Semrush

Case Semrush: Hoe boilerplate-inhoud de SEO-prestaties kan beïnvloeden

In de loop der jaren zijn er veel zorgen en discussies geweest over "boilerplate-inhoud" binnen de SEO-gemeenschap. SEO's hebben besproken hoe Google verschillende pagina-elementen anders zou kunnen behandelen op basis van omringende HTML-tags of hun locatie op de pagina. Hoewel Google zegt dat het over het algemeen redelijk goed is in het herkennen van boilerplate-tekst en zegt dat het je niet zal straffen voor dit soort inhoud, stellen de algemene richtlijnen van Google dat je boilerplate-inhoud moet minimaliseren.

Bijna elke website heeft een vorm van boilerplate-inhoud. Boilerplate-inhoud in termen van SEO is tekst of links die worden hergebruikt op meerdere webpagina's van een website zonder de oorspronkelijke inhoud aanzienlijk te wijzigen. Tekst en links in kop-, voetteksten of zijbalken zijn bekende voorbeelden.

Als SEO'er wil je zoekmachines de juiste signalen geven en ze helpen begrijpen welke content en onderwerpen belangrijk zijn op de pagina. Daarom wilden we de impact van kop tags in boilerplate-inhoud testen op meerdere sjablonen van een e-commerce website. 

De hypothese

Om te begrijpen waar de inhoud van een webpagina over gaat, kijkt Google naar verschillende dingen, zoals koppen, om erachter te komen wat er daadwerkelijk wordt benadrukt. Correct gebruik van HTML-header-tags kan inhoud zinvoller maken en zoekmachines helpen de pagina en het doel ervan een beetje beter te begrijpen. 

Dit leidde tot de hypothese dat onnodige of niet-gerelateerde koppen in boilerplate-inhoud jouw inhoud minder zinvol en relevant kunnen maken, wat mogelijk een negatief effect heeft op de SEO-prestaties.

De website in kwestie gebruikte <h2> HTML-tags in de zijbalk (op categoriepagina's) en voettekst (voorbeelden vertaald):

Productpagina's hadden bovendien boilerplate <h1>, <h2> HTML-tags in de belangrijkste inhoudselementen (voorbeelden vertaald):

We besloten om alle standaard titel-tags te wijzigen in <div>-tags. Merk op dat dit de visuele presentatie van de inhoud niet heeft veranderd, aangezien deze is gestileerd met CSS-klasse kiezers.

Alleen koptags die de nadruk leggen op primaire inhoud, zoals <h2>productbeschrijving</h2>, bleven ongewijzigd.

Controle:

Variant:

De test

We hebben SplitSignal gebruikt om de test op te zetten. Zoals gezegd hebben we ervoor gekozen om twee tests uit te voeren, elk op een ander paginasjabloon: categoriepagina (PLP) en productpagina (PDP). Ongeveer 500 categoriepagina's en 1500 productpagina's werden geselecteerd als variant of controle via gestratificeerde steekproeven. We zijn begonnen met de tests en hebben ze 21 dagen uitgevoerd. We hebben kunnen vaststellen dat Googlebot 99% van de geteste pagina's heeft bezocht.

De resultaten

Na 21 dagen testen hebben we de resultaten van de twee tests bekeken. We zagen dat voor beide tests het verkeer naar de variant pagina's beter presteerde dan de gemodelleerde controlegroep, wat betekent dat de tests positief waren. Het verwijderen van koptags in boilerplate-inhoud resulteerde in een geschatte toename van 3,9% in organisch verkeer voor de geteste categoriepagina's en een toename van 8% voor de geteste productpagina's.

Wanneer het blauw gearceerde gebied in de cumulatieve weergave onder of boven de x=0-as presteert, is de test statistisch significant op het 95%-niveau. Als we kijken naar de cumulatieve representatie van de twee tests, kunnen we concluderen dat het effect zeer snel significant werd. Dit betekent dat we erop kunnen vertrouwen dat de toename die we zien te wijten is aan de verandering die we hebben doorgevoerd en niet aan andere (externe) factoren. 

Merk op dat we de daadwerkelijke controlegroeppagina's niet vergelijken met onze geteste pagina's. maar eerder een voorspelling op basis van historische gegevens. Het model voorspelt de counterfactual respons die zou zijn opgetreden als er geen interventie had plaatsgevonden. We vergelijken dit met de werkelijke gegevens. We gebruiken een set controlepagina's om het model context te geven voor trends en externe invloeden. Als er iets anders verandert tijdens onze test (bijvoorbeeld seizoensinvloeden), zal het model dit detecteren en er rekening mee houden. Door deze externe factoren te filteren, krijgen we inzicht in de werkelijke impact van een SEO-wijziging.

Waarom

Uit de test blijkt dat Google zeker enig gewicht toekent aan bepaalde HTML-elementen (zoals heading-tags) in boilerplate-inhoud. Zoals eerder vermeld, kunnen koppen inhoud zinvoller en relevanter maken voor gebruikers en zoekmachines. We kunnen concluderen dat het tegenovergestelde ook waar is; Onnodige of niet-gerelateerde koppen in standaardtekst inhoud kunnen inhoud minder zinvol en relevant maken, wat resulteert in sub optimale organische prestaties.

Uit analyse van de gegevens blijkt dat de geteste pagina's beter gingen presteren in de zoekresultaten. We zagen niet alleen een toename in klikken, maar we zagen ook een toename in vertoningen, wat suggereert dat de geteste pagina's relevanter werden voor de zoekopdrachten waarvoor de pagina's werden gerangschikt.

Koppen geven waarde aan de inhoud binnen het tag-element. Het is dus logisch dat het benadrukken van jouw primaire inhoud en minder nadruk op zogenaamde randzaken de relevantie kan verbeteren. 

Hoewel Google zegt dat het over het algemeen redelijk goed is in het herkennen en evalueren van standaardtekst, suggereren de resultaten dat het beter is om de controle over te nemen en ervoor te zorgen dat de koppen die op de pagina worden gebruikt, helpen om de primaire onderwerpen en pagina-inhoud te benadrukken.

De uitkomst van deze test wekte onze interesse verder, dus besloten we varianten van deze test uit te rollen over meerdere websites. U kunt meer over dit onderwerp verwachten in toekomstige casestudy's.

Houd er rekening mee dat iets dat voor de ene website werkt, mogelijk niet voor een andere website werkt. De enige manier om het zeker te weten, is door te testen wat voor jou werkt!