Semrush

Case Semrush: Moet je pijpen ( | ) of streepjes ( - ) toevoegen aan je title-tag?

Iedere twee weken schrijft senior SEO-consultant Koen Leemans over een interessante SEO A/B-test case. De tests zijn uitgevoerd samen met Semrush en hun testing tool SplitSignal. 

In de loop der jaren hebben veel SEO-professionals zich afgevraagd of het beter is om een pijpje (|) ​​of een streepje (-) vlak voor de merknaam in de paginatitel te gebruiken. Voor SEO probeer je altijd de best mogelijke title-tag te schrijven. We hebben gezien dat kleine veranderingen en tweaks een enorm verschil kunnen maken. Maar deze casestudy zal je misschien verbazen... 
Heb je er ooit over nagedacht of er een prestatieverschil zou zijn tussen het gebruik van een pijp of een streepje in de paginatitel? Lees verder om erachter te komen!

Meestal is het gebruik van een streepje of een pijp voor de merknaam slechts een esthetische beslissing. Er is echter ook enige discussie geweest over het optimaliseren van de hoeveelheid ruimte die je krijgt voor jouw title-tags in zoekresultaten. Title-tags worden gemeten in pixels. Dat betekent dat als je streepjes door pijpen vervangt, je eigenlijk meer tekens in een title-tag kunt passen. Dat verhoogt op zijn beurt het aantal woorden dat voorkomt in de titel die wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Maar is dit argument voldoende om een ​​definitieve beslissing te nemen?

Voor een groot e-commercebedrijf in Australië hebben we pijpen vervangen door streepjes in hun categoriepagina titels om te zien of dit een verschil zou maken in termen van organische prestaties.

De hypothese

De betreffende website had de paginatitels als volgt opgezet:

We wilden valideren of het vervangen van buizen (|) door streepjes (-) in de paginatitel van hun categoriepagina's een positief effect zou hebben op organisch verkeer.

De test

We hebben SplitSignal gebruikt om de test op te zetten en te analyseren. 400 categoriepagina's werden geselecteerd als variant of als controle. We hebben leidingen (|) vervangen door streepjes (-) aan het einde van de paginatitel voor elke variantpagina, vóór de merknaam:

De resultaten

 

De afbeelding hierboven toont de ontwikkeling/voortgang van de variant (oranje lijn), vergeleken met de voorspelde controlegroep (blauwe lijn). 

Als we naar de oranje lijn kijken, kunnen we zien dat organisch verkeer (klikken) naar de geteste pagina's beter presteerde dan onze gemodelleerde controlegroep. Dit betekent dat het verkeer naar de variantgroep beter presteert dan voorspeld en dat de test positief is. 

Nadat we de test 21 dagen hadden uitgevoerd, zagen we een toename van 9% in klikken, niet slecht voor een karakterverandering. 

Conclusie

Eerlijk gezegd viel onze mond open toen we de resultaten zagen. We hadden nooit gedacht dat zo'n kleine karakterverandering zo'n groot verschil kon maken. Dit laat zien dat de duivel in de details zit. Er komt veel meer kijken bij het schrijven van boeiende en effectieve paginatitels dan je zou verwachten. Natuurlijk wilden we weten waarom het in dit geval zo succesvol was om van buizen een streepje te maken.

Als we naar de gegevens keken, zagen we een toename in klikken naar de variantpagina's. De CTR van de geteste pagina's nam ook dramatisch toe. Er was echter geen significante verandering in vertoningen of rankings. Wij zijn van mening dat de positieve uitslag van de test te maken heeft met de persoonlijke voorkeur van de doelgroep. We hebben dit getest voor een bekende e-commerce site. Wellicht hebben streepjes de scan en leesbaarheid van de paginatitels verbeterd, waardoor het merk iets meer opvalt tussen de andere resultaten en er meer doorgeklikt wordt naar de website. 

Deze test laat zien dat je voor SEO moet nadenken over en experimenteren met verschillende elementen waaruit je paginatitel bestaat. Houd er rekening mee dat de resultaten kunnen verschillen per site, branche en doelgroep. 

Gezien de impact die dit kan hebben op uw algehele zoekprestaties, is het een goed idee om deze 'kleine' optimalisaties grondig te testen. Voor de website in kwestie was dit een echte eye-opener en maakte het de weg vrij voor veel gedetailleerde tests.