Wanneer jouw doelgroep niet zoekt naar de termen waar jij je website op richt, dan is dat zonde van de investering. Daarom is een SEO zoekwoordenonderzoek cruciaal binnen  jouw SEO strategie. Wij geven je 3 redenen waarom je altijd een zoekwoordenonderzoek zou moeten uitvoeren!

Door middel van een zoekwoordenonderzoek (zoekgedraganalyse) bekijk je het zoekgedrag van gebruikers binnen een zoekmachine. In de meeste gevallen is dit Google. Je kunt er voor kiezen om content creatie te starten zonder een SEO zoekwoordenonderzoek. Toch is de kans dan aannemelijk dat je een mis-match hebt met je on-page content en de zoekvraag van je doelgroep. Bezig met het uitwerken van (nieuwe) content? Lees gauw verder.


1. Vul de content-gap zodat je organisch beter vindbaar bent

Je weet voor jouw website vast goed waar gebruikers naar op zoek zijn. Heb je een website die telefoons verkoopt, dan weet dat de website goed vindbaar moet zijn (op termen) voor de telefoons die er verkocht worden. Toch is het mogelijk dat jouw doelgroep binnen Google zoektermen gebruikt waar jij organisch niet (goed) vindbaar op bent. Dan kan je spreken van een content gap. Er is dan een gat ontstaan tussen wat men zoekt en waar jouw website een antwoord op geeft binnen Google. 

Een website die telefoons verkoopt kan organisch heel goed vindbaar zijn op de specifieke telefoons die worden aangeboden. Maar er zijn nog tal van andere zoekwoorden waar je organisch vindbaar op wil zijn. Hierbij kan je denken aan: 

  • Een review van een specifieke telefoon;
  • Een aanbieding van een bepaalde telefoon;
  • Vragen rondom een specifieke telefoon.

Uiteraard is het streven om deze content gap zo klein mogelijk te maken. Je wilt immers dat jouw website optimaal gevonden wordt op de voor jouw doelgroep relevante zoekwoorden.

Het beantwoorden van de juiste zoekvragen, die je eerder nog niet beantwoordde, draagt bij aan de organische vindbaarheid van de website.

Door een goed zoekwoordenonderzoek kom je er dan ook achter waar er voor jouw website kansen liggen om organisch beter vindbaar te worden. Bij een zoekwoordenonderzoek is het ook belangrijk om in acht te nemen welke URL-structuur er wordt gehanteerd. 

2. Breng de trends in zoekvolume in kaart (seasonality)

Organisch vindbaar zijn op de juiste momenten in de customer journey is erg belangrijk binnen een SEO strategie. Hierbij moet je ook rekening houden op de ‘juiste’ momenten in het jaar. Er wordt namelijk niet iedere maand, evenveel op een bepaalde zoekterm gezocht. We kunnen bij veel zoekwoorden dan ook spreken van seasonality. 

Tijdens de lancering van bijvoorbeeld een nieuwe mobiele telefoon zal het zoekvolume exponentieel hoger zijn dan een aantal maanden na de lancering. Daarom is het belangrijk om te kijken of er verschil in hoogte van zoekvolume is binnen de verschillende maanden. 

Door seasonality goed in kaart te brengen kan je ook de contentkalender voor jouw website daar op afstemmen. In de maand dat het zoekvolume op een bepaalde zoekterm hoog is ten opzichte van de andere maanden, wil je organisch het beste vindbaar zijn. Binnen de contentkalender kan je in kaart brengen wanneer je, welke content gaat creëren en publiceren. Houd er hierbij rekening mee dat het enige tijd duurt voordat bijvoorbeeld een blog organisch optimaal vindbaar is. 

3. Achterhaal de intentie van een zoekvraag

Wanneer een persoon een zoekopdracht invoert in Google retourneert Google een groot aantal zoekresultaten. Vaak is er in deze zoekresultaten een patroon te ontdekken. Hiermee wordt er bedoeld dat er altijd een zoekintentie achter een zoekopdracht zit. Een zoekopdracht binnen Google heeft verschillende zoekintenties:

  • Informationeel bijvoorbeeld: iPhone XI resetten
  • Transactioneel bijvoorbeeld: iPhone XI abonnement
  • Lokaal bijvoorbeeld: KPN winkel Amsterdam

Het is dan ook belangrijk dat je de content afstemt op de zoekintentie van een bepaald zoekwoord. Wanneer de content aansluit bij de zoekintentie van een zoeker zal deze het beste vindbaar worden binnen de organische zoekresultaten van Google. Uiteraard hangt de mate van organische vindbaarheid ook af van de overige vier SEO-pijlers. 

SEO zoekwoordenonderzoek

Hierboven zijn een aantal redenen genoemd om een SEO zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Je kunt het SEO zoekwoordenonderzoek zien als de basis van een SEO strategie. Het SEO zoekwoorden onderzoek kan je ook gebruiken voor je andere online kanalen. Zo heb je naast een SEO zoekwoordenonderzoek ook input voor je SEA strategie.

OrangeValley heeft ruim 12 jaar ervaring in het optimaal uitvoeren van zoekgedraganalyses (zoekwoordenonderzoek). Voor veel klanten hebben wij in kaart gebracht waar de doelgroep van hen naar zoekt. En met name waar het bedrijf organisch in kan groeien. Heb je SEO-vraagstukken en wil je graag sparren met een expert, neem dan contact met ons op.