Businesses today are living in an age of data and insights. But this can be overwhelming. The new analytics challenge is: how do we make this data actionable?

Data in Action was dit jaar het thema van de Google Analytics Summit in Mountain View. Het jaarlijks 2 daagse event van Google waarbij de laatste ontwikkelingen over Google Analytics met de partners (o.a. online marketing bureaus) en Premium Google Analytics klanten worden gepresenteerd. Ook OrangeValley is door Google geaccrediteerd en elk jaar aanwezig om de laatste ontwikkelingen met eigen ogen te zien.

Een groot aantal ontwikkelingen welke op de Summit zijn besproken mogen nog niet gedeeld worden tot het moment dat de nieuwe functionaliteit daadwerkelijk beschikbaar komt. Uiteraard kunnen we vanuit OrangeValley al wel aan de slag met deze nieuwe features om zo ervaring op te doen. Hiermee garanderen we een soepele integratie van de daadwerkelijke livegang van nieuwe features.

We zien de volgende drie trends waar Google Analytics de afgelopen jaren aan heeft gewerkt en verder naar toe groeit.

 

1. Compleet beeld van je bezoeker

De (online) consument wordt steeds complexer om in kaart te brengen. Met de sterke opkomst van smartphones en tablets is het aankoopproces volledig veranderd ten opzicht van een paar jaar geleden. Onderzoek bevestigd dit beeld ook. Zo is in 2013 de omzet voor beide devices verdubbeld en gestegen naar 1,3 miljard euro, een stijging van 12 procent van de totale e-commerce markt.

Google speelt daar op in en heeft de afgelopen jaren al flinke stappen gemaakt om deze gebruikers ook inzichtelijk te maken in Google Analytics. Bijvoorbeeld een consument bezoekt een website via zijn iPhone en oriënteert voor een mogelijke aankoop van een nieuwe broek. Later op die dag bezoekt diezelfde consument diezelfde website via zijn laptop en plaatst de bestelling.
Met de eerdere uitbreiding van Universal Analytics van eind 2012 is het meten van meerdere touch points (van smartphone naar desktop) opgelost.

Met het onderdeel conversie attributie, bekend als Multi-Channel Funnels in Google Analytics, is een flinke stap gezet in het toekennen van de toegevoegde waarde van elk kanaal. Zo zien wij vaak dat Google AdWords uiteindelijk heel veel conversies binnenhaalt op merknaam en daarmee automatisch een hoog rendement oplevert. Dit gaat vaak ten kosten van andere kanalen, bijvoorbeeld Display, die een laag rendement laten zien. Met Multi-Channel Funnels is de waarde van elk kanaal en de invloed kanaal op kanaal inzichtelijk gemaakt. Meer hier over weten? Lees het onderzoek van Google “The Customer Journey to Online Purchase”.

De grootste aankondiging op de Summit was Enhanced Ecommerce. Een uitgebreide toelichting is hier te lezen op het blog van Google Analytics.

Google-customer-journey

De derde pijler is het offline data importeren in Google Analytics word ook uitgebreid. Eerst kon je alleen kosten data van campagnes, bijvoorbeeld van affiliate netwerk, importeren, maar dat wordt flink uitgebreid met o.a. extra productdata en klantgegevens.

 

2. Meer segmentatie mogelijkheden

Segmentatie maakt het mogelijk om met een gerichtere boodschap naar een specifieke doelgroep te gaan acteren. Een mooie toepassing van de nieuwe segmentatiemogelijkheden maakt het bijvoorbeeld mogelijk om per leeftijdscategorie van een bezoeker een andere checkout proces aan te bieden waarbij andere motieven voor de aankoop van een product centraal kunnen staan.

Een andere ontwikkeling vormt de (Dynamic) remarketing op basis van bezoekersgedrag. Ook hier kan Enchanced ecommerce, die elke stap in de checkout/funnel meet, ook een rol in spelen voor het beter segmenteren. Richt je bijvoorbeeld op als retailer op alle uitvallers in stap 2 checkout van de site. Voeg daarnaast de extra kenmerk leeftijdscategorie van 25-34 toe om nog relevanter te worden. Door het inzet van remarketing met Google AdWords kan je voorkomen dat de klant naar de concurrent overstapt.

 

3. Versimpelen en Verhogen toegankelijkheid

Met de bovenstaande ontwikkelingen is Web Analytics en Google Analytics een steeds complexere omgeving geworden voor een online marketeer en webanalist. Een mooi voorbeeld hiervan is het analyseren van meerdere touch points. Wat is nou de echte waarde van Display voor mij als site?

Google Analytics speelt hier goed op in. Met de introductie van Google Tag Manager, waarbij het toevoegen van scripts binnen enkele minuten kan worden toegevoegd of aangepast, is het een stuk toegankelijker gemaakt voor een online marketeer en webanalist.

Daarnaast is de interface van Google Analytics ook gebruiksvriendelijker gemaakt. Door de rapportages te versimpelen en behapbaar te maken is het aantrekklijker geworden voor een webanalist een regelmatig de data te analyseren. Het onderdeel Acquisition is hier een voorbeeld van. De rapportage is versimpeld doordat de verkeersbronnen/kanalen worden beoordeeld op drie vlakken Acquisition, Behaviour en Conversions. Hiermee krijg je een duidelijk beeld wat de rol is van een kanaal en of deze goede presteert op o.a. conversies.

new-google-analytics-acquisition-overview

 

Conclusie

Met deze drie ontwikkelingen laat Google zien dat Google Analytics inspeelt op de bewegende consument en de daarbij bijkomende mogelijkheden en rapportages in het pakket. Door het nog steeds behapbaar te houden voor de online marketeer en webanalist kunnen zo ook steeds beter de concurrentie aan met de betaalde pakketen zoals Comscore en Adobe Omniture. Een positieve ontwikkeling voor de online marketing markt.