Een van de meest gehoorde termen in marketing media en bestuurskamers is “API”. Het klinkt ingewikkeld. API staat voor Application Programming Interface. Het is een kader van afspraken waardoor verschillende computerprogramma’s met elkaar kunnen communiceren. Wat een API concreet doet is data versturen op verzoek. Die verzoeken kunnen gewoon via de browser verlopen. Het antwoord dat de API op dit verzoek stuurt is in een bepaalde taal. Die taal kan een object zijn dat data bevat of een reeks data (“string”) zijn.

API cloud

Door B140930263, CC BY-SA 4.0, via http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, op Wikimedia Commons

Wat is een API en waarom is het handig om te gebruiken?

Met API’s zijn veel dingen mogelijk. Zo is veel te automatiseren, wat voorheen nog “handwerk” was. Deze taken worden dankzij de API nu automatisch verricht door een nauwkeurige set instructies die geconfigureerd zijn. Eén van de bekendste API’s die u waarschijnlijk wel eens hebt gebruikt is Google Maps.

De Google Maps API “pakt” uw locatie via een GSM mast of gps en zet deze op de kaart die u ziet op uw device. Vanaf dat moment zijn er tal van mogelijkheden. Zo kunt u een route uitzetten met een geschatte aankomsttijd. Iets minder bekend is de optie om uw locatie live te delen. Die route en de aankomsttijd zijn het resultaat van zogenoemde queries. Deze queries (of verzoeken) draaien achter de schermen, zodat u een snel resultaat te zien krijgt op Google Maps. Deze antwoorden van de API worden weer vertaald naar informatie op Google Maps, zodat u op uw telefoon kunt zien waar u bent ten opzichte van de afslag op de snelweg, uw afspraak of een restaurant.

Open API’s als contextuele databron

Deze trend om alle informatie publiekelijk inzichtelijk te maken via API’s is een aantal jaren geleden begonnen. Dat lijkt nu flink door te zetten. Het is niet per definitie zo dat deze data dan inzichtelijk worden voor iedereen. Net als uw Google-account is afgeschermd middels een wachtwoord, zijn API’s ook alleen voor specifieke mensen toegankelijk wanneer deze voor hen opengesteld zijn. De Koninklijke Bibliotheek (KNB) heeft bijvoorbeeld open API’s, evenals de Nederlandse overheid, waar ontwikkelaars data uit kunnen halen en benutten.

Zo is de complete database van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) via de API te benaderen. Dat is een waardevolle bron voor contextuele data. AIRBNB maakt gebruik van soortgelijke API’s om adressen die in de buurt beschikbaar zijn, weer te geven. Voor gratis data over het weer op een specifieke plaats bijvoorbeeld, kunt u terecht bij de ‘open API’ van OpenWeatherMap. Hoe u deze API kunt gebruiken is te lezen op GitHub. Er zijn ook uiterst simpele maar bruikbare zakelijke toepassingen denkbaar, zoals het verwerken van retouren in resultaten. Zodat uw omzet bijvoorbeeld sneller duidelijk en inzichtelijk wordt. Om dit te doen koppelt u API’s en geeft u de informatie weer in een dashboard.

API’s en KPI dashboards voor datagedreven besluitvorming

Waarom horen wij zoveel over dit soort API’s? En waarom zijn deze online toegankelijke databases die in programmeertaal antwoorden geven waardevol?

Die redenen zijn eenvoudig. API’s ontsluiten waardevolle informatie doordat men slimme verzoeken stuurt en goede analyses maakt. Hierdoor is het mogelijk om sneller nieuwe inzichten te krijgen. En dus om sneller op basis van data beslissingen te maken als bedrijf of particulier.

Daarnaast lenen API’s zich uitstekend voor het tonen van informatie op KPI Dashboard omdat de databronnen real time beschikbaar zijn. Meer over dashboarding kunt u onder andere lezen in de blog van mijn collega Johan van de Werken over het benutten van een actiegericht KPI dashboard.

Steeds meer data komt real time als stream beschikbaar. Ook data afkomstig van advertentieplatform als Facebook Ads en Google Analytics. Hierdoor kunnen wij een complexe situatie snel inzichtelijk krijgen, door het overzichtelijk tonen van de laatst beschikbare en meest relevante informatie.

Aansturen terwijl het gebeurt dus. Uw online marketing campagne aansturen alsof het uw auto is. Met het dashboard om alle belangrijkste informatie over uw online marketing ‘voertuig’ te monitoren en om beslissingen te maken.  Dát is de kracht van gecombineerde datastromen.

Wilt u dat wij met u naar API’s kijken om real time inzichten te realiseren voor snelle en efficiënte besluitvorming?

Neem dan contact met ons op.

Over Freek de Man

Freek is Technisch Consultant bij OrangeValley. Hij begon als adviseur marketing en communicatie bij een Universiteit. Gaandeweg interesseerde hij zich steeds meer voor techniek in relatie tot marketing. Zo ontwikkelde zijn interesse voor online marketing in een ware passie voor het vakgebied. Bij OrangeValley specialiseert Freek zich in de technische implementatie- en integratie-mogelijkheden met betrekking tot data en Online Marketing.