Tagmanagement maakt het voor online marketeers mogelijk om snel en eenvoudig tags te beheren van derde partijen zoals bijvoorbeeld Google Analytics, Google AdWords, Bing en Facebook.

Google Tag Manager is een gratis tag managementtool en heeft een optimale integratie met vele andere Google producten. Het zorgt ervoor dat je vanuit één beheeromgeving tags en pixels kunt beheren met als groot pluspunt het feit dat tussenkomst van een IT-afdeling of programmeur niet meer nodig is. Als online marketeer kun je zelf eenvoudig je tags managen ten behoeve van de meetbaarheid van je online campagnes.

De vernieuwde versie van Google Tag Manager is vorig jaar gelanceerd en Google kondigde enige tijd geleden aan dat op 1 juni 2015 de automatische migratie van alle Google Tag Manager- accounts gaat plaatsvinden. Wachten tot die tijd is niet nodig want je kunt nu al met behulp van de Google Migratie Assistent heel gemakkelijk zelf je account(s) migreren.

In 3 stappen je account(s)migreren

Stap 1
Wanneer je naar http://tagmanager.google.com gaat en voor het eerst inlogt krijg je de pop-up te zien om het proces op te starten.

Start Process

Indien je al eerder de nieuwe versie hebt bezocht en je de pop-up niet te zien krijgt kun je bij je Legacy Accounts de knop Migration Assistant vinden.

Google_Tag_Manager (2)

Stap 2
Wanneer je verder gaat en gebruik maakt van de Migration Assistant krijg je een overzicht van alle accounts die nog status V1 hebben. Je kunt nu een selectie maken van de accounts die je wilt migreren. Bij het beheren van meerdere accounts kun je ervoor kiezen om eerst één account over te zetten. Zo kun je goed monitoren wat de veranderingen zijn en heb je wat tijd om te wennen aan de nieuwe versie.

Stap 3
De migratie wordt in gang gezet zodra je op ‘Migrate’ klikt en verloopt geheel automatisch. Na een paar uur is de container zichtbaar in V2 en kun je aan de slag. Tijdens de migratie kun je trouwens gewoon gebruik maken van je account(s) in de oude versie van Tag Manager. Simple as that.

Google_Tag_Manager (3)

Google Tag Manager V2, wat is er nieuw?

De aanpassingen in de lay-out zijn direct goed zichtbaar, het design is een stuk visueler geworden en lijkt al meer op andere Google tools zoals Google Analytics en Google+. Het vernieuwde dashboard laat nu op een overzichtelijke manier zien wat je recentelijk hebt gewijzigd en wat je laatste activiteiten zijn geweest.

Natuurlijk zijn er ook functionaliteiten die nog verbeterd kunnen worden, zo wordt de versienaam van je container (nog) niet gepubliceerd op het dashboard en wordt deze nu aangeduid in versienummer. In de navigatie is onder het kopje Versions te zien welke benaming er bij welk nummer hoort maar veel liever zie je dat direct terug op je dashboard.

Dashboard2

Naast de look & feel is er ook het een en ander aan terminologie in V2 aangepast;

Van Macro’s naar Variables
Bij OrangeValley juichen we deze naamswijziging toe, Variables dekt de lading van deze functionaliteit stukken beter dan Macro’s deed in V1. Ook nieuw; de meest gebruikte variabelen zijn voorgeprogrammeerd in V2 en kun je zelf selecteren, indien je ze wilt gebruiken. Bijkomend voordeel is dat wanneer Google nieuwe variabelen toevoegt, je deze alleen maar hoeft aan te vinken om toe te passen.

Variables

Rules zijn nu Triggers
Niet alleen de terminologie is van Rules/Regels veranderd naar Triggers, ook de criteria voor het opzetten van een Trigger zijn anders geworden (en een stuk logischer als je Google Tag Manager nog niet eerder hebt gebruikt). Zo selecteer je nu eerst welk type interactie je wilt meten om vervolgens de criteria voor de beperkingen toe te voegen.

Daarnaast zijn de event- listeners in V2 geïntegreerd in de Triggers en hoeven deze niet meer als aparte tag toegevoegd te worden. Ook deze aanpassing creëert een stuk meer gemak voor de gebruiker.

Tags blijven Tags
Tags hebben inhoudelijk de minste veranderingen ondergaan maar de functionaliteit heeft wat betreft lay-out wel een opfrisbeurt gekregen. De stappen worden visueel weergegeven en zien er hierdoor erg overzichtelijk uit. Met name marketeers zullen het gebruiksgemak waarderen, het aanmaken van Tags is met deze transformatie een stuk aangenamer geworden.

Tags

Kortom, het migratieproces naar Google Tag Manager V2 is eenvoudig uit te voeren en de nieuwe functionaliteiten beloven veel goeds. Google Tag Manager zit met name visueel veel logischer in elkaar.