Header Image

WCAG 2.1 Audit: een toegankelijke website voor iedereen

Wil je er zeker van zijn dat je online aanwezigheid niet alleen wettelijk compliant is, maar ook toegankelijk en gebruiksvriendelijk voor iedereen? Dan is een WCAG 2.1-audit essentieel. Met de audit krijg je een compleet beeld hoe het staat met de digitale toegankelijkheid. De WCAG 2.1-richtlijnen helpen je de website te optimaliseren zodat alle gebruikers een positieve ervaring hebben. Daarnaast biedt het ook aanzienlijke voordelen zoals hogere SEO-rankings, verhoogde conversiepercentages en een verbeterde klanttevredenheid. Hiermee zorg je ervoor dat je website toekomstbestendig is en optimaal presteert.

Waarom een WCAG 2.1 Audit?

  • Reeds verplicht voor overheid en semi-overheidsinstellingen en vanaf 28 juni 2025 ook verplicht voor e-commerce platformen
  • Een toegankelijke website voor alle gebruikers
  • Hogere rankings in zoekmachines
  • Verhoogde conversiepercentages
  • Meer website verkeer
     
SEO-A-B-Testen

Wat is de WCAG 2.1?

De WCAG 2.1 biedt een reeks richtlijnen voor het verbeteren van de toegankelijkheid van webinhoud. Deze richtlijnen zijn georganiseerd rond vier kernprincipes die de basis vormen voor toegankelijke webinhoud:

  • Waarneembaar: Informatie en onderdelen van de gebruikersinterface moeten zodanig worden gepresenteerd dat ze waarneembaar zijn voor gebruikers.
  • Bedienbaar: Gebruikers moeten in staat zijn de interface componenten en navigatie te bedienen.
  • Begrijpelijk: Informatie en de bediening van de gebruikersinterface moeten begrijpelijk zijn.
  • Robuust: Inhoud moet robuust genoeg zijn om betrouwbaar geïnterpreteerd te kunnen worden door een breed scala aan gebruikers agenten zoals webbrowsers, inclusief hulp technologieën zoals schermvergroters of alternatieve toetsenborden.


Als één van deze principes niet wordt toegepast, zullen gebruikers met beperkingen moeite hebben om het platform effectief te gebruiken. Dit kan leiden tot frustratie en ervoor zorgen dat bezoekers hun informatie, diensten, of producten elders gaan zoeken.

Onze WCAG 2.1 Audit helpt je om deze richtlijnen te implementeren, waardoor websites toegankelijk worden voor iedereen.

Vraag direct een WCAG Audit aan!

import_-Statistics-1-png

Voor wie is de WCAG 2.1 verplicht?

Met onze WCAG 2.1 Audit helpen wij je de toegankelijkheid van je website te verbeteren. Door een grondige audit uit te voeren identificeren en optimaliseren we knelpunten, zodat je website voldoet aan de WCAG 2.1 richtlijnen. Hierdoor creëer je een inclusieve digitale omgeving die toegankelijk is voor iedereen.

Vanaf 2025 wordt naleving van de WCAG 2.1 richtlijnen verplicht volgens de European Accessibility Act. Niet voldoen kan leiden tot boetes. Bovendien tonen onderzoeken aan dat websites die aan deze richtlijnen voldoen niet alleen de toegankelijkheid verbeteren, maar ook hogere SEO-rankings, conversiepercentages en verkeersniveaus realiseren.

De WCAG 2.1 richtlijnen zijn inmiddels verplicht voor:

  • Overheid en semi overheid (Overheidsinstanties en Publieke Sector, onderwijsinstellingen, gezondheidszorginstellingen, financiële instellingen, grote bedrijven corporaties, telecom bedrijven, non-profit organisaties, logistieke bedrijven (OV + luchtvaart), recruitment agencies.
  • Vanaf 28 juni 2025 is het verplicht voor alle e-commerce platformen.  

Bekijk hier of jij ook verplicht bent om aan de WCAG-richtlijnen te voldoen.

SEO-aanpak

Voordelen van een toegankelijk website

  • Verbeterde Toegankelijkheid en Klanttevredenheid
    Door te voldoen aan de WCAG 2.1-richtlijnen zorg je ervoor dat jouw website toegankelijk is voor iedereen, inclusief de meer dan 4 miljoen Nederlanders die baat hebben bij deze richtlijnen. Dit verbetert de algehele gebruikerservaring en verhoogt de klanttevredenheid.
  • Hogere SEO-Ranking
    Toegankelijke websites zijn beter geoptimaliseerd voor zoekmachines. Zoekmachines zoals Google geven de voorkeur aan toegankelijke websites, wat resulteert in een hogere ranking en meer zichtbaarheid.
  • Verhoogde Conversiepercentages en Verkeer
    Onderzoek van Forbes in samenwerking met CMS Max toont aan dat er voor hun klanten een toename in de conversiepercentages zichtbaar was van 20%-30% en een toename van 18% in websitebezoekers. Dit laat zien dat een toegankelijke website niet alleen meer bezoekers trekt, maar ook effectiever omzet genereert.
  • Concurrentievoordeel
    Momenteel voldoet gemiddeld 71% van de Nederlandse webshops nog niet aan de WCAG-richtlijnen. Door proactief te zijn en deze richtlijnen te implementeren, kun je jouw website of webshop onderscheiden van de concurrentie en een breder klantenbestand aanspreken.
  • Financiële Impact
    Door jouw website toegankelijker te maken kun je meer mensen aanspreken, waardoor het marketingbudget een grotere groep mensen kan aanspreken en hiermee effectiever ingezet wordt.

Toegankelijkheidsverklaring aanvragen

De toegankelijkheidsverklaring kan aangevraagd worden aan de hand van het officiële onderzoeksrapport. Hier kunnen wij mee helpen, of dit volledig uit handen nemen. Met de toegankelijkheidsverklaring kun je aantonen dat je website voldoet aan de WCAG 2.1 normen.

WCAG Quickscan

Snel inzicht krijgen in de toegankelijkheid van jouw website? Onze Quickscan biedt je een helder overzicht van mogelijke toegankelijkheid issues en helpt je gericht optimaliseren. Dit is ideaal voor een eerste evaluatie van toegankelijkheid aspecten.  Je krijgt een rapportage van maximaal 5 webpagina’s met:

  • Beoordeling aan welke standaarden de website moet voldoen (A, AA, AAA)
  • Quick Scan van 5 pagina’s
  • Rapportage met bevindingen
  • Overzicht van optimalisatie-opties

Ja, ik wil de WCAG Quickscan

WCAG Audit - Compleet

Onze volledige WCAG 2.1 Audit geeft een uitgebreid onderzoek met een officieel onderzoeksrapport voor een toegankelijkheidscertificaat: 

  • Beoordeling Standaarden: aan welke standaarden de website moet voldoen (A, AA, AAA)
  • Uitgebreid rapport: Krijg een scan van maximaal 15 pagina’s met een officieel onderzoeksrapport, inclusief bevindingen.
  • Verbeterplan met aanbevelingen op basis van de bevindingen.
  • Officiële rapportage: Inclusief een rapport voor publicatie in het toegankelijkheidsregister en een managementrapportage voor een officieel toegankelijkheidscertificaat.
  • Langdurige waarde: Geldigheid van 3 jaar, inclusief overleg met je leverancier en gebruik van de WCAG-EM onderzoeksmethode.
  • Complete dekking: Beoordeling op 50 WCAG 2.1 AA-criteria.

Ja, ik wil een WCAG Audit Compleet

Interesse in de WCAG Audit? Neem contact op!