Semrush

Case Semrush: Cocktail emoji toevoegen aan de titel van recept pagina's

Iedere twee weken schrijft senior SEO-consultant Koen Leemans over een interessante SEO A/B-test case. De tests zijn uitgevoerd samen met Semrush en hun testing tool SplitSignal. 

Een emoji zegt meer dan duizend woorden, toch? 🤷 

Het plaatsen van emoji's in de paginatitel of metabeschrijving heeft geleid tot veel discussie binnen de SEO-community. Veel SEO's vinden het gebruik van emoji's spammy of onprofessioneel, terwijl anderen ze gebruiken als een poging om hun zoekresultaat fragment te laten opvallen en de klik frequenties te verhogen, vooral voor domeinen die zich richten op een jonger publiek. We wilden dit op de proef stellen voor een grote online drankenhandelaar en hun doelgroep te laten beslissen.

Laten we, voordat we verder gaan met de casus, eens kijken naar wat emoji's eigenlijk zijn en hoe je ze kunt gebruiken voor SEO-doeleinden. Emoji's zien er misschien uit als pictogrammen of kleine afbeeldingen, maar dat zijn ze niet. Ze zijn een reeks tekens uit de UTF-8-tekenset, gedefinieerd door de Unicode-standaard. Omdat emoji's tekens zijn, kunnen ze net als elk ander teken in HTML worden gebruikt. Dit betekent dat je emoji's kunt toevoegen aan elementen zoals de title tag. 

Google (en bijna elke andere site) ondersteunt de UTF-8-tekenset en kan daarom emoji's weergeven in hun zoekresultaten. In de praktijk komen echter niet alle emoji's gegarandeerd in de zoekresultaten voor, dus het is aan te raden om eerst de gewenste emoji te testen. U kunt Unicode-verwijzingen in deze tabel gebruiken om emoji's in HTML weer te geven. Om ervoor te zorgen dat de browser begrijpt dat u een emoji weergeeft, moet u de verwijzing beginnen met &# en eindigen met een puntkomma.

Laten we nu in de casus duiken.

Hypothese

Voor deze test veronderstelde een zeer slimme SEO dat het toevoegen van een cocktail-achtige emoji aan de paginatitel een positief effect zou hebben op organisch verkeer naar de pagina's met drankrecepten van de website.

De test

De test omvatte een wijziging van de paginatitel en werd uiteindelijk uitgevoerd op een geselecteerde groep recept pagina's. We hebben deze test eenvoudig kunnen opzetten met SplitSignal. 486 recept pagina's werden geselecteerd als variant of als controlegroep. We hebben de cocktail-achtige emoji toegevoegd aan het einde van de paginatitel van elke variant groep, net voor de merknaam:

SEO Spilt Testing met emoji

Testresultaten

We hebben de test op 15 juni uitgerold en de test duurde 21 dagen. 

In bovenstaande afbeelding zie je een ontwikkeling/voortgang van de variant (oranje lijn) ten opzichte van de voorspelde controlegroep (blauwe lijn). De prognose is gebaseerd op historische gegevens die we gebruiken om het verwachte verkeer naar de variant te voorspellen.

De lijnen beginnen in de eerste week meteen te divergeren. Dit betekent dat het verkeer naar de variantgroep beter presteert dan voorspeld en laat zien dat de test een succes is. Uiteindelijk zien we op basis van organische sessies een toename in organisch verkeer van maar liefst 11,3%.

We gebruiken een set controle pagina's om het model context te geven voor trends en externe invloeden. Als er tijdens onze test iets anders verandert (bijv. seizoensgebondenheid), zal het model dit detecteren en er rekening mee houden. Het model erkent dus dat de toenemende zoekvraag (beïnvloed door het seizoen) niet het gevolg is van onze verandering, maar van externe factoren. Door deze externe factoren te filteren, krijgen we inzicht in wat de impact van een SEO wijziging werkelijk is.

Bovenstaande grafiek toont het cumulatieve effect van de toename van organisch verkeer ten opzichte van onze controlegroep. Het gearceerde blauwe gebied vertegenwoordigt een 95% betrouwbaarheidsinterval. Wanneer alle drie de curven onder (negatief) of boven (positief) de y=0 (cumulatieve gradiënt)-as presteren, is de test statistisch significant.

Aan het einde van de test waren we 99% zeker dat de resultaten niet door toeval waren veroorzaakt. Niet slecht, toch? Dit betekent dat we er 99% zeker van kunnen zijn dat de toename van het verkeer het gevolg is van het toevoegen van de cocktail-achtige emoji aan de paginatitel.

Het resultaat

De wijziging van de paginatitel heeft het verwachte/gewenste effect bereikt, namelijk; een toename van organisch verkeer. Op basis van alle gemeten statistieken was deze test positief en significant. Natuurlijk wilden we precies weten wat er tijdens deze test gebeurde, want een stijging van 11,3% is enorm.

Uiteindelijk was dit een gebruikerstest, het succes van het toevoegen van emoji's aan een paginatitel hangt af van de doelgroep. Als ze het aantrekkelijk vinden, kan dit leiden tot een flinke stijging, zo blijkt uit deze test. Als we naar de gegevens kijken, zagen we een onmiddellijke toename in klikken (CTR) naar de variant pagina's, maar we zagen ook een toename in vertoningen, wat we niet meteen hadden verwacht. Dus wat gebeurde er?

Tegen het einde van de test kun je zien dat we echt beter presteerden dan de controlegroep. We zagen dat het positieve effect op clicks zijn vruchten leek af te werpen in een betere positionering en dus meer zichtbaarheid. Naarmate de rankings verbeterden, kwamen er meer vertoningen, wat resulteerde in nog meer klikken naar de recept pagina's. 

Google heeft ooit gezegd dat gebruikers vaak de beste beoordelaars van relevantie zijn, dus als een gebruiker een bepaald zoekresultaat selecteert, is het waarschijnlijk relevant, of op zijn minst relevanter dan de gepresenteerde alternatieven. Dit geldt zeker voor deze test, met uitleg over de gegevens en wat er gebeurde tijdens de test die leidde tot de groei in organische sessies.

Deze casus bevestigt dat de paginatitel nog steeds een krachtig SEO-element is. Zoals gezegd is dit een test bepaald door gebruikers. Uit ervaring weten we dat de resultaten van een vergelijkbare test per locatie, branche, doelgroep en land kunnen verschillen. Gezien de impact die het kan hebben, is het een goed idee om het te testen voordat je het op jouw site uitrolt. In dit geval weten we zeker dat het verrijken van zoekresultaten met emoji's zeker een goed idee is 😉