Zoekmachine adverteren

Google Enhanced Campaigns kans of bedreiging?

 

Sinds de grote nieuwe Google AdWords update van vorige week begint de impact van de update zich steeds duidelijker af te tekenen. Hieronder schetsen we wat deze update inhoudelijk betekent voor jouw campagnes en het online marketing landschap.

Onderstaan staan de belangrijkste veranderingen in de Enhanced Campaigns update beschreven die een grote impact hebben op de prestaties van je account:

Tablet campagnes zijn niet meer mogelijk.

In de nieuwe Enhanced Campaigns verdwijnt de optie om campagnes enkel te richten op tablets. Hierdoor worden de (mogelijk) opgesplitste campagnes voor desktop/laptop en tablet campagnes verplicht samengevoegd.

Omdat er alleen nog maar geboden kan worden op zowel desktop/laptop als tablets verdwijnt de controle over tablet campagnes. De ervaring leert dat we in sommige accounts grote verschillen zien tussen de CPO prijzen in campagnes gericht op alleen desktop/laptop en uitsluitend tablet campagnes. Met name op campagnes zoals in onderstaande voorbeelden zullen de nieuwe Enhanced Campaigns een behoorlijke impact hebben.

Voorbeeld 1:

In een Google AdWords account zijn campagnes voor een bepaald onderwerp opgesplitst in twee apart gerichte campagnes waarbij de desktop/laptop campagnes gemiddeld een CPO hebben van €12,- en de aparte tablet gerichte campagne een CPO heeft van €20,-

Omdat in Enhanced Campaigns targeting op desktop/laptop en tablets samenvalt zal dit gevolgen hebben voor de gemiddelde CPO van deze campagne. De gemiddelde CPO voor de nieuwe samengevoegde Enhanced Campaign versie van deze twee campagnes zal omhoog gaan. Dit wordt veroorzaak door de hogere CPO van tablets de lagere CPO van de desktops zal gaan beïnvloeden.

In de oude situatie kon eenvoudig het CPC bod van het zoekwoord of het dagbudget van de slecht presterende campagne worden aangepast. Omdat beide campagnes worden samengevoegd tot één campagne is dit niet meer mogelijk. Het is dus niet meer langer om het best presterende device een hoger dagbudget te geven zonder dat het minder presterende device ook meer budget zal krijgen.

Gevolg: Stijging gemiddelde CPO

Voorbeeld 2:

De nieuwe Enhanced Campaigns zullen er waarschijnlijk voor gaan zorgen dat de CPC prijzen binnen het tablet segment zullen gaan toenemen. Dit komt omdat de concurrentie zal gaan toenemen en er op tablets hetzelfde geboden zal gaan worden als op desktops/laptops.

Omdat er bij een zoekopdracht in Google via een tablet maar 6 advertentieplaatsen op de eerste pagina zijn zal de impact van hogere CPC prijzen groter zijn. Op een tablet zijn er slechts 3 advertenties bovenaan en onderaan. In de sidebar worden immers geen advertenties getoond.

In tablet campagnes zien we dat de 3 advertenties onderaan de pagina over het algemeen erg weinig klikken en een laag CTR percentage behalen. Wanneer de gemiddelde positie van de advertentie door de toenemende concurrentie veranderd van positie 3 naar 4 zal dit een grote invloed hebben op het aantal klikken en bijbehorende conversies.

Wanneer je merkt dat het aantal klikken afneemt is een logisch gevolg dat je meer gaat bieden om weer bij de best presterende advertentieplaatsen te komen. Omdat je meer gaat bieden voor tablets gaat automatisch het CPC bod voor je desktop/laptop devices omhoog.

Gevolg: Stijging gemiddelde CPC

We zijn vanaf het moment van de lancering van de Enhanced Campaigns in onze accounts alle effecten aan het doortesten. Bovenstaande bevindingen zijn de eerste resultaten van een aantal tests van een aantal campagnes.