
Digitale Strategie, vooruit kijken
Digitale Strategie gaat over vooruitkijken, de klant doorgronden en vervolgens mensen, technologie en business doelstellingen samen brengen. Om daarmee optimale resultaten te halen, in het nu maar zeker in de toekomst.
Waarom Digitale Strategie?
- Maak jouw strategie datagedreven
- Onafhankelijk advies op maat
- Groei in digital maturity
- Altijd de klant centraal
- Synergie van mens, proces en technologie
Digitale strategie
De basis voor een succesvolle Digitale Strategie ligt in het écht leren kennen van de klant. Wij doen dat door aandachtig te luisteren en dat te onderbouwen met alle relevante data. We vertalen vervolgens de business- en de marketingdoelstellingen naar een langere termijn online marketing plan inclusief fasering en activiteiten. Laatste stap is het achterhalen welke data essentieel is om de online marketingactiviteiten te optimaliseren. Zo krijgen we met de data grip op de KPI’s waarmee we nu en straks gaan sturen op het rendement. Juist door het gebruik van de data in combinatie met onze gestructureerde aanpak is er een maatgemaakte strategie voor elke opdrachtgever.
Wat kan je doen om jouw digitale strategie succesvol te maken?

Specifiek en datagedreven doel
Aantoonbaar succes behaal je door aan te (blijven) sluiten bij de ambities van jouw organisatie. Plaats jezelf en je marketing, sales of service afdeling in het bredere perspectief van de organisatie. Wat zijn de missie en visie? En welke doelstellingen zijn er concreet?
Een tip die we veelal geven is in gesprek te gaan met directie wanneer de doelen bekend zijn gemaakt. Pas als de hoofd- en de subdoelen kristal helder zijn, kun je gaan toewerken naar succes. Vergeet ook niet met enige regelmaat te controleren of de doelen in de tussentijd gewijzigd zijn. We hebben een overview gemaakt voor het eenvoudig opstellen van een digitale strategie, download hiervoor onze one-pager.
Jouw klant centraal
Marketing wordt ook wel gezien als het produceren, transporteren en leveren van waarde voor jouw klanten. Om de waarde voor jouw klant zo groot mogelijk te laten zijn, is actuele en diepgaande klantkennis de bron voor succes. Door continu en structureel klantbehoeften en gedrag vast te leggen, verrijk je jouw inzichten. Wanneer je die steeds ruimere klantinzichten omzet in acties ten bate van de doelgroep, zal jouw doelgroep een toename aan waarde gaan ervaren.
Bij OrangeValley gebruiken we data driven persona’s voor heldere en zeer verdiepende klantinzichten. Lees een voorbeeld hiervan bij onze klant Score.


Breng de digitale klantreis in kaart
Een door de klant gewaardeerde reis, is het resultaat van ‘customer journey orchestratie’. Kanalen en touchpoints dienen optimaal met elkaar in harmonie te spelen. Ook hier is een luisterend oor voor de klant essentieel. Door het overstijgen van de kanaalinzichten in silostructuur, kun je toewerken naar een volledig geoptimaliseerde customer journey. Het koppelen van data in bijvoorbeeld Google sheets of een data warehouse als BigQuery, geven je de mogelijkheid dit te doen. Voor onze Data experts is dit dagelijkse kost, zij kunnen je hier uitstekend bij ondersteunen
Maak een data driven digitale strategie operationeel
De digitale strategie bestaat naast een doel, doelgroep en klantreis uit een omschrijving van ‘wat’ er nodig is om het doel te behalen. Het ‘wat’ bestaat altijd uit drie pijlers:
- Technologie.
- Processen.
- Mensen.
De executie van de strategie en daarmee het wel of niet behalen van het doel, valt of staat met de synergie tussen deze drie pijlers. Door deze pijlers aan te laten sluiten op de volwassenheid van jouw organisatie, vergroot je jouw kansen op het behalen van je doelstelling aanzienlijk.
