De SEO-dokters Eduard Blacquière, Dylan Mouthaan en Joost de Valk geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachine- optimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel leest u de adviezen van de SEO-dokters voor één van de aanmeldingen: Badkamerklik.nl.


 


 


Overtuig de zoeker

Na het stellen van een vraag middels een zoekopdracht, bekijkt een zoeker de zoekresultaten. Daar is de plek waar je een zoeker moet overtuigen dat jouw website een beter antwoord geeft dan andere zoekresultaten. En dat doe je met het hele zoekresultaat: een combinatie van de paginatitel, de meta description en de url.

Paginatitels
De paginatitel speelt een grote rol voor zoekmachine-optimalisatie. Het beschrijft de pagina waarmee zoekmachines het onderwerp kunnen vaststellen en wordt 1-op-1 overgenomen in de zoekresultaten. De paginatitels voor de productpagina zijn in de basis goed opgesteld. Alleen ligt er een kans om deze nog beter te maken. Nu is een paginatitel opgebouwd uit: Product naam – artikelnummer – badkamerklik.nl.

De productnaam is heel waardevol, maar kan worden aangevuld met de (sub)categorie. Het artikelnummer kan worden verwijderd. Hier zoeken bezoekers nauwelijks naar en helpt zoekmachines niet te bepalen waar de pagina over gaat.
Zorg ervoor dat de paginatitel uniek is en niet langer dan 70 karakters, inclusief spaties. Is deze wel langer dan zal deze in zoekresultaten van Google en andere zoekmachines worden afgebroken.

Meta tag description
De meta tag description wordt gebruikt om de pagina te beschrijven voor zoekmachines. Tegenwoordig wegen zoekmachines dit onderdeel niet meer mee om hoger te scoren voor zoektermen. Wel wordt de meta tag description door zoekmachines vaak overgenomen in de zoekresultaten.

In het geval van badkamerklik.nl is deze niet gevuld, hierdoor vult Google dit automatische in door tekst van de pagina in te vullen (zoals goed te zien is in afbeelding 1). Ook wel bekend als snippet. In de meeste gevallen is deze niet relevant en is de bezoeker op basis hiervan niet geneigd om dat zoekresultaat te klikken.

Het is daarom belangrijk een “call to action” te verwerken in de meta tag description. Probeer in maximaal 150 tekens de betreffende pagina te beschrijven en verwerk hierin wat Badkamerklik.nl onderscheid van andere aanbieders. Bijvoorbeeld: Badkamerklik.nl biedt een ruim assortiment in badkamer en sanitair. Bestel nu vertrouwd met iDeal en wij installeren hoogst persoonlijk uw bestelling.

Met deze aanpassing wordt de kans vergroot op een doorklik van een zoekresultaatpagina naar badkamerklik.nl

Koppen structureren
Het gebruik van koppen (headings genaamd in HTML) is belangrijk voor zoekmachines om te bepalen wat de structuur is van de content. Dit doe je door middel van het opmaken van kopjes. Met deze “header tags” kan je in de HTML aangeven wat de hiërarchie, en dus de prioriteit, is voor de content. De belangrijkste HTML header tag is de h1 (of kop 1), gevolgd door de H2 t/m H6. Elke pagina dient slechts 1 maal de h1 kop te bevatten. De overige (sub)koppen kunnen vaker worden gebruikt.

Badkamerklik.nl gebruikt op alle pagina’s meerdere keren de h1 kop. Zo wordt er bijvoorbeeld op de productpagina een h1 gebruikt voor “winkelwagen” en “opties”. De zoekmachine wordt hierdoor misleid en kan het onderwerp van de pagina niet  goed vaststellen. Voor de productpagina is de productnaam de enige juiste plaats voor de kop h1.

HTML sitemap
Een HTML sitemap is overzicht met links naar alle webpagina’s in de site. Hoewel deze belangrijk is voor bezoekers en zoekmachines wordt deze vaak over het hoofd gezien. Gezien het ruime assortiment is een HTML sitemap een waardevolle toevoeging voor badkamerklik.nl. Zowel bezoekers als zoekmachines kunnen zo in 2 stappen elke pagina op badkamerklik.nl vinden.

XML sitemap
Naast de HTML sitemap bestaat er de XML sitemap. Een XML sitemap is ook een overzicht van alle webpagina’s op een site, maar de XML sitemap is alleen bedoeld voor zoekmachines. Het toevoegen van een XML sitemap heeft geen directe invloed op je posities in de zoekresultaten, maar heeft het nut dat je zoekmachines laat weten waar ze welke pagina’s kunnen vinden. Dit is vooral een voordeel voor grootschalige sites met een ruim productaanbod. Het lijkt erop dat badkamerklik.nl geen XML sitemap gebruikt. Advies is deze automatisch te generen en aan te melden bij het Google Webmaster Hulpprogramma (http://www.google.com/webmasters/tools/). Daar geeft Google aan welke pagina’s wel en niet opgenomen zijn in de zogeheten index, waar vanuit Google alle pagina’s doorzoekbaar maakt.

Bij wie koop ik?
Op de homepagina van badkamerklik.nl wordt alleen het huidige assortiment gepresenteerd. Een waardevolle toevoeging is om meer achtergrond informatie over badkamerklik.nl te presenteren of sneller toegankelijk te maken. Waarom zou ik bij badkamerklik.nl kopen? Dit heeft geen groot effect op de vindbaarheid, maar meer op de gebruikerservaring. En dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait.

Of kijk voor een overzicht van de laatste artikelen van de SEO dokter.