pijlers om uw SEO strategie te optimaliseren’ plaats. Tijdens het event hebben toonaangevende SEO specialisten gekeken naar de invloed van de pijlers techniek, content en User Experience op een SEO strategie. Hier leest u het verslag van het event, een must-read voor elke SEO specialist.

Donderdag 15 maart presenteerden wij tijdens het SEO event aan meer dan honderd gasten de belangrijkste factoren die invloed hebben op uw vindbaarheid in zoekmachines. Wij zien namelijk een duidelijke verschuiving binnen het vakgebied SEO en de daarbij horende dagelijkse praktijk. De SEO-specialist wordt hierdoor steeds vaker geconfronteerd met meer dynamiek (en techniek) op de werkvloer.

In deze blog delen wij daarom de belangrijkste invloedsfactoren voor uw SEO, zoals gepresenteerd tijdens dit ‘deep dive’ SEO event door onze experts. Techniek, User Experience, Web Performance en het belang van Structured Data kwamen uitgebreid aan bod. Ook de aankomende weken kunt u op onze blog meer lezen over de reden(en) waarom het vakgebied SEO verandert en hoe u effectief inspeelt op deze veranderingen.

Bekijk hier de video’s en presentaties van het SEO kennisevent.
Meld u ook aan voor onze nieuwsbrief, om onze komende artikelreeks over next level SEO te ontvangen.

Van traditionele SEO-activiteiten, naar integrale web-technologische kennis

Vanuit een traditioneel perspectief is zoekmachineoptimalisatie altijd sterk afhankelijk geweest van drie belangrijke ‘ingrediënten’: techniek, content en autoriteit.

Autoriteit omdat relevante en betrouwbare websites die verwijzen naar uw website, een betere vindbaarheid van uw online aanbod opleveren in de zoekresultaten. Techniek omdat de optimalisatie van de site structuur, interne links, websitesnelheid en tal van andere website technische factoren, snel resultaat opleveren. En content om de doelgroep het beste antwoord te geven op vragen of te voldoen aan behoeften.

Google is in de afgelopen jaren echter ‘veeleisender’ geworden als het gaat om de ingrediënten waarmee haar crawlers relevante signalen opvangen.

De vier-eenheid van SEO: Syntax, Semantics, Experience en Artificial Intelligence

Een focus op techniek, content en autoriteit is weliswaar nog steeds relevant. Toch zien wij dat alleen kennis over traditionele SEO-technologie en –activiteiten niet meer voldoende­ is om succes te blijven boeken op het gebied van Search. Voor het ontplooien van toekomstbestendige SEO-activiteiten, moet er rekening gehouden worden met vier technische invloedsfactoren: Syntax, Semantics Experience en Artificial Intelligence.

Deze ‘vier-eenheid’ van factoren, aangevuld met een hoge kwaliteit van content en autoriteit, vereist nieuwe expertise van SEO-professionals. Denk aan kennis over state of the art web development als; Single Page Apps (SPA) en Progressive Web Apps (PWA), implementatie van structured data en het gebruik van Artificial Intelligence in de vorm van machine learning. Dit ter ondersteuning van SEO bij de analyse van data.

Het SEO Value Ecosysteem wordt in de komende weken nader toegelicht in een artikelreeks op onze blog.

De SEO Value Pyramid in het kort

Wij brengen deze ‘vier-eenheid’ van invloedsfactoren voor het SEO-vakgebied onder in een nieuw theoretisch model. De zogenaamde SEO Value Pyramid, zoals gepresenteerd tijdens het event door de SEO specialisten van OrangeValley.

Dit theoretisch kader toont in één oogopslag de belangrijkste invloedsfactoren, technologieën en trends op het gebied van SEO. Zie het als een hulpmiddel om op een strategische manier uw SEO-activiteiten te ontplooien en te beoordelen op toekomstbestendigheid.

 

Syntax en Search Engine Optimization

Syntax is erop gericht dat data/content van uw website aan Google Crawlers aangeboden wordt op een zo toegankelijk en laagdrempelig mogelijke manier. Gebaseerd op principes en processen van de werking van zoekmachines. Het is de basis van SEO om ervoor te zorgen dat zoekmachine robots zo efficiënt mogelijk uw website doorzoeken (crawlen). En in staat zijn alle relevante content te lezen en de juiste pagina’s te indexeren om deze vervolgens optimaal in de zoekresultaten te presenteren.

Hierover leest u binnenkort meer in ons artikel over Syntax en SEO op onze blog.

Het semantische web is een feit

Wat begon met de Hummingbird algoritme-update in 2013 van Google, werd opgevolgd door de Rankbrain update in 2015 en heeft inmiddels geleid tot tastbare voorbeelden over de betekenis van semantics voor SEO.

Semantics draait met name om het geven van betekenis aan data en extra context aan content. Met verstand van Semantics maakt de SEO-specialist data begrijpelijk voor zoekmachines, maar bijvoorbeeld ook voor andere ‘machines’ die deze datastructuren kunnen lezen. Dit alles om zo goed mogelijk de zoekintentie van gebruikers te begrijpen en het beste antwoord te weergeven in de zoekresultaten.

Semantics kent inmiddels enkele standaard ‘vocabulaires’ die gebruikt kunnen geworden. Denk aan schema.org en Good Relations. Dit zijn zogenaamde afgesproken ‘talen’ die wereldwijd gehanteerd worden om te communiceren met zoekmachines. Deze talen worden gehanteerd door steeds meer applicaties die automatisch data uitlezen, verwerken en ‘interpreteren’. Het zelf implementeren van Structured Data standaarden speelt hierin een zeer belangrijke rol.

Over drie weken gaan wij dieper in op Semantics. Abonneer u op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Het verband tussen SEO en User Experience

Omdat miljoenen mobile devices veelvuldig gebruikt worden om websites te bezoeken, introduceert Google Mobile First Indexing. Met deze update is het bieden van een zo goed mogelijke mobile device gebruikerservaring aan bezoekers een topprioriteit geworden voor SEO. Experience raakt zowel de techniek als content binnen een site, het beste antwoord op mobiel beantwoordt vragen van de doelgroep of helpt ze hun problemen op te lossen. Ook is dit eenvoudig en prettig toegankelijk op elk apparaat en elke browser.

“Veel javascript developers zijn niet op de hoogte van de invloed van JavaScript op SEO” Sander Heilbron

Verwachtingen veranderen, de doelgroep verwacht een betere UX, wat men kent van en ervaart met native apps, verwachten men inmiddels ook op het web. Om de user experience te verbeteren passen developers steeds vaker (en meer) JavaScript toe binnen pagina’s. Om zo aan de verwachtingen van gebruikers te kunnen voldoen.

Het toenemend gebruik van JavaScript heeft echter ook gevolgen voor de invloed die JavaScript heeft op SEO en user experience wanneer developers hier geen kennis of ervaring mee hebben. Zoekmachines zijn bijvoorbeeld niet of niet goed in staat om content te lezen die via JavaScript wordt gegenereerd. En JavaScript vormt ook een performance bottleneck omdat veel smartphones niet krachtig genoeg zijn dit te verwerken zonder dat het merkbaar is voor bezoekers en gevolgen heeft voor de gebruikservaring van een webpagina.



De SEO-specialist van de toekomst moet dus op zijn minst kennis hebben van (en het liefst ook ervaring hebben met) JavaScript. Opdat niet alleen een feilloze mobiele gebruikerservaring gegarandeerd wordt, maar ook zodat Google snel en effectief uw door JavaScript gegenereerde content kan blijven crawlen en indexeren.

Artificial Intelligence ter ondersteuning van SEO

Als SEO’er beschikt u over steeds meer data die beschikbaar is binnen verschillende databronnen. Voor analyse van deze data biedt machine learning een oplossing. Niet enkel om grote hoeveelheden data te preparen voor analyse, maar ook om verbanden te kunnen leggen tussen verschillende databronnen en dit te kunnen onderbouwen met een statische zekerheid.

Middels analyse van data kunt u vervolgens betere inzichten verkrijgen om daarmee betere en vooral ook statistisch onderbouwde optimalisaties toe te passen binnen sites. Door toepassing van machine learning kunt u vanuit SEO eenvoudiger inzichten verkrijgen uit data die u als mens niet of niet eenvoudig kunt analyseren. Machine learning is daar veel beter in en doet dat in een fractie van de tijd die u daar zelf mee bezig zou zijn.

Als SEO-expert zult u wel enigszins statistisch onderlegd moeten zijn, maar door de inzet van data-analisten kunt u het succes van SEO meetbaar maken. De webanalisten van OrangeValley kunnen u hier uiteraard bij helpen.

Wilt u meer weten over SEO, Syntax, Semantics, Experience en Artificial Intelligence?

Abonneer u op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de komende reeks artikelen die wij over het Value SEO Ecosysteem publiceren.