Just Justa fotografie

Digitale Strategie voor de toekomst

Leer hoe je aantoonbaar succes levert aan de business, marketeers, technologie en processen optimaal inzet. Zodat je marketingafdeling toekomstbestendig is. 

 

OrangeValley wave

Waarom Digitale Strategie?

  • Maak jouw strategie datagedreven
  • Onafhankelijk advies op maat
  • Groei in digital maturity
  • Altijd de klant centraal
  • Synergie van mens, proces en technologie

Digitale strategie

De basis voor een succesvolle digitale strategie begint bij het opstellen van de strategie. Vertaal daarvoor de business- en de marketing doelstellingen naar een langere termijn online marketing plan inclusief fasering en activiteiten. Vervolgens achterhalen wij welke data essentieel is om de online marketingactiviteiten te optimaliseren. We krijgen met de data grip op de KPI’s waarop we nu en straks gaan sturen op het rendement. Juist door het gebruik van de data in combinatie met onze gestructureerde aanpak is er een passende strategie voor elke opdrachtgever in zijn markt.

Wat kan je doen om jouw digitale strategie succesvol te maken?

  1. Stel meetbare doelen en onderbouw deze met data
  2. Neem de klant altijd als uitgangspunt
  3. Breng de digitale klantreis in kaart
  4. Maak een data driven digitale strategie operationeel
Specifiek en datagedreven doel

Specifiek en datagedreven doel

Aantoonbaar succes behaal je door aan te (blijven) sluiten bij de ambities van jouw organisatie. Plaats jezelf en je marketing, sales of service afdeling in het bredere perspectief van de organisatie. Wat zijn de missie en visie? En welke doelstellingen zijn er concreet?

Een tip die we veelal geven is in gesprek te gaan met directie wanneer de doelen bekend zijn gemaakt. Pas als de hoofd- en de subdoelen kristal helder zijn, kun je gaan toewerken naar succes. Vergeet ook niet met enige regelmaat te controleren of de doelen in de tussentijd gewijzigd zijn. We hebben een overview gemaakt voor het eenvoudig opstellen van een digitale strategie, download hiervoor onze one-pager.

Download One-Pager

Jouw klant centraal

Marketing wordt ook wel gezien als het produceren, transporteren en leveren van waarde voor jouw klanten. Om de waarde voor jouw klant zo groot mogelijk te laten zijn, is actuele en diepgaande klantkennis de bron voor succes. Door continu en structureel klantbehoeften en gedrag vast te leggen, verrijk je jouw inzichten. Wanneer je die steeds ruimere klantinzichten omzet in acties ten bate van de doelgroep, zal jouw doelgroep een toename aan waarde gaan ervaren.

Bij OrangeValley gebruiken we data driven persona’s voor heldere en zeer verdiepende klantinzichten. Lees een voorbeeld hiervan bij onze klant Score.

Data driven persona’s bij retailer Score

datagedreven persona
Customer-Journey-Map

Breng de digitale klantreis in kaart

Een door de klant gewaardeerde reis, is het resultaat van ‘customer journey orchestratie’. Kanalen en touchpoints dienen optimaal met elkaar in harmonie te spelen. Ook hier is een luisterend oor voor de klant essentieel. Door het overstijgen van de kanaalinzichten in silostructuur, kun je toewerken naar een volledig geoptimaliseerde customer journey. Het koppelen van data in bijvoorbeeld Google sheets of een data warehouse als BigQuery, geven je de mogelijkheid dit te doen. Voor onze Data experts is dit dagelijkse kost, zij kunnen je hier uitstekend bij ondersteunen

Maak een data driven digitale strategie operationeel

De digitale strategie bestaat naast een doel, doelgroep en klantreis uit een omschrijving van ‘wat’ er nodig is om het doel te behalen. Het ‘wat’ bestaat altijd uit drie pijlers:

  1. Technologie.
  2. Processen.
  3. Mensen.

De executie van de strategie en daarmee het wel of niet behalen van het doel, valt of staat met de synergie tussen deze drie pijlers. Door deze pijlers aan te laten sluiten op de volwassenheid van jouw organisatie, vergroot je jouw kansen op het behalen van je doelstelling aanzienlijk.

Operational strategy

Wil je eens vrijblijvend kennismaken met een digitale strateeg neem dan contact op.