Elke organisatie die bezig is met online business krijgt op een bepaald punt te maken met een website migratie. Maar wat omvat een website migratie nu precies en wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? 

Wat is een website migratie?

In de breedste zin van het woord spreek je van een website migratie als er substantiële wijzigingen aan een website plaatsvinden. Wijzigingen kunnen betrekking hebben op verschillende aspecten van een website, ieder met een eigen motivatie, zoals later besproken. 

Wat elke migratie met elkaar gemeen heeft: de keuze voor migratie moet altijd een business waarde hebben. Een migratie staat altijd in dienst van een hoger online rendement. Dat houdt in dat je met een migratie een fundament legt om jouw business verder te laten groeien. Je moet er beter van worden.

3 redenen voor een website migratie

Migraties zijn er in alle soorten en maten, elk met zijn eigen beweegredenen en risico’s. Ook een combinatie van verschillende type migraties is mogelijk. We lichten er een aantal toe. Ondanks de verschillen is ieder type migratie te motiveren vanuit het verhogen van het online rendement. Een aantal veel voorkomende zijn:

Overnames en rebranding
De organisatie neemt een merk over en voegt deze toe aan het portfolio. De bijbehorende domeinnaam en website wordt geïntegreerd in de huidige. Dit noemen we een domeinmigratie. Een ander voorbeeld is het veranderen van bedrijfsnaam. De waarde van de oude domeinnaam wordt dan overgedragen op de nieuwe domeinnaam.

Bredere / specifiekere targeting
Migreren kan ook als gevolg van een wijziging in organisatiestrategie: het aanspreken van een andere/bredere doelgroep, targetten van nieuwe landen, een andere tone of voice, toevoegen/veranderen productaanbod. We spreken hier van content migraties. 

Opschalen in capaciteit
De organisatie groeit, de vraag groeit, maar de website is daar niet op ingericht. De organisatie wil meer orders verwerken op piekmomenten of verkopen in meerdere landen. Kortom, veranderende eisen aan een CRM systeem drijven de keuze om te migreren. Dit noemen we een software migratie.

“Door een migratie verlies ik verkeer, conversies en omzet”

Een verkeerde aanname, geïnspireerd door de vele horrorverhalen die online te vinden zijn. Een migratie is complex en de inzet is hoog. Toch is het zo dat als je deze goed en vakkundig aanpakt, je jouw SEO waarde en websiteverkeer kunt behouden en zelfs kunt verbeteren. OrangeValley heeft dat al verscheidene keren voor haar klanten gedaan.
Website migraties OrangeValley - 2019

Sterker nog. Het doel van een migratie is niet alleen behoud, maar ook om groei te realiseren. Dit is dan ook altijd het uitgangspunt. Een goed voorbeeld lees je terug in een case bij onze opdrachtgever Hunkemöller, waar 27% groei in organische zichtbaarheid plaatsvindt na een complexe migratie.

Doel van een succesvolle migratie: behoud, en daarna uitbreiding van verkeer en omzet
De inzet is duidelijk. Lang opgebouwde SEO waarde en de conversie en omzet die daaruit voortkomt. Ieder type migratie omvat wijzigingen die significant invloed hebben op de zichtbaarheid van de website in zoekmachines. Alles wat je verandert ziet Google ook. De kunst bij een website migratie is ten eerste een zo naadloos mogelijke overgang, en daarna doorgroeien in online omzet. Hoe je dit aanpakt, lees je in het volgende artikel: Hoe maak je een SEO website migratie succesvol?