Zoekmachine adverteren

Meer inzicht in jouw Bing-campagneprestaties

 

Wanneer je gebruik maakt van meerdere advertentienetwerken en Google Analytics inzet als meetinstrument, wil je in één oogopslag de prestaties (ROI, kosten per klik, kosten, etc.) van deze netwerken met elkaar kunnen vergelijken. Het vergelijken wordt gemakkelijker indien je deze informatie in één oogopslag kunt weergeven. Vanaf heden uploadt OrangeValley voor alle klanten die in Bing adverteren, dagelijks Bing-advertentiekosten en klikdata via de Bing API naar Google Analytics.

Inzicht in onderlinge prestaties

In 2012 introduceerde Google de mogelijkheid tot het importeren van kostengegevens. Advertentiekosten die je maakt in een ander netwerk (bijvoorbeeld Bing, Facebook of Twitter), kan je via deze functie importeren binnen Google Analytics. Deze optie geeft jou als online marketeer, manager of analist snel toegang tot de onderlinge prestaties van de verschillende netwerken. Voor veel marketeers vergt het importeren van deze data veel tijd: data exporteren, omzetten naar de juiste indeling en vervolgens het importeren met daarnaast ook nog kans op fouten. Een automatische koppeling vanuit de Bing API maakt hieraan een einde en ontzorgt op alle vlakken: exporteren van de data, data indelen en uploaden.

Welke stappen zet OrangeValley voor u?

Indien er nog geen eerdere import heeft plaatsgevonden voert OrangeValley voor jou de volgende stappen uit:

  1. Aanmaken van een nieuw Dataset en inrichten van het Dataschema voor Bing (voor het toevoegen an een nieuw Dataset voor de Bing-kosten zijn schrijfrechten voor je Google Analytics-account nodig);
  2. Controleren van de Bing-kosten die zullen worden geïmporteerd;
  3. Activeren van de Automatisch Upload. Jouw Bing-advertentiekosten zullen vanaf nu dagelijks worden opgehaald.

Dataset voor uw Bing-kosten
Afbeelding 1: Dataset voor jouw Bing-kosten

Oplossing

Voor een correcte werking is het gewenst dat de campagne voorzien wordt van correcte UTM-trackingparameters, bijvoorbeeld via Bing Autotagging. Google Analytics combineert bij het importeren van de kostendata de dimensies (verkeersbron en medium) met de data uit Google Analytics en berekent het rendement op je advertentiebudget, cpc en opbrengsten per klik. Resultaat: in één weergave de prestaties van jouw CPC-campagnes.

Zelf aan de slag

Wanneer de automatische koppeling actief is, kan je zelf de prestaties van jouw campagnes bekijken. Vergelijk onder andere kosten, CTR, CPC en ROAS – besef wel dat het soort campagne (branding, generiek of specifiek) invloed heeft op de CTR en CPC en daarmee op deze cijfers. Via Acquisitie → Campagnes → Kostenanalyse raadpleeg je de rapportage voor direct inzicht.

Direct inzicht via het Kostenanalyserapport in Google Analytics
Afbeelding 2: Direct inzicht via het Kostenanalyserapport in Google Analytics

De voordelen op een rij

  • Geen kans op foutieve data; de advertentiekosten en klikdata worden door middel van een automatische koppeling (API) rechtstreeks bij Bing opgehaald en gecombineerd met de data uit Google Analytics;
  • Beter inzicht in de ROI van jouw campagnes;
  • Advertentiekosten van Bing zijn nu ook gemakkelijk te raadplegen voor andere tools die een koppeling hebben met Google Analytics en kunnen worden opgevraagd in je Tableau-dashboard of middels de Google Analytics API;
  • Mogelijkheid om met terugwerkende kracht de Bing-kosten te importeren; zo kan je ook Bing-campagnes uit het verleden nog analyseren vanuit ROI-perspectief.

Meer informatie

Wil jij ook in één oogopslag de ROI van al jouw campagnes zichtbaar hebben binnen Google Analytics, of starten met het adverteren in Bing? Neem contact op met één van onze specialisten.