Ben je nog onbekend met de toegevoegde waarde van Youtube of video als contentvorm? In dit artikel lees je wat YouTube voor jouw organisatie kan betekenen. Aan de hand van een aantal statistieken en best practices laten we zien waarom YouTube niet mag ontbreken in jouw marketingstrategie voor 2020.

Een aantal belangrijke YouTube statistieken

YouTube is een kanaal dat veel potentie heeft. De belangrijkste reden is dat YouTube de op één na grootste zoekmachine ter wereld is. Maar er zijn meer statistieken die bevestigen dat het kanaal relevanter is dan ooit:

  • 2 miljard bezoekers per maand;
  • Bereikbaar in 90 landen;
  • Ruim 60% van alle Nederlanders is actief op YouTube;
  • YouTube is het 3e grootste sociale medium in Nederland;
  • 2,4 miljoen Nederlanders gebruikt YouTube dagelijks.

*Bovenstaande cijfers zijn afkomstig van YouTube en Newcom (2019).

Op YouTube is vrijwel iedere doelgroep te bereiken. Voor de marketeers die denken dat enkel jongeren op YouTube zitten: fout. De meest recente cijfers over social media gebruik per leeftijdscategorie komen uit 2018. Het onderzoek van Newcom toont aan dat vrijwel alle leeftijden goed vertegenwoordigd zijn op het videoplatform.

YouTube wordt door mensen in vrijwel alle leeftijdscategorieën gebruikt. Dit sluit naadloos aan op de toenemende video behoefte. De doelgroep (c.q. de internetgebruiker) is steeds meer geneigd een video te kijken in plaats van een artikel te lezen voor informatie. Om die reden kan het overbrengen van informatie aan de hand van video velen malen effectiever plaatsvinden dan via tekst of bannering. Een must voor jouw online strategie.

De mogelijkheden binnen YouTube: organic vs paid 

YouTube kan op diverse manieren worden ingezet:

  • Organisch, door video’s te publiceren op het YouTube kanaal van jouw merk. 
  • Door consistent te publiceren en video’s te optimaliseren word je gevonden en bouw je abonnees op.

Naast de organische mogelijkheden is YouTube ook zeer geschikt om in te zetten als paid kanaal. Zo kan je op een relatief goedkope manier een grote doelgroep aanspreken. De populairste vormen van betaalde YouTube advertenties zijn InStream-advertenties, Discovery-advertenties en Bumper-advertenties.

Hoe organisch en paid elkaar versterken

Organisch en paid kunnen elkaar ook versterken door het opbouwen van doelgroepen. Via het YouTubekanaal wordt een fanbase opgebouwd. Deze kunnen via een campagne getarget worden met een aanbieding of actie. Zo ben je zichtbaar bij de doelgroep die het meest interessant is voor jouw merk.

Zichtbaarheid binnen reguliere zoekmachines vergroten

Ook speelt video een steeds grotere rol binnen Google. Steeds vaker zien we dat organische zoekresultaten worden aangevuld met video’s. Sterker nog, waar voorheen standaard tien organische zoekresultaten werden vertoond, worden er nu vaak zeven organische zoekresultaten getoond i.c.m. drie (organische) videoresultaten. 

3 succesvolle voorbeelden van merken op YouTube

Gamma: klustips en zichtbaarheid in Google

Bouwmarkt Gamma heeft een groot aantal video’s op haar YouTube kanaal waarin klustips worden gegeven. Hiermee helpen ze de consument met vraagstukken die gekoppeld zijn aan het assortiment van Gamma.

Jaarlijks wordt ruim 8.500 keer gezocht op ‘buitenmuur isoleren’ in Google. Daarnaast wordt er jaarlijk ook nog eens bijna 14.500 keer gezocht op ‘buitenmuur isoleren’ in YouTube. Organisch is de website van Gamma pas vindbaar op de 3e pagina van Google. Maar, doordat Gamma een video heeft gepubliceerd over dit onderwerp is Gamma toch zichtbaar in de top 5 organische zoekresultaten in Google. 

Mede dit heeft ervoor gezorgd dat de meeste recente video 11.000 keer is bekeken in de eerste 3 maanden.

Pagina 1 in Google, zoekresultaat op ‘buitenmuur isoleren’.

TP Vision (Philips Television): introductie OLED+

Al een aantal jaar werkt OrangeValley samen met TP Vision. Ter introductie van de nieuwste OLED+ televisies van Philips heeft OrangeValley een digital advertising strategie ontwikkeld met Video in de hoofdrol. 

Dankzij de toepassing van video en statische ads in social media zijn we in staat geweest de kwaliteit van het verkeer vanuit Facebook naar de website te verhogen. Zo is het conversieratio vanuit Facebook verhoogd van 1% (het jaar ervoor) naar maar liefst 25%.

Meer weten? Lees de volledige case van TP Vision

Front TP Vision Campagne

Coolblue: productreviews

Wat kan je als online reseller doen om het vertrouwen van je (potentiële) klanten te winnen? Precies, (video)reviews maken. Coolblue kan dat als geen ander. Maandelijks worden er diverse productvideo’s gepubliceerd waarbij de online reseller het product presenteert en beoordeeld. 

En met succes. De video’s van Coolblue worden maandelijks duizenden keren bekeken. Uiteraard zijn alle geteste producten ook te koop in de webshop.

Screenshot Coolblue YouTube

Aan de slag met videomarketing

Enthousiast geworden over de kracht van video? In het YouTube stappenplan leer je een succesvolle aanpak te ontwikkelen. Deze vind je vanaf volgende week op onze blog-pagina.