Voor organische zoekresultaten (SEO) speelt al ruim 2 jaar dat de gebruikte keywords niet meer meetbaar zijn, beter bekend als “not provided”.

Vanaf vandaag (officieel 9 april 2014) geldt dit ook voor Google AdWords keywords. Zoektermen die mensen hebben ingevoerd voordat ze op een AdWords advertentie klikten, zijn nu niet meer meetbaar voor “3rd party tools”, zoals webanalytics pakketten.

Dit betekent concreet:

  1. Google verwijdert de gebruikte keywords (search queries) uit de “referrer” van klikken op AdWords advertenties
  2. In webanalytics pakketten ga je nu ook “not provided” keywords zien voor Google AdWords zoektermen
  3. De search queries blijven volledig beschikbaar in Google AdWords rapportages (concreet: het zoektermen rapport)

Niet meer meetbaar

Het belangrijkste gevolg hiervan is dat AdWords keywords niet meer meetbaar zijn in webanalytics pakketten, zoals ComScore of Omniture.

Dit geldt alleen voor bezoekers die via secure search (SSL) op Google zoeken. Maar aangezien Google vanaf september 2013 iedereen over secure search stuurt, geldt dit dus voor alle iedereen.

Google Analytics

Geldt dit ook voor Google Analytics, het eigen webanalytics product van Google?

Nee. En niet omdat het een Google product is.

Als je Google AdWords en Google Analytics accounts koppelt, dan komt de keyword informatie in Google Analytics via de API (en niet via de referrer).

Search queries zijn GEEN keywords

Merk op dat er een belangrijk verschil is tussen search queries en AdWords keywords.

Search queries zijn de daadwerkelijke zoektermen die mensen ingevoerd hebben in Google, terwijl keywords de zoektermen zijn waarop je adverteert in je Google AdWords campagnes.

Via de AdWords API kun je overigens zowel de keywords als de search queries verkrijgen. Deze informatie is uiteraard ook nog beschikbaar in het zoektermen rapport binnen Google AdWords.

Bid management tools

Sommige bid management tools zullen hier mogelijk last van hebben, omdat deze tooling natuurlijk volledig leunt op keyword informatie om automatisch AdWords (of andere SEA) campagnes te optimaliseren.

Voorbeelden van deze tools zijn Marin, DoubleClick (eigendom Google) en Adobe Media optimizer, maar aangezien deze tools data via de AdWords API verkrijgen is er voor deze tools geen verandering (zie ook de reacties van Marin en Adobe).