Google Tag Manager (een tag management systeem) maakt het mogelijk vanuit een beheeromgeving online marketing scripts en tags te beheren.

Voordelen Google Tag Manager

  • Beheer van de scripts en tags door de web analist of online marketeer
  • Aanpassingen en toevoegingen van scripts op de website zonder tussenkomst van de webontwikkelaar/ICT
  • Geen vertraagde paginalaadtijd ongeacht hoeveel scripts worden ingeladen
  • Zeer flexibel laden van scripts (bijvoorbeeld script 1 inladen als “energie” voorkomt in de URL, of script 2 als de orderwaarde boven een bepaalde waarde komt)

Wat is Google Tag Manager?

Tag managment systemen zoals Google Tag Manager werken met een containertag. Deze containertag is een standaard script wat op elke pagina binnen de website (of optioneel op meerdere websites) wordt opgenomen. De containertag laad afhankelijk van de instellingen binnen de beheeromgeving per pagina de betreffende scripts in.

Google Tag Management zorgt dat aanpassingen aan bijvoorbeeld Google Analytics tracking codes of het plaatsen van (extra) remarketing codes uitgevoerd kunnen worden vanuit een centrale beheeromgeving. Doordat één standaard containercode slechts eenmaal in de website opgenomen dient te worden belast aanpassingen aan de tagging op de website niet langer de IT afdeling. Online marketing scripts kunnen worden geplaatst, aangepast en beheerd onafhankelijk van release cycles.

De Google Tag Manager werkt standaard zowel binnen reguliere én beveiligde omgevingen (HTTPs) en laad de scripts zoals ingesteld in de beheeromgeving zonder het laden van de pagina te vertragen. Doordat het inladen van scripts geen effect heeft op de laadtijd van de pagina heeft het geen negatieve impact meer op de usability van website.

Accreditatie

OrangeValley is door Google gecertificeerde voor advies, beheer en implementaties op basis van de nieuwe Google Tag Manager. Dit betekend dat OrangeValley naast haar ervaring met andere Tag Management oplossingen haar expertise op het gebied van de Google Tag Management tool heeft bewezen en voldoet aan de strenge eisen zoals door Google gesteld aan haar partners.

Google Tag Manager en de Cookiewet

Tevens heeft OrangeValley een systeem ontwikkeld waarmee het mogelijk is door de inzet van de Google Tag Manager eenvoudig te conformeren aan de uitbreiding Telecomwet (ook wel “cookiewet” genoemd). Het systeem is geschikt om de Google Tag Manager uit te breiden met een systeem wat de melding en toestemmingvereiste verzorgd, beide benodigd om te voldoen aan de cookie wetgeving. Tevens is dit systeem flexibel genoeg om ook externe partijen en andere tag management oplossing hierop in te laten haken.

Bekijk nog meer: Accreditaties

.