Vanaf deze editie vindt u elke maand in Twinkle de nieuwe rubriek: SEO-dokter, waar u met al uw vindbaarheidsproblemen terecht kunt. De SEO-dokters Eduard Blacquière en Joost de Valk geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

 

 

Bedrijf: McGregor
Website: Mcgregorstore.com

Elke maand behandelt de rubriek SEOdokter enkele e-commerce websites. Hierbij geven de SEO-dokters aan welke belemmeringen er voor deze websites zijn voor een goede vindbaarheid in zoekmachines. Heel concreet geven de SEOdokters advies over hoe de problemen verholpen kunnen worden. Ondanks dat het elke maand om een specifieke website gaat, zijn de tips van de SEO-dokters doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken vooruw eigen webshop.

SEO site clinic
Dit concept is beter bekend als SEO site clinic. Op zoekmachinemarketingcongressen is de SEO site clinic altijd een van de populairste onderdelen. U hoort namelijk direct praktische tips van experts die op
dat moment naar uw website kijken.

Voorbeeld SEO site clinic
In maart stond op Twinklemagazine.nl een nieuwsbericht over de nieuwe webwinkel van kledingmerk McGregor. Deze website dient ditmaal als voorbeeld om te laten zien hoe een SEO site clinic werkt. De diverse problemen worden in willekeurige volgorde behandeld.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Het eerste wat opvalt aan de website van Mcgregorstore.com zijn de afbeeldingen. Maar zoekmachines zien geen afbeeldingen zoals mensen deze zien. Hieronder ziet u het verschil. Wij zien een website in een webbrowser zoals Explorer of Firefox, maar zoekmachines zien geen afbeeldingen: Zoekmachines hebben daarnaast ook geen boodschap aan de opmaak van een website, ze zien eigenlijk alleen tekst en links.

Google cache
U kunt zelf ook eenvoudig achterhalen wat een zoekmachine van uw website wel en niet kan zien. Raadpleeg daarvoor de cache van Google op deze manier: korte paginatitelElke webpagina heeft een paginatitel. In de html staat de paginatitel in het element <title> als onderdeel van de html-head.De paginatitel is ook altijd te zien boveninuw webbrowser. Dit is een van de belangrijkste factoren in SEO, met name omdatde titel letterlijk wordt overgenomen in de zoekresultaten. Bij Mcgregorstore.com zien we dat de titels erg kort zijn. Zo bevatten de paginatitels altijd eerst de merknaam McGregor, gevolgd door de naam van de betreffende pagina. Positief is dat deze twee elementen netjes visueel gescheiden zijn met een streepje. Dat heeft geen effect op SEO, maar verhoogt zeker de leesbaarheid van de titel in de zoekresultaten.

Beschrijf de pagina
De korte titels hebben tot gevolg dat het niet altijd duidelijk is wat de inhoud van de pagina is. Onder de link ‘Men’ is de titel: McGregor – Men. Nu heeft McGregor het voordeel dat ze een sterk merk hebben maar als je niet weet wat McGregor is, heb je geen idee waar de pagina over gaat. Het is dus aan te raden om de titel uit te breiden met termen als ‘herenkleding’ of ‘herencollectie’. Probeer altijd zo volledig mogelijk de pagina te beschrijven in de titel. Dan is het voor zowel bezoekers als zoekmachines duidelijk waar het over gaat. Hetzelfde geldt uiteraard voor specifieke pagina’s. Zo heeft de pagina van ‘Jerome Polo’ de titel: McGregor – Jerome Polo. Alleen door het toevoegen van termen als ‘shirt’ en ‘heren’ of ‘mannen’ is het gelijk een stuk duidelijker wat erop die pagina is te vinden.

Vooraan of achteraan?
Zoekmachines hechten iets meer waarde aan woorden die vooraan in de paginatitel staan dan achteraan. De paginatitel van ‘Jerome Polo’ start met McGregor en niet met de productnaam. Voor SEO is de beste oplossing om McGregor dus achteraan in de paginatitel te zetten. Kanttekening:voor een bekend merk als McGregor is het juist te overwegen om de merknaam vooraan te laten staan. Op deze manier zorgen ze in de zoekresultaten direct voor herkenning.

Is dit spam?
Zoekmachines hebben als richtlijn dat u bezoekers en zoekmachines dezelfde content toont. Alles wat u tegen de richtlijnvan zoekmachines doet, is ‘zoekmachinespam’. Nu voldoet de McGregor-site feitelijk aan deze eis, maar toch doen ze iets opvallends. Kijk maar eens onderaan de ‘Men-pagina’: McGregor doet feitelijk niets fout, maar door deze tekst met enkele relevantewoorden slecht leesbaar onderin de pagina te plaatsen, wekken ze de indruk dat dit voor zoekmachines is gedaan en niet voor bezoekers. Dit zal niet direct een negatief effect hebben op de zoekresultaten van Mcgregorstore.com, maar het ligt wel op het randje van het toelaatbare. Deze termen zijn juist ook heel relevant voor  bezoekers. Het advies is dus om dergelijke woorden prominenter terug te laten komen op de pagina. Dit soort termen helpt de bezoeker namelijk enorm om snel te bepalen wat hij kan verwachten in dit onderdeel van de website.

Slot
Natuurlijk is er nog veel meer te verbeteren aan de website van Mcgregorstore.com, maar voor nu heeft u een idee hoe een site clinic in z’n werk gaat. Volgende maand vindt u hier de eerste volledige SEO-dokter  site clinic waar u praktische tips krijgt om uw vindbaarheid in zoekmachines te vergroten.

Kijk voor een overzicht van de laatste artikelen van de SEO dokter hier.