Auteurs: Twan Lammers & Kirsten van der Woning

Gisteren kondigde Google belangrijk nieuws aan, er zou een ware Google Analytics evolutie gepresenteerd worden onder de naam The Google Analytics 360 Suite. Hoewel we maanden geleden op de Google Analytics Summit al veelbelovende product presentaties te zien kregen heeft Google er nu voor gekozen dit samen te brengen in een totaalpakket.

De marketing revolutie die gaande is zorgt voor toename in het aantal apparaten, kanalen en doelgroepen en dus ook in groei aan data. Het landschap verandert zodanig dat het aanbieden van een totaalpakket om de grote hoeveelheid data te kunnen managen en inzichten om te zetten naar actie niet uit kan blijven. En juist hierom is Analytics 360 Suite gebouwd. Om een betere grip te krijgen op alle facetten binnen de customer journey.

De visie van OrangeValley sluit nauw aan bij deze gedachtegang, ook wij zien het landschap veranderen en daarmee ook de complexiteit van online marketing vergroten;
De wereld verandert. Met een steeds grotere hoeveelheid informatie verwacht ieder individu snel en eenvoudig een relevant aanbod, onafhankelijk van tijd, locatie en medium. Online marketing, en eigenlijk alle marketing, wordt hierdoor steeds complexer.

Google Analytics 360 Suite
Om tot een succesvol product te komen definieerde Google vier uitdagingen waar online marketeers op dit moment tegen aanlopen om te komen tot een winnende strategie in het werken met data. Aan de hand van deze vier voorwaarden werd Suite samengesteld;

  1. Krijg volledig zicht op het gedrag van klanten en prospects.
  2. Het doel is niet om nog meer data te verzamelen, maar om bruikbare inzichten te verkrijgen.
  3. Deel bruikbare inzichten en werk gezamenlijk aan een goed resultaat.
  4. Bereik de juiste persoon met de juiste boodschap om hem een onvergetelijke ervaring geven.

De Google Analytics 360 Suite is een totaalpakket om data gedreven marketing op een enterprise niveau uit te kunnen voeren. Het pakket bestaat uit een zestal producten:

Uit welke (nieuwe) producten bestaat de Suite?
Analytics 360 Suite bestaat uit zes producten waarvan er drie écht nieuw zijn; Optimize 360, Audience Centre 360 en Data Studio 360. Daarnaast wordenTag Manager 360, Analytics 360 en Attribution 360 van rebranding voorzien.

Optimize 360 (bèta)
Een van deze nieuwe producten die komende periode gelanceerd zal worden is Optimize 360, een tool waarmee website optimalisatie kan worden getest en wat zich daarnaast ook richt op content personalisatie. De juiste content aanbieden aan de juiste bezoeker op het juiste moment staat hierin centraal. Google heeft al eerder wat voorzichtige, en niet altijd even succesvolle, stappen gezet op het gebied van Conversie Optimalisatie, maar de aanpak die ze hier neerzetten is wel veelbelovend. De tool maakt het namelijk ook mogelijk om op basis van segmenten uit Google Analytics te testen. Dit kan zowel in realtime als op basis van eerder vertoond gedrag.

Audience Center 360 (bèta)
Een ander nieuw product uit de Suite is het Data Management Platform (DMP) Audience Centre. Met deze tool kunnen relevante doelgroepen worden geïdentificeerd en wordt er gekeken naar waar deze doelgroepen zich nog meer bevinden. Deze tool maakt gebruik van data van Google producten en DoubleClick, daarnaast is het mogelijk om ook data van derden in deze tool op te nemen. Dit platform kan vervolgens gebruikt worden in targeting van Ad platforms als Google AdWords, maar ook binnen Optimize 360.

Data Studio 360 (bèta)
Ook dit is een nieuw product dat Google de komende tijd zal lanceren. Data Studio 360  maakt het mogelijk om data te analyseren, visualiseren en presenteren. Het is een tool waarmee je onder andere dashboards kunt bouwen op basis van data uit meerdere Google producten zoals Google Analytics, Google AdWords maar ook DoubleClick. Daarnaast is het ook mogelijk om andere (niet Google) databronnen hierin te verwerken. Deze tool stelt je dus in staat om een compleet overzicht te maken van alle data die je dagelijks, wekelijks of maandelijks gerapporteerd wilt hebben. De interface is eenvoudig te gebruiken en ook het delen en samenwerken aan dashboards is vergelijkbaar met hoe je dit in Google Drive gewend bent, simpel en eenvoudig dus.

Tag Manager 360
Google Tag Manager is een tool die net als Google Analytics op dit moment gratis te gebruiken is. Een tagmanagement tool die erg goed geïntegreerd is met de andere Google tools zoals AdWords, DoubleClick en Analytics. Het verzamelen van data kan hiermee onafhankelijk van tussenkomst van een webdeveloper plaats vinden en worden aangepast door online marketeers. Ook voor de Suite is er gekozen om te werken Tag Manager, maar dan in een enterprise variant. Voorlopig houdt deze enterprise variant enkel in dat Google een SLA beschikbaar steld voor dit product. Op termijn zullen er ook extra functionaliteiten in Tag Manager 360 verschijnen ten opzichte van de gratis variant. Tag Manager 360 is onderdeel van de overeenkomst die je afsluit voor Analytics 360.

Analytics 360
Analytics 360 is de nieuwe naam voor wat we nu kennen als Google Analytics Premium. Deze betaalde variant van Google Analytics heeft een aantal functionaliteiten die in de gratis variant niet beschikbaar zijn. Hierbij kun je denken aan integraties van DoubleClick, datagedreven attributie, extra dataverwerkingskracht en de mogelijkheid tot het gebruik van BigQuery. In eerste instantie zal er naast verandering van logo’s niet heel veel veranderen aan dit product, maar dit product gaat wel een erg belangrijke rol spelen in de integratie met de andere tools uit de suite. Met name het gebruik van segmenten uit Analytics binnen tools als Optimize 360 is erg interessant.

Attribution 360
In 2014 heeft Google de analytics startup Adometry overgenomen. Adometry is een platform dat op basis van data meer inzicht geeft in de attributie van de kanalen die je inzet. Dit gaat verder dan alleen de conversies herverdelen, zo kan het ook per AdWords campagne aangeven hoe je de budgetten nog beter zou kunnen verdelen om er meer omzet en/of conversies te genereren. Adometry wordt nu omgetoverd tot Attribution 360 en valt daarmee ook binnen de Google Analytics 360 Suite.

 

Introducing_the_Google_Analytics_360_Suite__NA___EMEA_Friendly__-_YouTube

Wat kunnen we de komende tijd verwachten?

Gisteren was slechts een aankondiging van wat ons de komende tijd allemaal te wachten staat. Eerst zullen de al bestaande producten worden aangepakt en krijgen deze nieuwe logo’s en wordt duidelijk dat deze producten voortaan onderdeel zijn van Analytics 360 Suite. Vervolgens zullen vanaf mei ook de bèta producten langzaam maar zeker beschikbaar worden. Alle producten uit de Suite zijn onafhankelijk van elkaar te gebruiken en aan te schaffen. Het is dus zeker niet zo dat al deze producten nodig zijn om een goede online marketing strategie te kunnen voeren. Daarnaast speelt natuurlijk je online maturity niveau een belangrijke rol in de mate waarin dergelijke tools interessant worden om te gebruiken.

Maturity Model OrangeValley

Het inzetten van Analytics 360 als analyse tool is met name interessant voor partijen die minstens 1.000.000 online bezoeken per maand genereren. Ook het gebruik van andere tools, zoals bijvoorbeeld Data Studio 360 of Optimize 360, zijn vaak geschikt op het moment dat de online omzet ook toereikend is. Al blijft het natuurlijk speculeren, de pricing van bovenstaande tools maakt Google later bekend.

De komende tijd zullen de consultants van OrangeValley de nodige trainingen volgen en kennismaken met de nieuwe producten. Als Google Partner en Analytics Premium Reseller is OrangeValley er zo klaar voor om deze producten actief aan te gaan bieden. Mocht je in de tussentijd al vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.