Semrush

Case Semrush: Optimaliseren voor zoekgedrag

Zoekmachines zijn een belangrijke bron van verkeer voor bijna alle bedrijven en organisaties. Enerzijds verandert het verkeer en dus het zoekgedrag voortdurend. Aan de andere kant hebben alle wijzigingen aan de website ook impact. Om op deze bewegingen te anticiperen, is het valideren van deze wijzigingen belangrijk, vooral wanneer je een site beheert met honderdduizenden pagina's met sjablonen, waar zelfs kleine wijzigingen een enorme impact kunnen hebben.

Voor een grote website met fotovoorraad hebben we samen met het SplitSignal-team onderzocht hoe mensen zoeken naar (stock)foto's. We hebben hierdoor een aantal  mogelijkheden gevonden die we wilden valideren voordat we dit op de website uitrollen.

De hypothese

De website in kwestie had de paginatitels als volgt opgezet:

Controle: 10.664 Angry Tiger Photos - Gratis & Royalty-Free Stock Photos van Dreamstime

Zoals u kunt zien, ligt de focus voor deze paginatitels op "foto's", "stockfoto's" en "boze tijgerfoto's". Wat we ontdekten, is dat naast "stockfoto's", de meeste zoekopdrachten naar foto's worden gebruikt met trefwoorden zoals "afbeeldingen" of "foto's". Kortom, zoekvolumes met dit soort trefwoorden zijn veel hoger in vergelijking met alleen 'foto'-gerelateerde zoekopdrachten. We wilden dus valideren of het opnemen van deze zoekwoorden in de paginatitel een positief effect zou hebben op organisch verkeer.

Variant: Angry Tiger afbeeldingen en beelden - gratis stockfoto's | Dreamstime

De test

We gebruikten SplitSignal om de test op te zetten en te analyseren. 764 categoriepagina's werden geselecteerd als variant of als controle. We begonnen met de test en voerden deze 30 dagen uit. We hebben kunnen vaststellen dat Googlebot 100% van de geteste pagina's heeft bezocht.

De resultaten

De test liep van 3 maart tot 2 april. Bovenstaande afbeelding toont de ontwikkeling/vooruitgang van de variant (oranje lijn) in vergelijking met de gemodelleerde controlegroep (blauwe lijn). We zagen dat het verkeer naar de variantpagina's beter presteerde dan de controlegroep, wat betekent dat de test positief is. Het opnemen van de zoekwoorden die mensen gewoonlijk gebruiken bij het zoeken naar foto's in de paginatitel resulteerde in een toename van 18% in organisch verkeer!

Houd er rekening mee dat we de werkelijke controlegroeppagina's niet vergelijken met onze variantpagina's, maar eerder een prognose op basis van historische gegevens. We vergelijken dit met de werkelijke gegevens. We gebruiken een set controlepagina's om het model context te geven voor trends en externe invloeden. Als er iets anders verandert tijdens onze test (bijvoorbeeld seizoensinvloeden), zal het model dit detecteren en er rekening mee houden. Door deze externe factoren te filteren, krijgen we inzicht in wat de impact van een SEO wijziging werkelijk is.

 

De test was statistisch significant op het 95%-niveau. Op 17 maart waren we ervan overtuigd dat de stijging die we zien te wijten is aan de verandering die we hebben aangebracht en niet aan andere (externe) factoren.

Waarom

Achteraf gezien lijkt het een goed idee om deze wijziging door te voeren. Het winnen van extra organisch verkeer bevestigde de hypothese en het stelde de klant ook in staat een sterke businesscase op te bouwen om deze wijziging van de paginatitel in alle categorieën door te voeren. 

Het optimaliseren van de paginatitels met trefwoorden die mensen vaak gebruiken bij het zoeken naar foto's verhoogde niet alleen de organische klikken naar de geteste pagina's, maar verhoogde ook de zichtbaarheid van de pagina's in een breder spectrum van zoekopdrachten, wat suggereert dat de geteste pagina's relevanter werden voor verschillende zoekopdrachten zoekopdrachten waarvoor de pagina's zijn gerangschikt. Bovendien kwamen de zoekresultaten van de geteste pagina's beter overeen met de daadwerkelijke zoekopdrachten die gebruikers gewoonlijk gebruiken bij het zoeken naar foto's, waardoor de relevantie toenam. 

Gesplitste tests helpen onze klanten niet alleen manieren te ontdekken waarop ze hun organisch verkeer kunnen verbeteren, het kan ook helpen de impact van SEO-wijzigingen te bewijzen door ze prioriteit te geven in de ontwikkelingswachtrij. Deze test is gedaan op hun belangrijkste paginasjabloon, dus in termen van prioriteiten zal dit een hoge prioriteit SEO-optimalisatie voor de website zijn.

De toename in verkeer die we voor deze website hebben gezien, is zeer waardevol geweest, maar het is altijd belangrijk om in gedachten te houden dat iets dat voor de ene website werkt, misschien niet voor een andere werkt. De enige manier om het zeker te weten, is door te testen wat voor jou werkt!