Zoekmachine optimalisatie

AMP niet langer vereist voor Google Voorpaginanieuws

 

Google Voorpaginanieuws (ofwel Top Stories) selecteert nieuws dat prominent in zicht komt. De selectie varieert naar gelang de zoektermen. Door de structuur en kwaliteit van je pagina te vergroten heb je meer kans ook in dit voorpaginanieuws te verschijnen. Recent is daarin iets veranderd.

Google Voorpaginanieuws, ook wel Google Top Stories, is het ultieme middel om je (mobiele) SEO te stimuleren. Toen Google voor het eerst de carrousel met Google Nieuws introduceerde had dit een grote impact op de nieuws- en mediaindustrie. Om een plekje te bemachtigen tussen het Voorpaginanieuws werd gebruik gemaakt van AMP HTML. Deze geoptimaliseerde pagina’s zouden voor de beste gebruikerservaring zorgen. In dit artikel lees je meer over hoe je terecht komt in Google Voorpaginanieuws en over de laatste update rondom het gebruik van AMP.

Wat is AMP (Accelerated Mobile Pages)?

Als marketeer, blogger, copywriter of website eigenaar heb je vast al eens gehoord van AMP. Google introduceerde deze pagina’s in oktober 2015 om de mobiele gebruikerservaring te verbeteren. Door de techniek van AMP is het mogelijk om statische content te presenteren die heel snel laadt op mobiele apparaten. Google geeft prioriteit aan pagina’s met een zeer goede pagina-ervaring. Daarom gaf Google bijna altijd voorrang aan AMP-pagina’s binnen het Voorpaginanieuws op mobiel.

Met de komst van de Page Experience Update van Google is dat verleden tijd. Met deze update is het niet langer een vereiste om AMP HTML te gebruiken om zichtbaar te worden binnen het Google Voorpaginanieuws op mobiel. Dit betekent niet dat AMP verdwijnt van het web.

AMP en Google Voorpaginanieuws

Eerder kregen pagina’s in AMP HTML zoals gezegd een voorkeursbehandeling door Google. Met de Page Experience Update worden er nieuwe richtlijnen gebruikt voor het weergeven van Voorpaginanieuws. Tegenwoordig zijn sommige websites al voldoende geoptimaliseerd volgens deze richtlijnen. Hierdoor bieden deze websites misschien al een betere gebruikservaring dan het AMP-format.

Het doel van de Page Experience Update van Google is de kwaliteit van de getoonde websites in de zoekresultaten te verhogen. Google Web Vitals vormen kwaliteitssignalen om de verschillende aspecten van de gebruikservaring te beoordelen:

  • LCP (Largest Contentful Paint)
    Om de laadprestaties te meten, niet van de gehele pagina, maar van de weergave van het meest kritieke contentelement (bijvoorbeeld een afbeelding van een product of een tekstblok dat erover gaat op een productdetailpagina).
  • FID (First Input Delay)
    Om te meten of de pagina snel interactief en responsief is tijdens het laden van de gehele pagina (oftewel: hoe lang het duurt voordat de pagina reageert op handelingen van gebruikers, iets dat vaak vertraagd wordt wanneer de browser daarvoor JavaScript dient te laden en verwerken).
  • CLS (Cumulative Layout Shift)
    Om de visuele stabiliteit te meten en vast te stellen dat content niet onverwachts verspringt (een score die wordt berekend op basis van het totaal van alle individuele layoutverschuivingsscores voor elke onverwachte layoutverschuiving tijdens het laden en gebruik van een pagina).

Meer informatie over de Core Web Vitals kun je lezen in onze blog over Google Core Web Vitals.

Nieuwsberichten zullen het meest te maken krijgen met deze verandering. Door de update worden niet enkel AMP-pagina’s weergeven in het Voorpaginanieuws. Voortan zullen ook non-AMP-pagina’s een plekje bemachtigen. Kortom, als je website al voldoende geoptimaliseerd is, zal het niet langer nodig zijn om AMP te gebruiken. Dit betekent niet dat je al je huidige AMP van je website moet verwijderen. Het kan uiteraard geen kwaad om het te blijven gebruiken.

Gestructureerde data en Goolge Voorpaginanieuws

Google Top Stories bevat actuele artikelen op de gezochte (nieuwsgerichte) zoekterm. Ook de websites die niet als nieuwssite bij Google geregistreerd staan, hebben een kleine kans om in de carrousel te verschijnen. Met andere woorden, blogs en andere bronnen kunnen ook worden opgenomen.

Het gebruik van gestructureerde data (structured data) speelt een belangrijke rol bij het zichtbaar worden van nieuwsartikelen binnen Google. Middels gestructureerde data wordt er op een semantische wijze betekenis gegeven aan een pagina, in dit geval het nieuwsartikel. Bij een nieuwsartikel is het aan te bevelen om gebruik te maken van NewsArticle structured data. Met dit type gestructureerde data kan meer context aan de pagina gegeven worden. Daarnaast zijn een aantal kenmerken (ofwel properties) binnen dit type gestructureerde data van belang om zichtbaar te worden binnen het Voorpaginanieuws binnen Google zoeken.

Zo wordt door Google aanbevolen om een logo binnen de NewsArticle structured data te plaatsen met specifieke eisen. Daarnaast zijn er een aantal verplichte properties en een aantal aanbevolen properties binnen de NewsArticle structured data.

Wat betekent dit voor jou?

Je hebt gelezen over de veranderingen in AMP, maar wat betekent dit voor jouw website? Wanneer je website voldoende is geoptimaliseerd is het, zoals gezegd, niet langer nodig om AMP te gebruiken. Mocht je dus liever de canonieke versie van een pagina willen gebruiken, dan is dat weer mogelijk.

Wil je graag met je artikelen verschijnen in de Top Stories van Google? Dan is het van belang om de gebruiksvriendelijkheid van je pagina’s te bekijken en te optimaliseren. Daarnaast is het gebruik van gestructureerde data nodig om goed zichtbaar te worden in Google Voorpaginanieuws.

Hoe kan OrangeValley jou helpen?

Wil je graag jouw doelgroep bereiken via Google News? OrangeValley is jouw strategisch partner en samen bepalen we de beste strategie. Daarnaast helpen wij jou bij het optimaliseren van jouw website, zodat je de gebruiker de beste gebruikerservaring biedt. Weet je nog niet goed of je gebruik wil blijven maken van AMP en wil je weten of jouw website geoptimaliseerd genoeg is om zonder AMP in Google News te presteren? Neem contact op met onze specialisten!