OrangeValley heeft op het gebied van online marketing een model ontwikkeld om gestructureerd te werken aan het verbeteren van het Online rendement. In een serie artikelen wordt ingegaan op de factoren die een rol spelen. Steeds wordt een specifieke factor uitgelicht en worden enkele sites beoordeeld uit de travel branche. We gaan in op de achtergrond en geven praktische tips voor de beoordeelde sites.

Serie Reviews in Reisrevue: deze week Online Presence
OrangeValley heeft op het gebied van online marketing een model ontwikkeld om gestructureerd te werken aan het verbeteren van het Online rendement. In een serie artikelen wordt ingegaan op de factoren die een rol spelen. Steeds wordt een specifieke factor uitgelicht en worden enkele sites beoordeeld uit de travel branche. We gaan in op de achtergrond en geven praktische tips voor de beoordeelde sites.

Aandachtsgebieden
In de optimalisatie online staat de dialoog met de bezoeker centraal. Met welke verwachtingen en in welke fase van het koop- of informatieproces komen bezoekers naar uw site en voldoet de geboden dialoog aan deze verwachtingen? Geeft u bezoekers op het juiste moment de juiste impulsen die voor de uiteindelijke conversie (aankoop, inschrijving, download, bekeken content, etc.) en/of loyaliteit moeten zorgen?

Als we kijken naar de verbetering van het online rendement, dan kijken we enerzijds kwalitatief naar hoe we de dialoog kunnen verbeteren en anderzijds gaan we sturen op feiten door de gevoerde dialoog met behulp van webanalyse volledig door te meten waardoor we concreet de rendementsverbetering kunnen bepalen. In deze serie artikelen zullen we onze ervaringen toepassen op de reisbranche:

Bij de beoordeling zullen we de sites op factoren in een viertal aandachtsgebieden bekijken:

  • Presence: de aanwezigheid op het web in zowel in zoekmachines, social media, reviews, etc.
  • Usability: het gebruikersgemak en de souplesse waarlangs de dialoog met de bezoeker plaatsvindt.
  • Functionaliteit: passen de geboden functionaliteiten bij de verwachtingen waarmee een bezoeker naar de website komt?
  • Persuasion: de wijze waarop de bezoeker wordt overtuigd en gestimuleerd om de gewenste actie uit te voeren.

Presence centraal
In dit artikel staat het aspect Presence centraal. Kortom, hoe is de aanwezigheid van de betreffende sites op het web. Hoe start de dialoog met de bezoeker. Wordt de site goed gevonden in Google, hoe is de perceptie in de social media en de off-domain communicatie, vergelijkingssites, AdWords, gebruik van RSS-feeds etc. We hebben gekeken naar de sites van Neckermann, D-reizen en Kras. Algemene conclusie was dat de sites op het Presence vlak goed scoren maar dat er zeker ook diverse verbetermogelijkheden zijn.

Conclusies en advies Presence

  • Vermijd duplicated content in zoekmachines. Diverse content staat meerdere keren geïndexeerd bij Google. Hierdoor concurreren deze pagina’s met elkaar omeen hoge ranking.
  • Stimuleer social sharing: bezoekers kunnen door middel van Hyves, Facebook en Twitter bijdragen aan het vergroten van het bereik onder de doelgroep;
  • RSS-feed: Door middel van RSS-feeds kunnen bezoekers geïnformeerd blijven over het laatste nieuws, aanbiedingen etc. Toch zagen we deze mogelijkheid vaak nauwelijks benut;
  • Off-domain communication: Op diverse platformen kunnen gebruikers hun ervaring delen. Ook zelf kun je als partij actief participeren op deze platformen.
  • Adwords: Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van Adwords. Toch denken we dat hier nog meer uit te halen is. Zo zien we vaak dat er ook op de eigen naam wordt geadverteerd terwijl men al in de organische zoekresultaten bovenaan komt. We weten dat met slecht weer er meer reizen geboekt worden. Toch zagen we dit maar bij een paar partijen terug in hun Adwords campagne.