Aan de slag met Google Shopping
AAN DE SLAG MET GOOGLE SHOPPING?
Google Shopping CSS Partners: Wat is het en waarom moet je het gebruiken?
Wellicht heb je er nog nooit van gehoord: het CSS Partnerprogramma van Google. Dit programma is in 2017 ontstaan nadat de EU een miljoenenboete aan Google uitdeelde vanwege vermeend machtsmisbruik via Google Shopping. Door binnen Google Shopping alleen ruimte te geven aan webwinkels, werd het vergelijkingssites onmogelijk gemaakt om te concurreren. Deze recordboete kon een stuk hoger worden, als Google geen concrete stappen zou zetten om Google Shopping eerlijker te maken. Hiermee werd het CSS Partnerprogramma geboren.
Wat is een Google Shopping CSS en wat is een CSS Partner?
CSS staat voor Comparison Shopping Service en is een benaming voor vergelijkingswebsites. Google Shopping is dus eigenlijk het CSS van Google zelf. Er worden prijzen van verschillende webshops verzameld met het doel om de bezoeker vervolgens door te sturen naar de webshops. De Google Shopping tab is in dit geval de vergelijkingswebsite van Google zelf. De resultaten die je ziet op de pagina met zoekresultaten is een verzameling van CSS partners. Deze CSS partners zijn onder elke productvertoning te herkennen aan “Van Google” of “Van [Naam CSS Partner].
Hoe werkt het CSS Partnerprogramma van Google?
Waarom zou je een andere CSS Partner dan Google nemen, vraag je je misschien af? De inzet van een CSS Partner geeft je een heel voordeel, namelijk extra biedkracht. Doordat het CSS van Google zo groot is, wordt vanuit Google een margevoordeel van 20% gegeven voor alle CSS partners, waardoor dit voordeel kan ontstaan. Praktisch gezien betekent dit dat een webshop in Google 20% hoger moet bieden dan een webshop die is aangesloten bij een CSS Partner. Nadat je je hebt aangesloten bij een CSS Partner, kan je je campagnes gewoon blijven beheren in Google Ads, het biedvoordeel wordt hier automatisch verrekend in je klikprijzen.
Wat zijn de voordelen van een CSS Partner?
Het grote voordeel om een CSS partner te nemen voor je Google Shopping advertenties is het biedvoordeel dat het oplevert. Dit voordeel kan je op twee verschillende manieren inzetten:
- Meer vertoond worden in Google Shopping tegen gelijke klikprijzen
In de eerste situatie behouden we de klikprijzen die momenteel ingesteld staan binnen Google Shopping. Wanneer je besluit te switchen naar een CSS Partner, zal je vanaf dat moment profiteren van 20% extra biedkracht. Een bod van € 1,- dat je oorspronkelijk in Google Shopping voor een product had ingesteld, zal dus € 1,20 waard zijn in een Partner CSS. Hiermee zal je dus virtueel gezien 20% hoger bieden dan een webshop die is aangesloten bij het CSS programma van Google zelf. Op korte termijn profiteer je hiermee van de volgende voordelen:
- Je vertoningsaandeel neemt toe, waardoor je hogere posities zal innemen binnen Google
- Je concurrentiepositie neemt toe, je hebt namelijk 20% extra biedkracht t.o.v. je concurrenten.
- Doordat je bod in Google Ads hetzelfde blijft, kan je meer klikken behalen uit het budget dat je beschikbaar hebt gesteld.
Kies je voor deze optie, dan is het niet vanzelfsprekend dat je kosten gelijk blijven. Door de 20% extra biedkracht en de verhoogde positie die je hiermee in Google Shopping behaald, word je beter vertoond en is de kans dat meer mensen op je advertentie klikken groter. Hierdoor kan het aantal klikken dat je behaald toenemen, waardoor je kosten ook zullen doorstijgen.
- Je huidige vertoningspercentage behouden tegen 20% lagere klikprijzen
Naast het handhaven van je huidige strategie binnen Google Shopping is er ook een veiligere optie om met een CSS partner aan de slag te gaan. Door je biedingen in Google Shopping na het aanhaken van een CSS Partner met 20% te verlagen, blijft de concurrentiepositie die je in het Google CSS had staan behouden. Wanneer je dus in het Google CSS een bod van € 1,- hanteerde voor een product, en deze na implementatie van de CSS partner verlaagd naar € 0,80, wordt deze door het biedvoordeel van 20% weer rechtgetrokken naar € 1,-. Kort gezegd behoudt je dus je huidige concurrentiepositie tegen lagere kosten.
Je profiteert dus op korte termijn van de volgende voordelen met deze aanpak:
- Lagere kosten in Google Shopping terwijl het vertoningsaandeel gelijk blijft.
- Lagere CPC dan je concurrenten
- Directe kostenbesparing op je Google Shopping campagnes
Welke CSS Partner moet je kiezen?
Google heeft verschillende partners aangewezen die gebruik maken van het CSS programma van Google. In Nederland zijn er momenteel 26 premium CSS Partners, wat betekent dat er ten minste 500 partijen gebruik maken van de CSS Partner. Bij je keuze voor een geschikte partner is het belangrijk om rekening te houden met de volgende onderdelen:
- Is de CSS Partner volledig onafhankelijk?
- Past de CSS Partner bij de producten die je in je webshop verkoopt?
- Hoe is de ondersteuning geregeld vanuit de CSS Partner?
- Hanteert de CSS Partner wel of geen CPC model?
- En natuurlijk niet onbelangrijk: Wat is de prijs van de CSS Partner?
Hoe kan ik met een Shopping CSS Partner beginnen?
Je staat nu vast te trappelen om met een CSS Partner in zee te gaan en te beginnen met het profiteren van de voordelen die deze partner te bieden heeft. Beginnen met een CSS Partner is erg eenvoudig en hoeft niet lang te duren. Copper IM ondersteunt je graag in dit proces. Wil je meer weten of starten met een CSS Partner? Neem dan contact met ons op.