Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van AdWords
Dinsdag 22 April 2014 kondigde Jerry Discheler en Paul Feng de nieuwe ontwikkelingen aan op het gebied van online adverteren in de “Step inside AdWords” presentatie.
Bij Google komen binnenkort nieuwe tools en features beschikbaar voor adverteerders, om er voor te zorgen dat gebruikers van Google zo goed mogelijk geholpen kunnen worden op ieder moment, alle locaties en via ieder device.
De ontwikkelingen richten zich op drie verschillende gebieden, Vindbaarheid, Meetbaarheid en Rapporteren. De volgende tools en features zullen in de komende maanden gelanceerd worden:
Innovative ad formats
De meeste adverteerders weten al dat mobiel adverteren steeds belangrijker wordt. Daarbij wordt het adverteren met apps ook steeds belangrijker. In mei 2013 waren al meer dan 50 miljard apps gedownload via Google Play Store. Inmiddels zijn er meer dan 1 miljoen apps beschikbaar en worden apps gebruikt in meer dan 190 landen.
Verbeteren van de vindbaarheid
Consumenten weten veelal niet welke apps allemaal beschikbaar zijn. Dit blijkt wel uit het feit dat 60% van de apps nog nooit zijn geïnstalleerd. Google wil de vindbaarheid van de apps verbeteren. Dit gaan ze doen door het mogelijk te maken om bij het promoten van apps te targetten op basis van audiences. Dit wordt gebaseerd op het huidige app gebruik van een persoon, hoe vaak hij/zij de apps gebruikt en het type in-app aankopen dat hij/zij doet.
Via YouTube wordt het mogelijk app installaties toe te voegen als uitbreiding op het huidige TrueView aanbod.
Binding en meetbaarheid
Ervoor zorgen dat mensen de app installeren is de eerste stap. Daarna is het de bedoeling dat van de app regelmatig gebruik wordt gemaakt. 80% van de geïnstalleerde apps worden maar één keer wordt gebruikt.
Om dit probleem te voorkomen introduceert Google een nieuw campagne type voor zowel Search als Display. In deze nieuwe campagne is het mogelijk de mensen die de betreffende app al eerder hebben geïnstalleerd advertenties te tonen waarin ze direct doorverwezen worden naar de geïnstalleerde app. Hierbij wordt het ook mogelijk in de app te deeplinken en om conversies te meten over de gehele app lifecycle.
Insightful reporting
Vorige jaar introduceerde Google AdWords de Estimated Total Conversions om de volledige waarde van de campagnes te kunnen meten. Hierbij behoorde ook het meten van de conversies over meerdere devices en via call tracking. Echter wordt de vraag naar het meten van de effectiviteit van zoek advertenties op de offline verkopen steeds groter.
Enhanced Estimated Total Conversions
We zien vaak dat mensen online op zoek gaan naar een product in de buurt en dan de betreffende winkel opzoeken om het product offline te kopen. In dit soort gevallen is het zeer relevant om te achterhalen in hoeverre de zoek advertentie invloed heeft gehad op de offline verkoop.
Momenteel werkt Google aan een manier om dit te kunnen meten. Zo melde Jerry Discheler dat experimenten met retail partners al hebben uitgewezen dat dit de return on ad spend flink verhoogt.
Intelligent tools
Om het managen van campagnes efficiënter en eenvoudiger te maken, heeft Google een paar nieuwe tools ontworpen. Deze nieuwe tools hebben betrekking op diverse onderdelen.
Bulk aanpassingen
Om meerdere aanpassingen in een keer te kunnen doen gaat Google nieuwe bulk mogelijkheden toegevoegd. Zo kunnen er eenvoudig extensies en campagne instellingen worden toegevoegd/gewijzigd in grote hoeveelheden.
Geautomatiseerd bieden
Het is al mogelijk om diverse doelen in te stellen voor geautomatiseerd bieden, zoals ROAS, CPA en Klikken. Google bepaalt de biedingen en past deze aan om het ingestelde doel na te streven. Binnenkort worden twee nieuwe opties hieraan toegevoegd. De eerste optie is het sturen op het maximaal aantal conversies. De tweede optie is de focus leggen op het behalen van conversies met een zo hoog mogelijke waarde.
Eenvoudiger rapporteren
Om het eenvoudiger te maken om te analyseren en rapporteren komt Google met een nieuwe multidimensionale analysis tool. Met deze tool hoef je geen data meer te downloaden en uploaden. Je kan dan attributen en metrics naar de tabel slepen en deze eenvoudig aanpassen. Het wordt mogelijk deze data weer te geven in diverse type grafieken, zoals lijn-, cirkel- en staafgrafieken.
Concepten en experimenten
Het blijft moeilijk in te schatten of bepaalde wijzigingen het gewenste effect gaan hebben. Google gaat een platform aanbieden in AdWords waarin geëxperimenteerd kan worden. Je kan dan alle gewenste aanpassingen maken en pas op het moment dat je tevreden bent doorvoeren. Daarnaast kunnen ook experimenten worden opgezet voor onder andere; bod aanpassingen, nieuwe zoekwoorden, wijzigen van instellingen, nieuwe advertenties, etc.
Wanneer al deze nieuwe tools en features beschikbaar zullen zijn is nog onduidelijk.
Meer informatie over alle AdWords updates valt hier terug te vinden.