“Web Analytics bieden inzicht in de complete customer journey en zijn noodzakelijk om succesvol (online) marketing te bedrijven”

Web Analytics is een essentieel vakgebied voor het realiseren van online marketing succes. Het inzicht dat Web Analytics oplevert in de herkomst, het gedrag en de beweegredenen van uw doelgroep binnen de customer journey bepalen namelijk het succes van uw (online) marketing.

Wat is Web Analytics?

Web analytics staat voor het in kaart brengen van alle touch points binnen de customer journey en het meten en doorgronden van online marketing data. Data die relevant zijn voor u en u helpen om beter op de behoefte van uw doelgroep in te spelen vormen belangrijke web analytics. Binnen het Web Analytics vakgebied speelt ook het toekennen van waarde aan touch points door middel van conversie attributie een belangrijke rol. Op basis van Web Analytics worden waardevolle inzichten verkregen om gericht online marketing inspanningen te optimaliseren en waar nodig bij te sturen.

De Web Analytics aanpak van OrangeValley

Met steeds meer ‘touch points’ wordt het analyseren van gedrag en het optimaliseren van online marketing prestaties steeds complexer. Inzicht krijgen in de gehele customer journey is dan ook noodzakelijk om de succesvol (online) marketing te bedrijven. Binnen elke fase van de customer journey zijn de middelen die mensen gebruiken veranderlijk, ontstaan er bij de doelgroep diverse vragen, problemen en beweegredenen. Deze complexiteit vereist dan ook een andere inzet van (online) marketing instrumenten en inzicht in Web Analytics.

Afbeelding 1: voorbeeld customer journey

Afbeelding 1: voorbeeld customer journey

Op basis van inzichten die uit web analytics verkregen worden geven wij gedetailleerd inzicht aan uw online marketeers en andere specialisten. Zo kan bepaalt worden waar en hoe de online marketing strategie en middelen geoptimaliseerd kunnen worden. Hoe ziet de customer journey van de doelgroep eruit? Welke kanalen en devices worden op welk moment gebruikt door de doelgroep binnen de customer journey? En welke content op uw (mobiele) website of app sluit daar het beste bij aan? Deze vragen beantwoorden wij en delen wij met uw organisatie. Wij zijn daarbij transparant in onze werkwijze en de door ons gebruikte tooling.

Wat leveren web analytics op?

Ons vertrekpunt voor het benutten van web analytics begint bij uw bedrijfsdoelstellingen en KPI’s. Het doorgronden van uw online marketing activiteiten en organisatie helpt ons eveneens om een praktische aanpak te formuleren ter optimalisatie van uw (online) marketing. Wij leveren structureel rapportages aan en sturen bij wanneer dat nodig is op basis van uw targets.

Onze specialisten realiseren met Web Analytics de kans om uw doelgroep en klanten altijd centraal te zetten. Technologie speelt hierbij een cruciale rol om analytische gegevens te benutten. Wij gebruiken hiervoor tools als Analytics 360, uitvoerige analyses en technologie om het gedrag van uw doelgroep inzichtelijk te maken. Met Web Analytics brengen wij zodoende alle touch points binnen de hele customer journey voor u in kaart. Denk hierbij aan inzicht in belangrijke touch points binnen uw (mobiele) website of app en natuurlijk ook kansrijke touch points daarbuiten.

Het interpreteren en benutten van web analytics biedt u de kans om (mobiele) communicatiemiddelen te optimaliseren gericht op de customer journey. Zodoende bevatten uw online kanalen altijd de juiste boodschap en/of een concreet antwoord op de vraag van van uw doelgroep. Op deze manier is eveneens de lifetime value van uw klanten te vergroten.

Bekijk de video over Web Analytics

Lees meer

Web analytics vormt het hart van een integrale online marketing aanpak. Onze web analytics aanpak bestaat onder meer uit de volgende activiteiten:

Om te bepalen welke campagnes of kanalen het meest hebben bijgedragen aan conversie naar deze doelen, komen er steeds meer mogelijkheden voor conversie attributie.
Inzicht in uw online prestaties, KPI's en uw eigen rapportage.
Meer halen uit u Google Analytics accounts, maar toch de kennis intern houden? OrangeValley biedt diverse web analytics trainingen aan
Volledig inzicht in uw data met mobile app tracking van OrangeValley

Meer informatie en artikelen over web Analytics