Zoekmachine optimalisatie

Alles over de Google Core Update van juli 2021

 

Elke dag publiceert Google één of meer wijzigingen in het zoekmachine algoritme die zijn ontworpen om onze zoekresultaten te verbeteren. De meeste zijn niet merkbaar, maar helpen ons stapsgewijs te blijven verbeteren.

Soms kan een update meer opvallen, dat geldt zeker voor de Core Update van 1 juli 2021. Google streeft ernaar dergelijke updates te bevestigen wanneer ze van mening zijn dat er bruikbare informatie is die site-eigenaren, content producenten of anderen kunnen gebruiken om hun website te verbeteren. Bijvoorbeeld toen recent de “core web vitals update” plaatsvond. 

Recent vonden er twee Core Algorithm Updates plaats. Kenmerkend voor een Core Update is dat deze ontworpen zijn om relevante en gezaghebbende inhoud meer prioriteit te geven en vaker te presenteren in de zoekresultaten. Deze updates zijn altijd updates in de breedte van het algoritme. Je zult hiervan dus geen verschillen zien omdat je in een bepaalde branche actief bent of bepaalde soort content aanbiedt. Deze update heeft impact op alle websites in de Google index. Deze Core Updates kunnen overigens ook van invloed zijn op de resultaten binnen Google Discover.

Google Core Update

De kern van de Core Update van 1 juli “Leg focus op de inhoud”

Goede content wordt alsmaar belangrijker en dat is zeker het geval na de Core Update. Het algoritme zal goede content positief  belonen hetgeen resulteert in een hogere positie in de zoekresultaten. In dit kader hebben we een aantal vragen opgesteld zodat je zelf eenvoudig vast kan stellen of jouw website goed voorbereid is op de komende Google Core Updates.

Vragen omtrent inhoud en kwaliteit:

  • Biedt je content originele informatie, rapportages, onderzoeken of analyses?
  • Is je content volledig en uitgebreid omtrent een bepaald onderwerp?
  • Biedt je content inzichtelijke analyses of interessante informatie die niet je niet zomaar overal kan lezen?
  • Als de inhoud gebaseerd is op andere bronnen, vermijd dan het kopiëren of herschrijven van deze bronnen, maar probeer om een ​​substantiële meerwaarde en originaliteit te bieden.
  • Geeft de titel en/of paginatitel een beschrijvende en bruikbare samenvatting van de inhoud?
  • Is de titel niet overdreven of schokkend van aard?
  •  Is dit het soort pagina dat je zou toevoegen aan een tijdschrift, zou delen met vrienden of zou aanbevelen aan andere?
  • Zijn er voldoende visuele aanvullingen aanwezig die de content naar een hoger niveau tillen voor de bezoeker? Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s, grafieken en dergelijke.

Naast de  inhoudelijke vragen over de content zijn er ook een aantal aandachtspunten c.q. vragen die betrekking hebben op de presentatie en de vorm van de content. De belangrijkste vragen zijn:

  • Is de inhoud vrij van spellings- of stilistische problemen?
  • Wordt inhoud goed weergegeven voor mobiele apparaten wanneer deze hierop wordt getoont?
  • Biedt de inhoud substantiële waarde in vergelijking met andere pagina’s in zoekresultaten?
  • Is de inhoud vrij van gemakkelijk te verifiëren feitelijke fouten?

Wat is de impact van de Core Update?

We houden op dit moment meerdere websites in de gaten en volgen nauwlettend de uitrol van de July Core Update. Ben je getroffen door de update of zie je een onverklaarbare daling in je organische resultaten? Dan biedt OrangeValley ook voor jouw organisatie de mogelijkheid tot een expert analyse. Tijdens deze analyse zal een van onze SEO consultants jouw website onder de loep nemen.

Onze SEO experts zullen kijken naar verschillende relevante SEO richtlijnen waar vervolgens een advies uit voortvloeit. Zo kunnen we er voor zorgen dat jouw site geoptimaliseerd is voor toekomstige Core Updates en beter gaat performen volgens het aangepaste Google Algoritme. Dit advies is door vele organisaties al als erg waardevol bestempeld. Vul bij interesse het onderstaande formulier in dan nemen wij contact met je op.