De SEO-dokters geven u advies op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Ditmaal hebben zij vijf praktische SEO-tips opgesteld. De tips zijn makkelijk uitvoerbaar en hebben gegarandeerd een positief effect op de vindbaarheid van uw webshop in zoekmachines.

Tekst: Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan

Tip 1: Inzicht met Google Webmaster Tools

Veel webwinkeliers ‘doen SEO erbij’. Daarom is een hulpmiddel dat een snel overzicht geeft in de SEO-verbeterpunten erg handig. Google Webmaster Tools (GWT) is zo’n hulpmiddel, dat daarnaast uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. GWT geeft de webwinkelier inzicht in hoe Google de webwinkel ziet. Zo geeft het onder andere inzicht in de snelheid van de site, of er pagina’s zijn die fouten bevatten en op welke termen de site wordt gevonden. Let vooral op de crawlfouten, deze geven aan dat pagina’s niet bereikbaar zijn voor Google – iets wat u wilt voorkomen. Een bekend voorbeeld is een onbereikbare pagina (404). Deze ontstaan vaak door een url-wijziging of het verwijderen van een pagina. Als hier veel links, zowel intern als extern, naar verwijzen is dit zonde van de opgebouwde autoriteit. Zorg dat u deze doorstuurt met een 301 redirect. Praktisch kunt u het beste elke maand een vast moment inplannen om GWT te controleren op verbeterpunten (en ook direct uit te voeren).

Tip 2: Maak uw bedrijf zichtbaar

Naast de vindbaarheid in zoekmachines, gaat het voor de webwinkelier uiteindelijk om de omzet. Vertrouwen van consumenten in uw webwinkel speelt hier een grote rol in. Een van de manieren om vertrouwen te winnen is het aantonen dat uw bedrijf is gevestigd in een (bedrijfs)pand of winkel. 97 procent van de consumenten zoekt ook online naar lokale bedrijven. Dit maakt de zichtbaarheid van uw bedrijf of winkel niet onbelangrijk. Het aanmaken van een bedrijf kan gratis via Google Places, ook wel bekend als Google Maps. Maak uw bedrijf aan op Google Places en zorg dat deze opvalt met afbeeldingen of video’s van uw bedrijf. Extra tip: vraag klanten een recensie achter te laten op uw nieuwe bedrijfspagina. Dit heeft een positief effect op uw zichtbaarheid en het vertrouwen bij potentiële klanten.

Tip 3: Paginatitels

Het kan niet vaak genoeg worden benadrukt: de paginatitel is één van de belangrijkste onderdelen voor SEO. Deze is te herkennen aan de bovenste balk van de browserbalk en onder meer Google toont deze als titel van een zoekresultaat.

Wat is nou de ideale paginatitel? Dat is een korte beschrijving van de pagina. Handelt u in kinderfietsen, hanteer dan op de kinderfietsenpagina de paginatitel ‘Goedkope kinderfietsen online bestellen’. Hiermee trekt u relevante bezoekers aan. Een ander advies is om ook uw bedrijfsnaam op te nemen voor herkenning. Let er wel op dat Google maar maximaal zeventig karakters laat zien, dus pas uw paginatitel daarop aan.

Tip 4: Zorg voor verse content

Het regelmatig updaten van uw webwinkel door middel van nieuwe content is een goede manier om de autoriteit uit te breiden, hier hecht Google ook steeds meer waarde aan. Extra content creëren kan erg tijdrovend zijn. Er zijn daarom twee manieren om dit toch te realiseren, zonder dat dit extra tijd kost. Dit zijn (product)recensies en productvragen; allebei afkomstig van klanten. Bol.com en Wehkamp.nl zijn online webwinkels die dit goed hebben uitgewerkt.

Geef de klant bijvoorbeeld de mogelijkheid om een vraag te stellen over het product, geef hierbij zelf antwoord of laat dit over aan andere klanten. Daarnaast zijn productrecensies makkelijk te verkrijgen na een aankoop. Geef de mogelijkheid om op de bedankpagina een recensie achter te laten voor het product. Stimuleer de klant om een recensie te schrijven door hem bijvoorbeeld een kortingsbon aan te bieden. Hiermee vergroot u de kans op meer recensies.

Tip 5: Termen die net buiten de boot vallen

Kent u dat? Belangrijke zoektermen die net buiten de top tien zoekresultaten vallen? Natuurlijk is dat vervelend, maar dit biedt ook kansen. Hiervoor zijn drie snelle manieren:

  1. Controleer de paginatitel op de zoekterm en kijk of deze erin voorkomt, zo ja: of die ook vooraan staat.
  2. Breid op de pagina de huidige tekst uit of voeg tekst(en) toe die ingaan op de zoekterm en eventuele synoniemen. Heeft u een nieuws- of blogsectie binnen de site? Schrijf dan een relevant bericht over het onderwerp en plaats een link naar de desbetreffende pagina. Google is namelijk erg happig op regelmatige updates van een pagina.
  3. 3. Zorg voor meer interne links binnen de webwinkel met als linknaam de zoekterm, ook wel bekend als de anchor. Links plaatsen op de homepagina zorgt voor het beste effect. Plaats daarnaast ook links op relevante pagina’s zoals een categoriepagina.

Tip van de week

Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokter op Twitter.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2012.

Meer weten over de SEO Dokter?

Lees hier meer weten over de SEO Dokter