Zoekmachine optimalisatie

Zoekwoord ‘not provided’, stand van zaken & oplossingen

 

Voorbeeld rapportage zoekwoord (not provided) in Google Analytics
Sinds 2012 kom je het steeds vaker tegen in je webstatistieken, bijvoorbeeld in Google Analytics, het zoekwoord ‘(not provided)’.

En je zult dit steeds vaker zien. Maar wat betekent het eigenlijk?

Een uitleg over het zoekwoord ‘not provided’, wat erachter schuilt en hoe je het zoekwoord tóch achterhaalt.

Wat is ‘(not provided)’?

Wanneer iemand een zoekopdracht intypt in zoekmachine Google en een site bezoekt, dan ontvangt de website informatie over de bezoeker (“HTTP referer” genaamd). Deze informatie bevat onder meer de bron (in dit geval: Google) en het gebruikte zoekwoord.

Maar sinds 2012 verwijdert Google het zoekwoord steeds vaker uit de http referer. In je webstatistiekensysteem, zoals Google Analytics, zie je dan het ‘zoekwoord’ (not provided) of een variant hiervan staan.

Dit doet de zoekmachine om de privacy van de gebruikers te waarborgen, zo geeft Google aan. Opvallend is overigens dat het zoekwoord nog wel wordt doorgegeven aan adverteerders die Google AdWords gebruiken.

Aandeel ‘(not provided)’ in Nederland

Sinds maart 2012 zie je dus ook in Nederland het aandeel (not provided) zoekwoorden sterk stijgen. We hebben onder onze opdrachtgevers een analyse gemaakt van het aandeel ‘(not provided)’ in maart 2012, oktober 2012 en mei 2013 van:

  • 30 websites (diverse uiteenlopende branches)
  • 7 miljoen organische bezoekers per maand (totaal)

Groei aandeel not provided zoekwoord Google Nederland

De complete achtergrond, stand van zaken en oplossingen hiervoor lees je op Frankwatching.