Zoekmachine optimalisatie

Deze blog is niet geschreven door AI, en dit is waarom: de nadelen van het gebruik van AI voor content creatie

De laatste tijd is er veel nieuws over AI chatbots, en dan met name over ChatGPT, een product van OpenAI dat op basis van gebruikersinput korte en lange stukken content genereert. Online zijn er al meerdere grote publicaties geweest die (naar eigen zeggen) AI hele artikelen hebben laten schrijven. Nu denk je misschien dat het een goed idee is om je content generatie door deze bots te laten doen. Het scheelt immers flink in tijd en in kosten! 

Er schuilen echter wat gevaren in het gebruik van door AI geschreven content. ChatGPT geeft zelf al wat limitaties aan bij het starten van een chat. Zo kan de chatbot verkeerde informatie geven, schadelijke informatie, of bevooroordeelde informatie. Ook weet de bot niet veel van de wereld na 2021, staat er. Maar er zijn nog meer zaken om rekening mee te houden, we zetten ze hier voor je op een rij.

WATERMERKEN IN AI CONTENT

Een van de dingen die er aan zit te komen, als het niet al doorgevoerd is, is het toevoegen van watermerken in AI content. Hierbij wordt er door de strategische plaatsing van bepaalde tekens en symbolen een verborgen markering gemaakt in langere content. Deze tekens zullen niet opvallen bij de gebruiker, maar met een speciale sleutel kan de tekst uitgelezen worden om te bepalen of er een watermerk in aanwezig is.

HOE WERKT EEN AI WATERMERK IN DE PRAKTIJK?

Wanneer AI een tekst genereert lijkt het voor de gebruiker random welke tekens er geplaatst worden en hoe zinnen gevormd worden, dezelfde vraag kan immers verschillende antwoorden genereren. Bij een watermerk wordt er echter een functie gebruikt om tekens pseudorandom te genereren. Dat wil zeggen dat de AI een bepaalde letter of teken zal gebruiken om een verborgen code te vormen in de tekst.

IS EEN AI WATERMERK TE OMZEILEN?

Toen in November 2022 de ontwikkeling van een AI watermerk bekend werd gemaakt door blogger en OpenAI medewerker Scott Aaronson werd er ook een mogelijkheid genoemd om het watermerk te omzeilen, namelijk parafraseren. Als je de output van een vraag zou laten parafraseren door een andere AI bot zou het watermerk verdwijnen uit de tekst. Als je echter alleen een paar woorden verandert is er een grote kans dat het watermerk blijft bestaan.

Er is niet bekend of deze loophole intussen al verdwenen is. Daarnaast is het een logische aanname dat andere developers van AI bots ook zo’n soort code in hun content zullen gaan verwerken. Daardoor zou het kunnen dat bij parafraseren van de ene AI tekst door een andere bot, je alleen de code van het ene bedrijf verwisseld voor de code van de ander.

 

 

AI CONTENT EN DE GOOGLE HELPFUL CONTENT UPDATE

In een eerdere publicatie in Augustus 2022 gaf Google al aan dat het werkt aan een detectiesysteem om content gemaakt door en voor mensen te promoten in de zoekresultaten. Uit deze update kunnen we ook opmaken dat Google content geschreven door computers lagere ranking zal gaan geven. Ze hebben het hier vooral over niet originele content die niets toevoegt voor de lezer, zoals een verzameling gerecyclede content.

De Helpful Content Update, die sinds kort wereldwijd uitgerold is, zorgt er dus voor dat AI gegenereerde content lager gaat ranken in de zoekresultaten. Wanneer OpenAI en andere developers hun watermerk volledig uitgerold hebben is de kans groot dat de sleutel hiervoor bij Google terecht zal komen. Ook daardoor kunnen AI artikelen lager gaan scoren, gezien Google dan met meer zekerheid zal kunnen zien of een tekst door die AI machines geschreven is.

HET IS HET RISICO NIET WAARD

Met inachtneming van deze bovenstaande punten en de limitaties die OpenAI zelf al aangeeft, vinden wij dat je over het gebruik van pure AI voor content marketing even dubbel moet nadenken. Teksten die AI genereert kunnen dan misschien mooi snel klaar staan, maar ze missen tevens het oplettende oog van een menselijke schrijver. Daarnaast hebben veel AI bots de fijne kneepjes van humor nog niet onder de knie, waardoor AI teksten vooral heel factueel zullen zijn.

Kun je AI bots dan helemaal nergens voor gebruiken? Nou, er zijn zeker wel manieren om ze in te zetten! In een volgende blog zullen we daar dieper op ingaan. Voor nu adviseren we je om uw tekstschrijvers niet in te ruilen voor de gratis chatbots!