Zoekmachinemarketing is niet meer weg te denken bij een goede online strategie. Het is een beproefde manier om relevante bezoekers naar je website te trekken. Na een zoekopdracht in Google wordt standaard een keurig maar weinig inspirerend overzicht met zoekresultaten getoond. Op de site worden bezoekers vervolgens wel verleid. Maar kan dit niet anders? Je krijgt namelijk geen tweede kans voor een eerste indruk.

 

Op 24 juni 2011 presenteerde we tijdens Emerce eTravel een verhaal over Rich Snippets. Prikkelend en uitdagend bedoeld om de zoekresultaten van de reisbranche te verbeteren.

Betere dialoog met Rich Snippets

Een zoekresultaat bestaat uit een titel (de blauwe link), 2 regels tekst en de URL van de gevonden pagina. De ruimte tussen de titel en de URL heet de snippet. Video’s, reviews, aanbevelingen en evenementdata kleuren de snippets in Google steeds vaker op. Dit noemen we Rich Snippets. Met deze verandering van Rich Snippets zal het zoekresultaat met de beste review of de mooiste video de meeste clicks naar de website genereren. Niet alleen de hoogste positie in de zoekresultaten moet worden gemanaged. Ook de juiste Rich Snippets verbeteren de dialoog. De spelregels voor zoekmachine marketing veranderen. De voordelen zijn overtuigend. Direct valt op dat een zoekresultaat met Rich Snippets meer opvalt in de zoekresultaten. We hebben nu eenmaal meer oog voor visuele elementen dan voor tekst.

Nog belangrijker wat ons betreft is, dat door het juiste gebruik van Rich Snippets de doorklikratio omhoog gaat. Er komen meer bezoekers op uw site, ook als u niet op de hoogste positie staat. Maar ook neemt de kwaliteit van de bezoekers toe. Bezoekers die via een Rich Snippet op uw site komen blijven langer en converteren uiteindelijk beter. Een mogelijke verklaring hiervoor is het feit dat deze bezoekers al door de zoekresultaten van Google beter zijn geïnformeerd of geïnspireerd.

Implementatie Rich Snippets

Er zijn feitelijk twee stappen te onderkennen. In de eerste stap is het zaak om te zorgen voor relevante content in de vorm van bijvoorbeeld video’s en reviews op de eigen site. Deze content moet daarbij op de juiste manier worden opgemaakt. In de tweede stap is het zaak om te zorgen dat Google deze content ook gaat indexeren. Pas als we Google hebben geholpen om deze gegevens te indexeren komen de gewenste resultaten terug in de vorm van Rich Snippets. Dit kan bijvoorbeeld gestimuleerd worden door XML Video Sitemaps toe te voegen aan de site. Meer tips over het gebruik van Rich Snippets zijn steeds meer te vinden op internet.

Perspectief is groot

In de online performance monitor beoordelen we veel websites. Opvallend genoeg zijn er nog relatief weinig (travel)websites waarbij handig gebruik wordt gemaakt van Rich Snippets. Dit biedt perspectief voor ondernemers die daarop snel reageren. Zeker voor diegenen die dit integraal meenemen in hun .