Vrijdagmiddag 12 augustus 2011 heeft Google de Panda update aangekondigd voor alle talen, behalve Japans, Chinees en Koreaans. Deze update, die voor het eerst in februari het licht zag, kan zo’n 6% tot 9% van de zoekopdrachten beïnvloeden ‘op een manier die voor de gebruiker waarneembaar is’.

Panda?

Google is continu bezig met het verbeteren van haar algoritme en de zoekresultaten. Zo worden er jaarlijks honderden aanpassingen gedaan aan het algoritme. Deze worden automatisch verwerkt en hebben direct effect. Daarnaast doet Google ook handmatige aanpassingen. Dit is bijvoorbeeld Panda, en een jaar eerder May Day.

overzicht met wijzigingen).

Google Panda
Photo by ucumari

Google richt zich met de Panda update op de kwaliteit van websites, met als doel websites met een hoge kwaliteit te belonen en de slechte websites uit de zoekresultaten te filteren. Ze noemen het zelf daarom ook wel de High Quality Content Update.

Wat er feitelijk gebeurd is dat elke website van Google een kwaliteitsscore krijgt, is die score voldoende, dan is er niets aan de hand. Is de score onvoldoende, dan heeft dit direct negatieve gevolgen voor de zichtbaarheid van de website in de zoekresultaten.

Kwaliteitsscore

Om webmasters te helpen de kwaliteit van hun website te verbeteren heeft Google een artikel gepubliceerd met een aantal vragen voor webmasters:

  • Is de informatie op deze website/pagina te vertrouwen?
  • Is de auteur van deze informatie een expert?
  • In hoeverre staat er dubbele content op de website?
  • In hoeverre is de content uniek?

Lees meer hierover in het artikel: Over kwaliteit gesproken, door Google.

Google gebruikt verschillende signalen om de kwaliteitsscore van je website te berekenen. Welke signalen exact is onbekend, maar op basis van de informatie die ze verstrekken weten we dat onder andere  de volgende factoren een rol kunnen spelen:

  • Originele en unieke content
  • Relevantie van de content
  • Weigeringspercentage van de pagina
  • Doorklikratio vanuit Google

Let op, slechte pagina’s in je website kunnen invloed hebben op de totale Panda score van je website!

Handmatige update

Het ‘normale’ algoritme van Google voert continu berekeningen uit om de zoekresultaten te rangschikken. De Panda update wordt handmatig uitgevoerd. Vanaf het eerste moment dat deze Panda het licht heeft gezien, zijn er diverse updates geweest:

  • 24 Februari (alleen voor de VS)
  • 11 April (alle Engelstalige zoekresultaten)
  • 10 Mei
  • 16 Juni
  • 23 Juli
  • 12 Augustus (wereldwijd)

Heeft de Panda update invloed (gehad) op de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten, dan worden eventuele verbeteringen aan je website pas bij de volgende update meegenomen.

Aan de slag…

Het is altijd goed om de kwaliteit van je website te verbeteren. Maar nu de Google Panda update ook in Nederland live is heb je daar nog een extra reden voor.

  1. Signaleer de zwakke plekken in je website. Gebruik de informatie uit je web analytics pakket. Welke zoekwoorden leveren verkeer naar je website op? Wat is het weigeringspercentage van het verkeer uit deze woorden? Filter de woorden met een hoog weigeringspercentage die veel verkeer opleveren eruit, en controleer de landingspagina van deze woorden.
  2. Verbeter de zwakke plekken in je website. Ga met deze landingspagina aan de slag. In hoeverre voldoet de inhoud aan de verwachting van een bezoeker? Of nog beter, vraag je klanten om een mening over de pagina, of website.

Wil je meer weten over wat je kan doen, of Panda invloed heeft op jouw website, laat dan gerust een reactie achter of neem contact op. Via dit blog en twitter houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Waarom Panda?

De herkomst van deze naam is niet geheel zeker, maar hoogstwaarschijnlijk is de update vernoemd naar de Google Engineer die hierin een belangrijke rol heeft gespeeld.