De Yandex leak – wat betekent het voor jou?
Misschien heb je het voorbij zien komen op LinkedIn, of in andere blogs. De broncode van Yandex, een Russische zoekmachine, is door een hack op straat beland. In deze broncode zijn ook de 1922 ranking factoren gevonden die de positie van een zoekresultaat binnen Yandex bepalen. Ondanks dat het marktaandeel, zeker in Nederland, zeer laag is biedt dit toch waardevolle inzichten voor SEO in het algemeen.
Wat betekent dit voor jou?
Door de jaren heen hebben er verschillende ex-Google medewerkers gewerkt aan de broncode van Yandex, waardoor er wel eens wordt geclaimd dat Yandex een soort Google clone is geworden. Hoewel dit niet helemaal het geval is, schijnt het wel dat er een grote overeenkomst is tussen zoekresultaten die gegenereerd worden door Yandex en door Google.
Het uitlekken van de broncode van Yandex heeft dus zeker ook implicaties voor het begrijpen van het algoritme van Google. Door tussen de 1922 factoren heen te kijken krijg je daardoor een beeld van hoe ook het Google algoritme te werk zal gaan. Hieronder delen we een lijst van een aantal van de belangrijkste factoren voor SEO.
Soorten inbound links
- De leeftijd van de links
- Uit de broncode van Yandex blijkt dat de leeftijd van links uitmaakt. Een jongere, recentere link zal meer wegen dan een oudere link.
- Ratio goede versus slechte links
- Hoewel er niet wordt uitgelegd wat er precies een “goede” of “slechte” link is, is het wel duidelijk dat je liever meer van de goede links dan de slechte (spam) links wilt hebben.
- Links van een pagina met een hoge page rank
- Komen je inbound links van een pagina met een hoge page rank? Dan weegt dat ook mee bij het ranken van je eigen link. Let dus goed op bij het verkrijgen van je links, des te hoger de ranking van die pagina’s des te beter het is voor jouw resultaten.
- Pagina is van Wikipedia
- Het is officieel: Yandex geeft de voorkeur aan pagina’s die van Wikipedia afkomstig zijn. Het zal dus geen toeval zijn dat deze ook bij Google vaak bovenaan verschijnen als je informatie zoekt over een bepaald onderwerp…
- Link afkomstig van Wikipedia
- Gezien de vorige factor is het niet heel verrassend dat als je een pagina hebt waar veel van het verkeer naartoe afkomstig is van Wikipedia, dit ook goed is voor de ranking van je eigen pagina.
De structuur van je pagina en website
- De leeftijd van je pagina
- De leeftijd van je pagina en de datum waarop deze het laatst aangepast is zijn ook belangrijk voor de ranking. Een relevante, recente pagina zal hoger scoren dan een pagina die al een aantal jaar oud is en geen updates heeft gekregen.
- Het percentage van je pagina’s dat ingenomen wordt door advertenties
- Staat je pagina vol met advertenties? Dan krijg je een lagere rang in de zoekmachine. Er wordt hierbij gedoeld op het totale oppervlak van de pagina dat ingenomen wordt door advertenties, en hoe minder ruimte ingenomen wordt, hoe beter.
- De kwaliteit van je content
- Heb je veel content van een lage kwaliteit op je website staan? Dan zal dit ook pagina’s met een hoge kwaliteit negatief beïnvloeden. Liever een kleine site met kwalitatief goede content, dan een grote site met kwalitatief slechte content.
- Het gebruik van Google Analytics
- Yandex kijkt of je de code van Google Analytics op je pagina verwerkt hebt. Een goede website zal immers eerder gebruik maken van Google Analytics dan een slechte website waar minder tijd in wordt gestoken. Het is geen gekke gedachte dat dit ook een factor is voor Google zelf.
- Het gebruik van hoofdletters in je paginatitel
- Denk je erover om een paginatitel in FULL CAPS te plaatsen? Beter niet: het aantal hoofdletters in je paginatitel heeft een negatieve correlatie met je ranking in de zoekresultaten.
URL structuur op je website
- Het gebruik van zoektermen in je URL
- Gebruik je de belangrijkste zoektermen in je URL? Dan wordt je daarvoor beloond. Het optimale aantal is hierbij 3 zoekwoorden uit de zoekterm.
- Het gebruik van cijfers en slashes in je URL
- Hierbij geldt: hoe minder hoe beter. Yandex is geen fan van een URL opbouw met veel cijfers en slashes.
- Het aantal URLs met 40x en 50x errors
- Het percentage van je URLs dat een foutmelding geeft heeft ook een negatief effect op je ranking. Zorg er dus voor dat je dit voorkomt door regelmatig deze pagina’s na te gaan en ze om te leiden waar mogelijk!
- Het aantal URLs met niet-werkende content
- Heb je op je pagina’s standaard een video toegevoegd maar speelt deze niet juist af? Ook hierop wordt je afgerekend. Zorg ervoor dat de content die je gebruikt ook werkt op alle browsers.
Het zoekverkeer
- Verkeer naar je site en percentage van organisch verkeer
- Uit deze twee factoren blijkt dat het inkopen van verkeer een effect heeft op de ranking van je organische pagina’s. Heb je meer organisch verkeer, dan is dit goed voor je ranking.
- Percentage direct verkeer naar je site
- Als al je verkeer alleen maar uit organische zoekresultaten komt vindt Yandex dit verdacht en is het slecht voor je ranking. Maar als je ook bezoekers hebt die direct naar je pagina komen is dit goed voor je ranking.
- Hoe vaak je pagina de laatste pagina is tijdens een zoek sessie
- Is jouw pagina vaak de laatste van een zoek sessie, wat aangeeft dat de gebruiker heeft gevonden wat hij zocht? Dan is dit ook goed voor de ranking van je pagina. Logisch, want zoekmachines willen immers voldoen aan je zoek behoefte.
- Hoeveel zoekvolume je website als geheel en pagina’s individueel krijgen
- Wordt er veel op je website of merk gezocht, of krijgen je pagina’s veel zoekvolume binnen? Dan is dit ook goed voor de ranking van je hele site. Een populaire pagina of bekend merk zal dus sneller hoog gaan ranken dan een obscure website.
- De gemiddelde positie van je pagina’s in de zoekmachine
- Als je gemiddeld vaak een hogere positie bemachtigt dan wordt dit ook meegenomen in de ranking van je pagina’s. Scoor je dus eenmaal hoog, dan heeft dit een positief effect op volgende pagina’s.
- Percentage terugkerende gebruikers (in een maand tijd)
- Het aantal terugkerende gebruikers zegt iets over de kwaliteit van je content en de retentie van je gebruikers. Als je goede content neerzet, zullen mensen eerder geneigd zijn terug te komen. Dit is dus weer een factor die het belang van kwaliteit over kwantiteit aangeeft.
Zoals je uiteraard ziet zijn dit lang niet alle factoren die meetellen in Yandex, maar dit is wel een lijst van factoren die waarschijnlijk ook belangrijk zijn in het algoritme van Google. Wil je zelf de lijst eens doorlezen? Dan kan je de hele lijst hier vinden. Let op: de beschrijvingen zijn in het Russisch. Gelukkig is er ook al een webtool waar je per factor de Engelse beschrijving ziet…
Ben je benieuwd hoe OrangeValley jouw bedrijf kan helpen met het verbeteren van je ranking in zoekmachines? Neem dan vooral contact op met onze consultants voor de mogelijkheden!