E-commerce

Voor je het weet mis je de boot: Impact B2B e-commerce op de maakindustrie

 

De maakindustrie komt terug naar Europa. Na de uitbraak van de coronapandemie werd de kwetsbaarheid van lange supply chains duidelijk en ook het klimaat, dure containerschepen en hogere importtarieven spelen een rol. Een grote uitdaging voor deze reshoring is het personeelstekort, zeker voor technische banen. Daarom investeren steeds meer maakbedrijven in automatisering. De businesscase is nu al duidelijk, maar in de toekomst kun je niet zonder.

Voorsorteren op de toekomst: B2B e-commerce

De markt voor B2B e-commerce is gigantisch. De wereldwijde omzet wordt geschat op $5.000 miljard en daarmee is de B2B markt vijf keer groter dan de wereld van B2C. Als bedrijven een deel van de productie verplaatsen naar Europa, betekent dat een aardverschuiving. Automatisering van de B2B e-commerce is daarom nodig. Bestellen per mail, telefoon of – godbetert – de fax vergt veel handwerk. Als verkoper moet je hierbij handmatig de voorraad controleren en de bestelling doorvoeren.  

Het bestelproces duurt op deze manier onnodig lang en bovendien is de kans op menselijke fouten groot. De klantervaring is ook nog eens matig doordat een koper lang moet wachten op de bevestiging en niet aan de voorkant kan zien hoelang het duurt totdat een bestelling binnen is. 

Een volwassen bedrijf in de maakindustrie heeft daarom een eigen webshop nodig. Dit gaat in twee fases. In de eerste fase laat je een webshop bouwen en koppelen met het bestaande backend systeem. Bijvoorbeeld een ERP systeem als Microsoft BC 365. Deze vorm van automatisering wordt ook wel industrie 3.0 genoemd. In de tweede fase gaat het ook om de koppeling met fabriekshallen, die automatisch en direct kunnen produceren als een bestelling is geplaatst. Je raadt het al: industrie 4.0.

Voorbeeld B2B webshop in de maakindustrie

Of je nou tractoren, rolbanden of robotarmen maakt: je hebt al snel honderden onderdelen nodig en veel productspecificaties hangen met elkaar samen. Ter illustratie nemen we het voorbeeld van een producent van industriële garagedeuren.

Deze garagedeuren zijn meterslang en metershoog. Hoe groter de deur, hoe zwaarder de motor om de deur te openen en hoe sterker de veringen. Extra bestelopties zijn bijvoorbeeld het toevoegen van ramen, een reguliere deuropening en een beveiligingssysteem. 

Automatisch orderverwerking

Handmatig is het voor een klant niet te overzien welke afhankelijkheden er allemaal zijn in dit soort complexe producten. Alleen een engineer kan bepalen of de gemaakte tekening in de praktijk uitvoerbaar is. Dit proces is complex én tijdrovend voor de klant en de interne salesmedewerker.

Gelukkig heeft de webshop een bestelsysteem met een krachtige configurator. Het systeem volgt een bepaalde logica en rekent zo de benodigdheden per deur uit. Zo verandert de productenlijst automatisch als de deur andere specificaties krijgt. Dankzij een koppeling met je ERP-systeem kan de klant zelfs voor het bestellen de beschikbaarheid en de prijzen van alle onderdelen zien. Ook de orderhistorie en eventuele klantspecifieke kortingen zijn zichtbaar.

Zo verbeter je de klantervaring enorm en bespaar je tegelijk op kostbaar en schaars personeel.

Industrie 4.0

Tot zover industrie 3.0. Wie toekomstbestendig wil zijn, kijkt al verder vooruit naar wat bekend staat als industrie 4.0. Deze stap draait om robotisering.

Als de bestelling is geplaatst, hebben zowel je klant als jijzelf een compleet overzicht van alle onderdelen van de bestelling. BlueElevation kan binnen de webshop het product samenstellen en de bouwtekening leveren. Die bouwinstructies kunnen we koppelen aan je fabriekshal, waardoor je volautomatisch direct de bestelling kunt produceren.

Maak jezelf klaar voor B2B e-commerce

Als maakbedrijf kun je zelf een op maat gemaakte webshop laten bouwen. Dit vraagt wel een grote investering en de risico’s zijn voor jou.

Daarom ontwikkelde BlueElevation een bewezen oplossing die werkt ongeacht je branche, bedrijfsgrootte of bedrijfsmodel. We werken scrum om de risico’s te beperken en hebben 500 afgeronde projecten op onze naam staan.

De eerste musthave is het koppelen van een bestelplatform aan je backoffice. Daarna bouwen we door zodat je de configurator kunt gebruiken om complexe bestellingen samen te stellen. Tot slot volgt de techniek waarbij je automatisch op bestelling kunt produceren.