Semrush

Case Semrush: Helpt vetgedrukte tekst jouw SEO?

Iedere twee weken schrijft senior SEO-consultant Koen Leemans over een interessante SEO A/B-test case. De tests zijn uitgevoerd samen met Semrush en hun testing tool SplitSignal. Deze week duiken we in de waarde van vetgedrukte tekst in de inhoud.


Onlangs heeft John Mueller van Google bevestigd dat het vetgedrukt maken van belangrijke stukken tekst in de inhoud jouw SEO-prestaties kan helpen, omdat Google de inhoud hierdoor beter kan begrijpen. Deze uitspraak is gedaan tijdens een Google SEO-spreekuur van 12 november 2021. Om te begrijpen waar de inhoud op een webpagina over gaat, kijkt Google naar verschillende dingen om erachter te komen wat er wordt benadrukt. Koppen zijn een geweldige manier om dit te doen, net als zaken als vetgedrukte tekst op een webpagina. Google zei dat het tot op zekere hoogte extra waarde kan toevoegen, omdat het een duidelijk teken is van de waar de pagina over gaat.

Natuurlijk wekten deze uitspraken onze interesse en we besloten dit op de proef te stellen voor een groot Canadees softwarebedrijf om te zien of vetgedrukte stukjes tekst inderdaad hun SEO-prestaties konden verbeteren.

HTML bevat verschillende elementen voor het definiëren van tekst met een speciale betekenis. Merk op dat het <b>-element en het <strong>-element niet hetzelfde zijn. Het <strong>-element staat voor tekst van zeker belang. Het <b>-element biedt dergelijke speciale semantische informatie niet. Aangezien HTML4-stijlinformatie van het <b>-element is verouderd. De meeste browsers zullen nog steeds vetgedrukte tekst tekenen wanneer je het <b> -element gebruikt, maar als je het <b> -element gebruikt zonder semantisch doel, moet je in plaats daarvan de CSS-eigenschap font-weight gebruiken met de waarde "bold" om tekst te maken vetgedrukt. Als je <b>-elementen met een semantisch doel gebruikt, moet je <strong>-elementen gebruiken om tekst vet te maken.

De hypothese

We veronderstelden dat het vetgedrukt maken van belangrijke trefwoorden op blogpagina's extra relevantie zou kunnen toevoegen aan waar de blog over gaat. We wilden valideren of het vet maken van belangrijke zoekwoorden op de pagina een positief effect zou hebben op organisch verkeer.

De test

We hebben SplitSignal gebruikt om de test op te zetten en te analyseren. 489 blogpagina's werden geselecteerd als variant of controle. We hebben <strong>-elementen gebruikt om de trefwoorden/topical-tags op de pagina vet te maken en te markeren.

De resultaten

 

Het resultaat was niet overtuigend bij het standaard betrouwbaarheidsniveau van 95%. Nadat we de test 28 dagen hadden uitgevoerd, zagen we een toename van 1,5% in klikken, met een betrouwbaarheidsniveau van 81%. Dit betekent dat er geen statistische zekerheid is dat het resultaat te herleiden is tot het vetgedrukte van belangrijke tekst op de blogpagina's van deze site. Om het duidelijk te stellen, we kunnen niet met vertrouwen zeggen dat er een effect is voor deze optimalisatie.

Waarom

Zoals in het begin vermeld, kan het juiste gebruik van semantische HTML iets meer betekenis of waarde aan een pagina geven, wat resulteert in een beter begrip van de inhoud voor zoekmachines. Als we naar de uitkomst van slechts één test kijken, kunnen we niet zeggen dat dit nooit het geval is. Wij zijn van mening dat dit een klassieke "het hangt ervan af" -situatie is. 

Google zegt dat vetgedrukte tekst weliswaar een duidelijk teken kan geven, maar meestal overeenkomt met waar ze denken dat de pagina over gaat, dus vanuit dat perspectief verandert er niet veel. Dat lijkt ook waar te zijn als we kijken naar de resultaten van de betreffende website. 

Wat we echter uit ervaring weten, is dat de resultaten van dezelfde testopstelling per website kunnen verschillen. Semantische HTML kan inhoud zinvoller maken, dus het kan de moeite waard zijn om dit voor uw website te testen. 

Aangezien dit onderwerp ons echt interesseert, moedigen de uitkomst van deze test en de uitspraken van Google over semantische HTML ons aan om varianten van deze test op meerdere sites uit te rollen. Je kunt meer over dit onderwerp verwachten in toekomstige casestudy's.

Dat gezegd hebbende, is het nooit een slecht idee om te experimenteren met SEO-optimalisaties om zowel gebruikers als zoekmachines het best mogelijke antwoord te geven.